email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF aduce noi modificari in formularele utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa

ANAF aduce noi modificari in formularele utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa
declaratia 100nomenclatorlegea 142/2022cod fiscal

In Monitorul Oficial nr. 120 din 13 februarie 2023 a aparut Ordinul 188/2023 privind modificarea si completarea OPANAF nr.587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. 


Potrivit Legii nr.142/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, incepand cu 1 ianuarie 2023, veniturile sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate se impun prin retinere la sursa prin aplicarea unei cote de 1% sau 3% asupra fiecarui castig, in functie de perioada de detinere a titlurilor de
valoare/instrumentelor financiare derivate (pe o perioada mai mare/mai mica de 365 de zile). Impozitul pe venit calculat si retinut la sursa se declara si se vireaza la bugetul de stat de catre entitatile prevazute la art.96^1 alin.(1) din Codul fiscal, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Prin OUG nr.104/2022 au fost aduse modificari si completari Legii nr.17/2014 privind unele masuri de reglementare a vanzarii terenurilor agricole situate in extravilan si de modificare a Legii nr.268/2001 privind privatizarea societatilor ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului.

Astfel, potrivit art.4^2 alin.(1) din Legea nr.17/2014, terenurile agricole situate in extravilan se pot instraina, prin vanzare, inainte de implinirea a 8 ani de la cumparare, cu obligatia platii de catre vanzatori a unui impozit in cota de 80% aplicata asupra diferentei pozitive dintre valoarea terenurilor agricole de la data vanzarii si cea de la data cumpararii, determinata potrivit valorii orientativ stabilita prin expertiza intocmita de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilita prin studiul de piata realizat de catre camerele notarilor publici, dupa caz, din respectiva perioada.

In cazul instrainarii, prin vanzare, impozitul se calculeaza si se incaseaza de notarul public inainte de autentificarea actului notarial prin care se transmite dreptul de proprietate, si se vireaza si se declara pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost incasat.


Potrivit Legii nr.376/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, sumele provenite din incasarea bacsisului de catre salariati sunt calificate ca venituri din alte surse si se supun regimului fiscal prevazut de titlul IV “Impozitul pe venit”, Capitolul X din Codul fiscal. Impozitul pe venit datorat de salariat se retine la sursa la momentul distribuirii bacsisului de catre platitorii de venituri si se achita la bugetul de stat, potrivit art.115 din Codul fiscal.

Impozitul retinut la sursa se declara de platitorii de venit in formularul 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, la pozitia 12 “Impozit pe veniturile din alte surse” din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.

Avand in vedere cele de mai sus, este necesara modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Modificarile/completarile vizeaza, in principal, urmatoarele:

- modificarea Nomenclatorului obligatiilor de plata la bugetul de stat, anexa la formularul 100 “Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, prin introducerea a doua noi obligatii la pozitia 89 ”Impozit pe veniturile din instrainarea prin vanzare a terenurilor agricole situate in extravilan”, pozitia 90 “Impozit pe veniturile din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate”, precum si abrogarea pozitiei 80 “Impozit pe venitul suplimentar realizat de producatorii de energie electrica” ca urmare a modificarii dispozitiilor art.15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.27/2022;

- modificarea si completarea instructiunilor de completare a formularului 100, conform prevederilor legislative mai sus mentionate.

Iata ce modificari vor fi aduse Declaratiei 100: 

Anexa nr.4 "Instructiuni de completare a formularului 100 «Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat»", se modifica si se completeaza, dupa cum urmeaza:

a) La Capitolul I "Depunerea declaratiei", punctul 1 "Termenul de depunere a declaratiei", subpunctul 1.3. “Alte termene”, dupa lit.m) se introduc doua noi litere, literele n) si o), cu urmatorul cuprins:

“n) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost incasat de notarul public, in cazul impozitului pe veniturile din instrainarea prin vanzare a terenurilor agricole situate in extravilan, stabilit potrivit Legii nr.17/2014 privind unele masuri de reglementare a vanzarii terenurilor agricole situate in extravilan si de modificare a Legii nr.268/2001 privind privatizarea societatilor ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, cu modificarile si completarile ulterioare;

o) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut, in cazul impozitului pe veniturile din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate.”

b) La Capitolul II "Completarea declaratiei", punctul 3 "Sectiunea B «Date privind creanta fiscala»" se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

- La subpunctul 3.1, primul paragraf se modifica si va avea urmatorul continut:

"3.1. Tabelul de la pct. I "Impozite si taxe care se platesc in contul unic" din anexa nr. 1 la ordin se completeaza pentru declararea obligatiilor de plata prevazute la pozitiile 1 - 10, 12 - 20, 22 - 24, 28, 72, 79 si 90 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, prevazut in anexa nr. 3 la ordin."

- Dupa subpunctul 3.1.11., se introduce un nou subpunct, subpunctul 3.1.12., cu urmatorul continut:

"3.1.12. Obligatia prevazuta la pozitia 12 “Impozit pe veniturile din alte surse“ din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat se declara de catre platitorii de venituri din alte surse pentru care impozitul se retine la sursa, potrivit art.115 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia platilor anticipate cu titlu de impozit retinute la sursa pentru veniturile prevazute la art.114 alin. (2) lit. k^1) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. La pozitia 12 se declara si impozitul retinut la sursa pentru sumele provenite din incasarea bacsisului de catre salariati, potrivit Ordonantei de urgenta nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."

- La subpunctul 3.2, primul paragraf se modifica si va avea urmatorul continut:

"3.2. Tabelul de la pct. II "Impozite, taxe si alte obligatii care nu se platesc in contul unic" din anexa nr. 1 la ordin se completeaza pentru declararea obligatiilor de plata prevazute la pozitiile 11, 25 - 27, 29 - 51, 57 - 63, 65 - 71, 74 - 77, 81 - 89 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, prevazut in anexa nr. 3 la ordin."

- Dupa subpunctul 3.2.12., se introduce un nou subpunct, subpunctul 3.2.13., cu urmatorul continut:

"3.2.13. Obligatia prevazuta la pozitia 89 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat se declara de notarul public care autentifica actul notarial prin care se instraineaza prin vanzare terenurile agricole situate in extravilan, inainte de implinirea a 8 ani de la cumpararea acestora, in conformitate cu dispozitiile art.4^2 alin.(7) din Legea nr.17/2014 privind unele masuri de reglementare a vanzarii terenurilor agricole situate in extravilan si de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului, cu modificarile si completarile ulterioare.

Se va avea in vedere si procedura privind declararea si plata impozitului suplimentar pentru instrainarea prin vanzare a terenurilor agricole situate in extravilan, aprobata prin Ordinul comun al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si al ministrului finantelor nr.396/……/2022 pentru aprobarea Procedurii de calcul, incasare si plata a impozitului, precum si obligatiile declarative stabilite in conditiile art.4^2 din Legea nr.17/2014 privind unele masuri de reglementare a vanzarii terenurilor agricole situate in extravilan si de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor ce detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului”.
 


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
declaratia 100nomenclatorlegea 142/2022cod fiscal


Data aparitiei: 02 Februarie 2023
Ultima actualizare: 15 Februarie 2023

Votati articolul "ANAF aduce noi modificari in formularele utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X