email
MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea 142/2022. Investitorii vor plati impozit de 1% si vor scapa de Declaratia unica

Legea 142/2022. Investitorii vor plati impozit de 1% si vor scapa de Declaratia unica
investitiideclaratia unicaimpozitdeclaratia 205

Investitorii la bursa vor plati o cota de impozitare de 1% ori 3% pentru detinerile scurte (mai putin de un an), fata de 10% cat este prevazut in prezent in Codul fiscal, si vor scapa de Declaratia unica, potrivit Legii 142/2022 (M.O. 502 din 23 mai 2022). 

Prin noua masura care modifica Codul fiscal, ce se va aplica de la 1 ianuarie 2023, se doreste “dezvoltarea pietei locale de capital si transformarea acesteia intr-o alternativa viabila de finantare a companiilor romanesti”, dupa cum se precizeaza in nota de fundamentare. Claudiu Nasui, vicepresedintele USR, a anuntat la inceputul lunii aprilie noua exceptie introdusa in Codul fiscal

Este important de precizat ca Legea 142/2022 vizeaza atragerea si implicarea investitorilor individuali pe piata bursiera romaneasca (BVB). Nu este mentionat nimic despre platformele de investitii internationale, astfel ca modificarea cu reducerea impozitului nu se va aplica si pentru veniturile obtinute din aceste surse. 

Avand in vedere ca prevederile Legii 142/2022 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023, investitorii au obligatia depunerii Declaratiei unice in 2022.

Impozitul la bursa: schimbari din 2023

Scopul proiectului de lege vizeaza simplificarea regimului fiscal pentru investitori, ceea ce va duce la cresterea numarului de persoane fizice care investesc pe piata de capital din Romania, atat in mod direct cat si prin fondurile de investitii. Se are in vedere 
si cresterea eficientei si a gradului de colectare la bugetul statului a taxelor din castigurile de capital. 

Proiectul de lege propune implementarea unui sistem de impozitare la sursa pentru investitorii individuali, prin aplicarea unui impozit de 1% pe castigul din transferul titlurilor de valoare detinute mai mult de 1 an si 3% pe castigul din transferul titlurilor de valoare detinute mai putin de un an, fara ca pierderile sa mai fie compensate sau declarate. Se incurajeaza astfel detinerile pe termen mediu si lung, ceea ce asigura companiilor listate investitii mai predictibile si mai durabile.

Suplimentar, implementarea acestui sistem de impozitare implica si anularea creditelor fiscale acumulate pe baza pierderilor inregistrate in anii precedenti.

In plus, stimularea cererii prin reducerea poverii fiscale si a birocratiei pentru investitorii pe piata de capital vine in complementaritatea masurilor de stimulare a ofertei pe bursa, asumate de Romania prin Programul National de Redresare si


Rezilienta (PNRR). Conform documentului oficial publicat de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, componenta 9 (suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare si inovare) include o schema de minimis pentru ajutarea firmelor din Romania in procesul de listare la bursa. Obiectivul este de a ajuta intreprinderile sa isi sporeasca accesul la finantare prin intermediul unor instrumente specifice, si anume emiterea de noi actiuni. Schema prevazuta in PNRR va consta in finantarea societatilor
cu sediul social in Romania, care dorese sa emita actiuni, precalificate pentru cotare, in conformitate cu conditiile Bursei de Valori Bucuresti, pe baza principiului ,,primul venit, primul servit”. Tinand cont de structura actuala a agentilor economici activi in
Romania, precum si de cele mai dinamice segmente ale economiei, se preconizeaza ca intreprinderile din categoria IMM-urilor, precum gi cele active in sectoare cu un nivel ridicat de crestere si cu nevoi substantiale de finantare, precum sectorul IT si al
energiei, vor fi principalele beneficiare ale acestei investitii.

Investitorii scapa de Declaratia unica

Obligatia retinerii si platii impozitului pe castig va fi transferata societatilor comerciale. Astfel impozitul va fi retinut la sursa in fiecare luna, spre deosebire de situatia curenta, in care sunt implicati mii de contribuabili, fiecare cu declaratii anuale proprii. Informatiile vor fi furnizate prin Declaratia 205 – Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit. Statul va incasa mai rapid si mai sigur impozitul datorat de investitori. 

Legea 142/2022 - cota de impozitare mai mica pentru investitii: textul actului normativ

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Articolul I

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 92, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

b) veniturile din operatiuni cu instrumente financiare derivate, astfel cum sunt definite la art. 7 pct. 23, realizate printr-un intermediar definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman sau nerezident care are in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, la care persoana fizica are deschis contul.
2. La articolul 94, alineatul (10) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(10) Determinarea castigului/pierderii din transferul titlurilor de valoare, altele decat instrumentele financiare derivate, se efectueaza, dupa caz:
a) la data incheierii tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), daca operatiunea se efectueaza prin una dintre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1);
b) la data efectuarii platilor pretului tranzactiei, pe baza documentelor justificative, de catre beneficiarul de venit, daca operatiunea nu se efectueaza prin una dintre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1);
c) la data incheierii tranzactiei de vanzare in lipsa, indiferent de modalitatea prin care se realizeaza decontarea acesteia, de catre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), pe baza documentelor justificative, in cazul tranzactiilor de vanzare in lipsa. Daca tranzactia nu se efectueaza prin una dintre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), determinarea castigului/pierderii se efectueaza de catre beneficiarul de venit, pe baza documentelor justificative;
d) la data platii comisionului aferent operatiunii de imprumut de valori mobiliare prevazute in contractul de imprumut, in cazul operatiunii de imprumut de valori mobiliare. Determinarea castigului se face de catre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), pe baza documentelor justificative. Daca operatiunea nu se efectueaza prin una dintre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), determinarea castigului se efectueaza de catre beneficiarul de venit, pe baza documentelor justificative;
e) la data stabilirii valorii de rascumparat a titlurilor de participare, in cazul rascumpararii titlurilor de participare la organismele de plasament colectiv, de catre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1). Daca operatiunea nu se efectueaza prin una dintre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), obligatia determinarii castigului/pierderii revine beneficiarului de venit;
f) la momentul incheierii tranzactiei, pe baza documentelor justificative, in cazul transferului dreptului de proprietate asupra titlurilor de participare la organismele de plasament colectiv ca urmare a tranzactionarii acestora pe piete reglementate sau sisteme alternative de tranzactionare, de catre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1). Daca tranzactia nu se efectueaza prin una dintre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), obligatia determinarii castigului/pierderii revine beneficiarului de venit.

3. Articolul 95 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 95
Stabilirea venitului din operatiuni cu instrumentele financiare derivate, efectuate prin intermediari definiti potrivit legislatiei in materie
(1) Castigul/Pierderea din operatiuni cu instrumentele financiare derivate reprezinta diferenta pozitiva/negativa dintre veniturile realizate din pozitiile inchise si cheltuielile aferente acestor pozitii, evidentiate in cont, pentru fiecare tip de contract si scadenta, indiferent daca acesta a ajuns sau nu la scadenta. In cazul instrumentelor financiare derivate ce prevad decontari periodice intre parti, fara inchiderea pozitiei, castigul/pierderea din operatiuni cu astfel de instrumente financiare reprezinta diferenta pozitiva/negativa dintre veniturile realizate cu ocazia decontarilor periodice si cheltuielile aferente, evidentiate in cont.
(2) Determinarea castigului/pierderii din operatiuni cu instrumentele financiare derivate se face de catre intermediar, asa cum este definit de legislatia in materie, rezident fiscal roman sau nerezident care are in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, la momentul fiecarei tranzactii, pe baza de documente justificative.
(3) Veniturile realizate din operatiuni cu pozitii inchise cu instrumente financiare derivate reprezinta incasarile efective din toate aceste operatiuni, cu pozitii inchise, evidentiate in contul beneficiarului de venit, mai putin incasarile de principal.
(4) Cheltuielile aferente operatiunilor cu pozitii inchise cu instrumente financiare derivate reprezinta platile aferente acestor pozitii inchise, evidentiate in contul beneficiarului de venit, inclusiv costurile aferente tranzactiilor, mai putin platile de principal.
(5) Determinarea castigului/pierderii se efectueaza la momentul fiecarei tranzactii pentru instrumente financiare derivate, in cazul pozitiilor inchise de catre intermediar definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman sau nerezident care are in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar.

4. Dupa articolul 95 se introduce un nou articol, articolul 95^1, cu urmatorul cuprins:

Articolul 95^1
Stabilirea venitului din operatiuni cu instrumentele financiare derivate, care nu sunt efectuate prin intermediari definiti potrivit legislatiei in materie

(1) Castigul/Pierderea din operatiuni cu instrumentele financiare derivate care nu sunt efectuate printr-un intermediar definit potrivit legislatiei in materie, rezident fiscal roman sau nerezident care are in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, se determina potrivit prevederilor art. 95 alin. (1), pentru pozitiile inchise incepand din prima zi de tranzactionare a anului fiscal si pana in ultima zi de tranzactionare a acestuia, inclusiv. Determinarea castigului/ pierderii se efectueaza potrivit art. 95 alin. (1) si in cazul instrumentelor financiare derivate ce prevad decontari periodice intre parti, fara inchiderea pozitiei, in cadrul unui an fiscal.
(2) Determinarea castigului/pierderii se efectueaza anual, cumulat, la sfarsitul anului fiscal, de catre beneficiarul de venit, pe baza de documente justificative.
(3) Veniturile realizate din operatiuni cu pozitii inchise cu instrumente financiare derivate si cheltuielile aferente operatiunilor respective se determina potrivit prevederilor art. 95 alin. (3) si (4).
5. La articolul 96, denumirea marginala se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Determinarea castigului net anual/pierderii nete anuale din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, care nu sunt efectuate prin entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), precum si din transferul aurului de investitii

6. La articolul 96, alineatele (3) si (4) se abroga.
7. Dupa articolul 96 se introduce un nou articol, articolul 96^1, cu urmatorul cuprins:
Articolul 96^1
Stabilirea obligatiilor intermediarilor definiti potrivit legislatiei in materie, societatilor de administrare a investitiilor, societatilor de investitii autoadministrate si administratorilor de fonduri de investitii alternative, rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar
(1) Intermediarii definiti potrivit legislatiei in materie, societatile de administrare a investitiilor, societatile de investitii autoadministrate, administratorii de fonduri de investitii alternative, rezidenti fiscali romani sau nerezidenti care au in Romania un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, dupa caz, care efectueaza transferurile/operatiunile prevazute la art. 94 si 95, atat pentru veniturile obtinute din Romania, cat si pentru cele obtinute din strainatate, altele decat din transferul aurului de investitii, au urmatoarele obligatii:
a) calcularea castigului/pierderii pentru fiecare transfer/ operatiune efectuat/efectuata pentru contribuabil;
b) calcularea, retinerea la sursa, declararea si plata impozitului pe venit, conform art. 97 alin. (8^1)-(8^5);
c) transmiterea catre fiecare contribuabil a informatiilor privind totalul castigurilor/pierderilor si a impozitului calculat si retinut la sursa, in forma scrisa sau prin mijloace electronice, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului fiscal, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul anterior;
d) depunerea, anual, a declaratiei prevazute la art. 132 alin. (2).

(2) Entitatile prin care sunt efectuate transferuri ale aurului de investitii au urmatoarele obligatii:

a) determinarea castigului/pierderii pentru fiecare transfer;
b) transmiterea catre fiecare contribuabil a informatiilor privind totalul castigurilor/pierderilor, in forma scrisa sau prin mijloace electronice, pentru transferurile efectuate in cursul anului fiscal anterior, in cadrul termenului prevazut la art. 132 alin. (2);
c) depunerea anuala a declaratiei privind totalul castigurilor/pierderilor, pentru fiecare contribuabil, in cadrul termenului prevazut la art. 132 alin. (2), potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui ANAF.

8. La articolul 97, dupa alineatul (8) se introduc cinci noi alineate, alineatele (8^1)-(8^5), cu urmatorul cuprins:

(8^1) Veniturile sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, determinate conform art. 94 si 95, pentru transferuri/operatiuni efectuate prin entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), se impun prin retinere la sursa astfel:

a) in cazul titlurilor de valoare:
(i) prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din transferul titlurilor de valoare care au fost dobandite si instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii;
b) in cazul operatiunilor cu instrumente financiare derivate:
(i) prin aplicarea unei cote de 1% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 3% asupra fiecarui castig din efectuarea de operatiuni cu instrumente financiare derivate detinute o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii. Pentru determinarea perioadei in care au fost detinute se considera ca titlurile de valoare si instrumentele financiare sunt instrainate/ rascumparate in aceeasi ordine in care au fost dobandite, respectiv primul intrat - primul iesit, pe fiecare simbol.
(8^2) Pentru calculul castigului prevazut la alin. (8^1), valoarea fiscala se determina prin aplicarea metodei pretului mediu ponderat, cuprinzand si costurile aferente transferului/ operatiunii, pe fiecare simbol, indiferent de perioada de detinere.
(8^3) Obligatia calcularii si retinerii la sursa a impozitului pe venit rezultat din alin. (8^1) revine entitatilor prevazute la art. 96^1 alin. (1), la fiecare transfer/operatiune.
(8^4) Impozitul pe venit calculat si retinut la sursa se declara si se vireaza la bugetul de stat de catre entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut si este impozit final.
(8^5) Pierderile obtinute din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, efectuate prin entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), dupa caz, nu se reporteaza si nu se compenseaza, acestea reprezentand pierderi definitive ale contribuabilului.

9. La articolul 133, dupa alineatul (21) se introduce un nou alineat, alineatul (22), cu urmatorul cuprins:

(22) In vederea determinarii impozitului pe venit datorat in cazul transferului titlurilor de valoare/operatiunilor cu instrumente financiare derivate se aplica urmatoarele reguli:

a) pentru anul fiscal cuprins intre 1 ianuarie 2022-31 decembrie 2022, inclusiv, se procedeaza dupa cum urmeaza:
(i) pentru castigurile/pierderile aferente perioadei, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare la data realizarii castigului/inregistrarii pierderii;
(ii) pierderea neta obtinuta din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate care nu au fost efectuate prin entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), aferenta anului fiscal 2022, respectiv perioadei cuprinse intre 1 ianuarie 2022-31 decembrie 2022, inclusiv, se reporteaza si se compenseaza, potrivit regulilor de reportare;
b) in cazul transferului titlurilor de valoare si operatiunilor cu instrumente financiare derivate, efectuate prin entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1), dobandite anterior datei de 1 ianuarie 2023, impozitul se calculeaza astfel:
(i) prin aplicarea unei cote de 3% asupra castigului realizat incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru cele detinute o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii;
(ii) prin aplicarea unei cote de 1% asupra castigului determinat potrivit legii, realizat incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru cele detinute o perioada mai mare de 365 de zile, inclusiv, de la data dobandirii;
c) pierderile obtinute si necompensate pana la data de 1 ianuarie 2023 din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate efectuate prin entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1) nu se reporteaza, acestea reprezentand pierderi definitive ale contribuabilului indiferent de data la care au fost inregistrate.
10. La articolul 170 alineatul (2), litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
e) venitul si/sau castigul/castigul net din investitii, stabilit conform art. 94-97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele incasate, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele incasate, distribuite incepand cu anul 2018;

11. La articolul 230, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(5) Entitatile prevazute la art. 96^1 alin. (1) prin care persoanele fizice nerezidente obtin venituri din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenti romani au urmatoarele obligatii:
a) sa solicite organului fiscal din Romania codul de identificare fiscala pentru persoana nerezidenta care nu detine acest numar;
b) sa pastreze originalul sau copia legalizata a certificatului de rezidenta fiscala sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat, insotit/insotita de o traducere autorizata in limba romana;
c) sa calculeze castigul/pierderea la fiecare transfer/ operatiune efectuat/efectuata pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta;
d) sa calculeze, sa retina la sursa, sa declare si sa plateasca impozitul pe venit, conform art. 97 alin. (8^1)-(8^5), pentru persoana fizica nerezidenta care nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri;
e) sa transmita catre fiecare contribuabil persoana fizica nerezidenta informatiile privind totalul castigurilor/pierderilor si impozitul calculat si retinut la sursa, in forma scrisa sau prin mijloace electronice, pentru tranzactiile efectuate in cursul anului fiscal, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul anterior;
f) sa depuna anual declaratia prevazuta la art. 132 alin. (2), atat pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta care nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, cat si pentru contribuabilul persoana fizica nerezidenta care face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.

Articolul II

Prevederile art. I intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.

Articolul III

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
 

Sursa foto: Facebook BVB


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Atentie: ANAF a dat STARTUL controalelor in 2022!


Puteti sa demonstrati realitatea incontestabila a tranzactiilor dvs.?

Descoperiti acum modelele documentelor justificative pe care NU le reglementeaza NIMENI si NIMIC! Dar LE CER toti inspectorii fiscali!

Lucrarea Documente (suplimentare) obligatorii in caz de control va ofera acum colectia de acte si documente justificative pe care niciun inspector nu se asteapta sa le prezentati ca argument indestructibil in favoarea dvs.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
investitiideclaratia unicaimpozitdeclaratia 205

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 23 Mai 2022


Votati articolul "Legea 142/2022. Investitorii vor plati impozit de 1% si vor scapa de Declaratia unica":
Rating:

Nota: 4 din 5 din 3 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 23 Mai 2022 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2022 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT Raportul Special
"MONOGRAFIILE CONTABILE 2022: Noutati legislative + TOP 6 Cazuri Practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X