Obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale este reglementata prin O.U.G. nr. 28 din 25 martie 1999. Sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale operatorii economici care incaseaza de la populatie, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea:
- bunurilor livrate cu amanuntul;
- prestarile de servicii.
In categoria operatorilor economici se incadreaza persoanele fizice si juridice, intreprinderile familiale, precum si orice alte entitati, care realizeaza activitate economica.
Atentie! Se interzice operatorilor economici care, potrivit legii, au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale si de a emite bonuri fiscale cu acestea sa inmaneze clientilor documente care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, altele decat bonurile fiscale, cu exceptia situatiei in care casa de marcat este defecta pana la repunerea sa in functiune.
Exemplu:
Daca intr-un spatiu de vanzare in care se utilizeaza casa de marcat se vand produse si persoanelor fizice si persoanelor juridice, ambelor categorii li se va emite bon fiscal in cazul in care platesc prin numerar sau substitute de numerar (tichete, bonuri, card).
Nu se va emite chitanta persoanelor juridice care solicita si factura, ci numai bon fiscal.
In cazul in care operatorul economic a organizat doua suprafete dinstincte de vanzare
– una pentru vanzarea cu amanuntul, dotata obligatoriu cu o casa de marcat, si una pentru vanzarea cu ridicata, unde nu are obligatia sa utilizeze casa de marcat – atunci:
--> in spatiul in care vinde cu amanuntul va emite bon fiscal, indiferent de calitatea clientului (persoana fizica sau juridica) si factura la cerere;
--> in spatiul in care vinde cu ridicata va emite factura si chitanta.
Obligatia notificarii fiecarui aparat de marcat cu jurnal electronic
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Pentru fiecare aparat de marcat se transmite la A.N.A.F., prin mijloace electronice, formularul F4105 „Notificare privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal” (O.P.A.N.A.F. nr. 4.156 din 28 decembrie 2017) care contine si informatii referitoare la:
- schimbarea locului de utilizare a aparatului intre puncte de lucru ale aceluiasi operator economic;
- furtul/disparitia/distrugerea aparatului de marcat electronic fiscal;
- instrainarea aparatului;
- inchiderea punctului de lucru;
- lichidarea, dizolvarea, fuziunea, divizarea societatii sau altele, dupa caz;
- incetarea activitatii;
- alte situatii similare.
Atentie la aparatele de marcat neutilizate!
In situatia in care un operator economic nu utilizeaza intr-o luna o casa de marcat achizitionata, are obligatia declararii acestei stari de fapt „pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care acel aparat nu a fost utilizat.
Raportarea se efectueaza prin formularul F4109 „Declaratie privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate” (O.P.A.N.A.F. nr. 627/2018).
Exemplu practic: Inchidere punct de lucru. Depunere D4105 si D4109
Societatea inchide punctul de lucru, depune pentru casa de marcat D4105 si preda memoria fiscala. Ulterior cedeaza partile sociale unei alte persoane. Referitor la casa de marcat, mai are obligatia depunerii declaratiei F4109 pentru perioada de cand a predat memoria si pana a cesionat partile sociale?
Solutie fiscal-contabila:
Potrivit prevederilor de la art. 62 alin. (1) din H.G. nr. 479/2003, in cazul incetarii activitatilor de livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta vor solicita, in scris, organului fiscal care a atribuit numarul de ordine anularea acestuia, anexand la cerere documente probatoare ale motivelor incetarii activitatii, respectiv inchiderea punctului de lucru, instrainarea aparatului, lichidarea, dizolvarea, fuziunea, divizarea societatii sau altele, dupa caz.
Utilizatorii aflati in aceasta situatie sunt obligati sa arhiveze memoria fiscala pe perioada prevazuta de lege.
Potrivit prevederilor de la alin. (4), prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile utilizatorilor aflati in inactivitate temporara anuntata organelor fiscale, potrivit legii.
La art. 3 din Anexa la Ordinul nr. 627/2018 se precizeaza ca in situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale neutilizate, prin exceptie de la prevederile art. 1 si 2, utilizatorii au obligatia de a informa organul fiscal prin completarea si transmiterea Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate, al carei model este prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.
(2) Prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se intelege aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, in nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricareia dintre datele prevazute la art. 1.
Potrivit art. 2 din Ordinul ANAF nr. 435/2021 privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, obligatia de a asigura conectarea la distanta a caselor de marcat revine operatorilor economici prevazuti la art. 1 alin. (1) din O.U.G.
nr. 28/1999, fara a se face distinctie intre aparatele de marcat utilizate si cele neutilizate.
Din interpretarea prevederilor actelor normative sus-mentionate rezulta ca obligatia
conectarii la sistemul informatic al ANAF este instituita in sarcina operatorilor economici pentru toate aparatele de marcat electronice fiscale pe care le detin, inclusiv pentru cele neutilizate, dar fiscalizate.
Din prevederile legale prezentate anterior, rezulta ca singura situatie in care operatorul economic ar fi exonerat de obligatia de conectare la sistemul informatic in cazul inchiderii punctului de lucru este aceea in care casa de marcat neutilizata nu mai este fiscalizata si au fost indeplinite in acest sens obligatiile procedurale si declarative aferente, prevazute de lege (F4105).
Astfel, apreciez ca depunerea formularului F4109 nu mai este necesara dupa defiscalizarea casei de marcat, chiar daca nu exista reglementari clare in acest sens.
Informatiile au fost preluate din Consilierul Verde al Contabilului, care cuprinde studii de caz plus cele mai recente modificari fiscale si contabile, tratate pe larg dupa un model eficient, cu indicarea efectelor pe care le produc, urmate de atentionari si recomandari.
Foto: pixabay.com