email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Dotare cu casa de marcat. Care sunt pasii de urmat?

Dotare cu casa de marcat. Care sunt pasii de urmat?
casa de marcatbon fiscalcertificat fiscal

Agentii economici care livreaza bunuri catre populatie sau/si presteaza servicii catre populatie cu caracter permanent au obligatia dotarii cu casa de marcat. 

Dezbatem in continuare cazul unui SRL platitor de TVA, care are codul CAEN 4641 (comert cu materiale textile).
Ce demersuri trebuie intreprinse pentru dotarea cu casa de marcat, dar si ce documente trebuie apoi intocmite, ne explica in continuare specialistul Ionut Jinga. 

Daca se emite bon fiscal, mai avem voie sa dam chitanta celor care cumpara pe persoana juridica cu factura direct fara a mai bate pe casa pentru persoanele juridice?

Dotare cu casa de marcat - pasi: raspunsul specialistului 

Trebuie sa luati legatura cu un distribuitor autorizat de aparate de marcat electronice fiscale care va efectua formalitatile privind fiscalizarea casei de marcat (luarea in evidenta de organul fiscal teritorial) si conectarea casei de marcat la serverele ANAF.

Explicatiile detaliate sunt oferite de specialistii site-ului Portal Contabilitate

Portal Contabilitate contine toate noutatile din Codul Fiscal
+ consultanta si raspunsuri detaliate de la experti

Testeaza si tu GRATUIT cel mai cunoscut site de contabilitate din Romania!

...CLICK AICI pentru a vedea tot ce ofera site-ul

Portal Contabilitate - consultanta personalizata la superlativ
125 de experti la dispozitia ta. 24 de ore din 24, 7 zile pe saptamana, 365 de zile pe an!

Nu se va mai intocmi declaratia lunara A4200 privind incasarile pe baza casei de marcat, intrucat datele se preiau automat de catre ANAF prin conectarea online.

Conform ORDIN ANAF nr. 435/2021 din 25 martie 2021 privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, toate aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa se racordeze la serverele ANAF. Singura exceptie este valabila doar pentru  operatorii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale instalate in zone nedeservite de retele de comunicatii electronice, care au obligatia completarii si transmiterii unei declaratii in acest sens.

Conform Ordinului ANAF 627/2018 privind aprobarea procedurii de transmitere a datelor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau art. 3 alin. (2) lit. a), b) sau c), dupa caz, respectiv cele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) si c) din anexa nr. 11 la Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala

,,In situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale neutilizate, prin exceptie de la prevederile art. 1 si 2, utilizatorii au obligatia de a informa organul fiscal prin completarea si transmiterea "Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate", al carei model este prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura’’.

Prin urmare, exista obligatia conectarii casei de marcat la serverele ANAF, pe perioada neutizarii depunandu-se declaratia F4109 (DACA NU A FOST UTILIZATA NICI MACAR O ZI DIN LUNA RESPECTIVA).

Conform art 62 din Hotararea nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

,,(1) In cazul incetarii activitatilor de livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta vor solicita in scris organului fiscal care a atribuit numarul de ordine anularea acestuia, anexand la cerere documente probatoare ale motivelor incetarii activitatii, respectiv inchiderea punctului de lucru, instrainarea aparatului, lichidarea, dizolvarea, fuziunea, divizarea societatii sau altele, dupa caz. Utilizatorii aflati in aceasta situatie sunt obligati sa arhiveze memoria fiscala pe perioada prevazuta de lege.
(2) Conform prevederilor alin. (1) se va proceda si in cazul transferarii unui aparat de marcat electronic fiscal instalat de la un punct de lucru la altul situat in judete diferite, ambele puncte de lucru apartinand aceluiasi utilizator. Pentru instalarea aparatului in cauza se urmeaza procedura prevazuta de prezentele norme metodologice.

(3) Prevederile alin. (1), cu exceptia celei referitoare la arhivarea memoriei, sunt aplicabile si in cazul pierderii, furtului sau distrugerii aparatului de marcat electronic fiscal instalat.
(4) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile utilizatorilor aflati in inactivitate temporara anuntata organelor fiscale, potrivit legii’’.

Conform Ghidului cu privire la inregistrarea informatiilor privind aparatele de marcat:

,,Utilizatorii informeaza organul fiscal competent - prin transmiterea unei notificari, denumita in continuare formularul „F4105” - cu privire la aparitia unei situatii precum: schimbarea locului de utilizare a aparatului intre puncte de lucru ale aceluiasi operator economic, furtul/disparitia/distrugerea aparatului de marcat electronic fiscal,instrainarea aparatului de marcat electronic fiscal,inchiderea punctului de lucru, incetarea activitatii prin lichidarea, dizolvarea, fuziunea, divizarea operatorului economic sau altele, dupa caz. Notificarea trebuie transmisa organului fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data la care a aparut situatia’’.

In situatia in care societatea inceteaza activitatea sau punctul de lucru s-a inchis, poate solicita prin cerere adresata organului fiscal, defiscalizarea aparatului de marcat si predarea memoriei fiscale, in baza unui Proces verbal/note de constatatare in care sa prezinte motivul solicitarii, precum si a documentatiei de mai jos:

 Dosarul pentru defiscalizare trebuie sa contina urmatoarele documente:

– Cartea de Interventii;
– Registrul special al casei de marcat;
– Certificat de inmatriculare (copie);
– Certificat fiscal (CIF – copie);
– Cerere ANAF – document tip;
– Declaratie de instalare – copie si original;
– Adresa DGFP (numar ordine ANAF) – copie si original;
– Proces verbal in care se mentioneaza motivele pentru care se solicita defiscalizarea
– Act identitate reprezentant societate;
– Delegatie a persoanei care preia memoria fiscala.

Referitor la documentul eliberat pentru incasarile de la persoane juridice

Potrivit art 1 din Ordonanta de urgenta nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

,,(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, cu exceptia celor care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale care potrivit prevederilor art. 3 alin. (21) nu inglobeaza constructiv dispozitivul de imprimare, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura’’.

Asadar, avand in vedere prevederile alin 2, operatorii economici care au obligatia de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscal (din cauza faptului ca efectueaza incasari in numerar de la persoane fizice) au obligatia sa emita bonuri fiscale (ordonanta de urgenta nu specifica faptul ca aceste bonuri trebuie emise numai in situatia incasarilor de la persoane fizice), factura fiind eliberata numai la solicitarea clientilor.

De asemenea, art 1 alin 9 din OUG 28/1999, interzice operatorilor economici care, potrivit legii, au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale si de a emite bonuri fiscale cu acestea, sa inmaneze clientilor documente care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, altele decat bonurile fiscale, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (8). Alin 8 al art 1 din OUG 28/1999 prevede situatia de exceptie in care aparatul de marcat s-a defectat, caz in care se elibereaza chitante pana la repunerea aparatului in functiune.

Si art 2 din HG 479/2003 (Norme metodologice de aplicare a OUG 28/1999), prevede faptul ca utilizatorii caselor de marcat au obligatia sa emita clientilor (indiferent daca sunt persoane fizice sau juridice), bonuri fiscale pentru toate serviciile prestate.
 
Prin urmare, societatile obligate sa se doteze cu aparate de marcat vor elibera bon fiscal atat clientilor persoane fizice cat si juridice.

Chitanta se va elibera numai in cazul defectarii aparatului de marcat, asa cum prevede OUG 28/1999.



Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga, consultant fiscal. 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitate 2022


Va amintiti de prima Carte Verde a Contabilitatii, editata in urma cu peste 25 de ani de Ministerul Finantelor?

Ei bine, Cartea Verde a Contabilitatii 2022 este acum din nou prezenta, in varianta actualizata la zi, oferindu-va solutii impecabile pentru momentele de criza – cum este si acesta – cu modificari legislative majore.

Avantajul esential pe care vi-l ofera Cartea Verde a Contabilitatii 2022: ZERO erori in inregistrarile contabile!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
casa de marcatbon fiscalcertificat fiscal

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 19 August 2022


Votati articolul "Dotare cu casa de marcat. Care sunt pasii de urmat?":
Rating:

Nota: 4.67 din 5 din 3 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • 25 de intrebari si raspunsuri ANAF despre e-Factura. Situatii intalnite in practica

    • ANAF a publicat recent o colectie de intrebari si raspunsuri oferite de reprezentantii institutiei despre e-Factura, care cuprinde mai multe situatii intalnite in practica de contribuabili.  e-Factura este unul dintre instrumentele implementate de Fisc pentru eliminarea evaziunii fiscale. Legea este inca proaspata, iar contabilii si antreprenorii intampina numeroase obstacole in respectarea regimului legislativ.  ...» citeste mai departe aici

  • Trecerea optionala la impozitul pe profit. Care sunt conditiile pentru o microintreprindere din 2023

    • Tinand cont de modificarile recente aduse Codului fiscal, trecerea optionala la impozitul pe profit are conditii noi.  Asadar, in cazul unei microintreprinderi, in ce conditii se poate opta ca de la inceputul anului 2023 sa devina platititoare de impozit pe profit Trecerea optionala la impozitul pe profit: raspunsul specialistului In baza modificarilor aduse art. 48 alin. 1 din Codul fiscal prin OG 16/2022 si care vor intra in vigo...» citeste mai departe aici

  • Guvernul plafoneaza pretul pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub

    • Guvernul impune plafonarea pretului pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub, la 1.500 de lei pe tona pentru brichetele de lemn si la 2.000 de lei pentru peleti, potrivit OUG 143/2022 (M.O. 970 din 5 octombrie 2022).  Decizia a fost luata in contextul crizei energetice pe care o traverseaza Europa, precum si al perspectivelor pe termen scurt si mediu. Se constata o serie de cresteri artificiale ale preturilor la lemnul de foc si la produsele der...» citeste mai departe aici

  • Ultimele precizari ANAF facute pentru stabilirea rezidentei fiscale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala informeaza contribuabilii persoane fizice care sosesc /pleaca, in/din Romania pentru o perioada ce depaseste in total 183 de zile ca, in vederea stabilirii rezidentei fiscale, au obligatia depunerii la ANAF a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania sau, dupa caz, a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania. Chestion...» citeste mai departe aici

  • Ce s-a schimbat in legislatia privind concediile. Ghid practic

    • Au fost introduse noi prevederi in legislatia privind concediile carora trebuie sa le acorzi atentie. Noutatile vizeaza concediul paternal (Legea nr. 117/2022), cuantumul indemnizatiei de concediu de crestere a copilului (Legea nr. 225/2021) si concediul medical pentru ingrijirea pacientilor cu afectiuni oncologice (Legea nr. 24/2022).  Orice modificare legislativa genereaza intotdeauna o sumedenie de neclaritati si favorizeaza, in consecinta, controalele de la...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X