In analiza de mai jos, stabilim care sunt pasii pe care trebuie sa ii parcurga practicianul in insolventa din punct de vedere fiscal si contabil pentru societatile care intra in insolventa. De asemenea, vom vedea cum se preia evidenta contabila a societatilor intrate in insolventa si care sunt inregistrarile contabile care se realizeaza efectiv.
Insolventa este acea stare a patrimoniului ce se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti necesare pentru plata datoriilor certe, lichide si exigibile. Ea este reglementata de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei si OUG 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa si poate fi solicitata de catre administratorul societatii, sau de creditorii acesteia.
Exista doua tipuri de proceduri privind insolventa:
1. Procedura generala , prin care se parcurge etapa reorganizarii societatii. In aces caz, firma va fi administrata de un administrator judiciar. Scopul planului de reorganizare este plata integrala sau partiala a datoriilor pana la termenul indicat. Daca acest plan esueaza, se intra in procedura de faliment, prin care se vor valorifica toate bunurile din patrimoniul societatii.
2. Procedura simplificata, ce se aplica societatilor aflate in anumite situatii (ex: nu au depus la termen actele solicitate, si-au declarat intentia de intrare in faliment, etc.), prin care se intra direct in procedura falimentului.
Presupunand faptul ca va aflati in prima situatie, trebuie sa cunoasteti urmatoarele aspecte:
- Nu se vor mai calcula dobanzi, majorari sau penalitati asupra datoriilor societatii dupa deschiderea procedurii de insolventa;
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
- Ian 28100 locuri
disponibileWebinarul Concedierea colectiva. Decizie, procedura, consecinte
2025, www.videoseminarii.roVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 151, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 76, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Feb 1147 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 49
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Feb 11100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mar 0448 locuri
disponibileConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, BUCURESTI
2025, Hotel Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca****Vezi detaliiInscriere - Mar 04101 locuri
disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate - CU INTREBARI
2025, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mar 0496 locuri
disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate - FARA INTREBARI
2025, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- Nu se vor mai putea instraina partile sociale ale firmei;
- Activitatea curenta a societatii isi va continua cursul normal, prin activitati precum onorarea comenzilor contractate conform obiectului de activitate, efectuarea incasarilor si platilor aferente acestora, etc;
- Ridicarea dreptului de administrare, ce atrage dupa sine suspendarea mandatului administratorului, conducerea fiind preluata de administratorul judiciar;
Punerea in aplicare a planului de reorganizare (propus de societate, administratorul judiciar sau unul/ mai multi creditori) nu va putea depasi 3 ani si va presupune parcurgerea urmatorilor pasi:
Ø Alegerea modalitatii de reorganizare a activitatii: restructurarea si continuarea activitatii, lichidarea unor bunuri din patrimoniul firmei, sau o combinatie a celor doua variante de reorganizare;
Ø Specificarea masurilor adecvate pentru punerea planului in aplicare: pastrarea in intregime/partiala a conducerii activitatii, obtinerea de resurse financiare, fuziunea societatii, lichidarea totala/partiala a bunurilor din firma sau distribuirea lor catre creditori, pentru stingerea datoriilor, prelungirea datei scadentei sau modificarea ratei dobanziilor/penalitatilor, modificarea actului constitutiv, etc.
Ø Intocmirea unul plan de plata a creantelor, concretizat printr-un tabel ce contine cuantumul datoriilor pe care societatea se obliga sa le plateasca creditorilor si termele la care se vor efectua platile catre acestia;
Ø Publicarea planului de reorganizare la grefa tribunalului si la oficiul Registrului Comertului;
Ø Votarea si confirmarea planului de reorganizare de catre adunarea creditorilor , in termen de 20-25 de zile;
Din punct de vedere contabil, societatea are obligatia de a intocmi trimestrial un raport pentru comitetul creditorilor privind situatia sa financiara . Acesta va contine si modul in care a fost respectat planul de reorganizare, eventualele abateri , precum si modul in care au fost efectuate plati catre creditori, cu respectarea Programului de Plata a Creantelor.
De asemenea, referitor la evidenta contabila a societatilor in insolventa, aceasta nu difera de cea a oricarei societati comerciale. Singurul aspect de care trebuie sa tineti seama este ca toate actele si corespondenta emisa de societate (inclusiv facturile fiscale) vor cuprinde in mod obligatoriu si cu caractere vizibile, in limbile romana, engleza si franceza mentiunea “In insolventa"/"in reorganizare judiciara".
Mai mult decat atat, daca societatea nu a fost declarata inactiva sau nu i-a fost anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA, atunci poate emite facturi cu TVA, iar clientii isi pot deduce taxa pe valoare adaugata fara nicio restrictie.
In concluzie, in aceasta etapa a existentei societatii, aceasta poate desfasura activitati economice, cu respectarea cerintelor impuse de Legea 85/2006 privind procedura insolventei si de conditiile efective privind aplicarea acestei proceduri, cu aprobarea administratorului judiciar.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabriel Apostolescu