email
Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit PFA si contabilitatea PFA in 2016. Mai e avantajoasa aceasta forma de organizare?

pfa2016impozit pfacontabilitate pfasediu socialcontributia pensiisanatate

Chiar zilele trecute am avut surpriza de a descoperi un studiu de caz in care cineva anunta ca, din cauza noilor modificari legislative anuntate pentru 2016, a decis sa renunte la organizarea ca PFA. Iar acest caz, cu siguranta, nu este singular.

Am discutat pe larg despre criza majora PFA-urilor, inclusiv in ce priveste riscul de radiere automata si noua limitare la numai trei tipuri de activitati.

Iar daca mai era nevoie sa reamintim, au fost clarificate si noile prevederi valabile pentru PFA in ce priveste impozitul pe sediu.


Cei care vor fi PFA si in 2016 trebuie sa stie, asadar, la ce sa se astepte si ce dificultati vor intampina din partea sistemului de impozitare si de obligatii fiscale daca isi mentin aceasta forma de organizare.

Contabilitatea PFA-ului, tinuta in partida simpla, continua sa fie unul dintre marele avantaje, alaturi de faptul ca acesta poate dispune de sumele obtinute chiar din momentul incasarii.

Iata opinia exprimata recent de consultantii fiscali Adrian Benta si Dragos Patroi, pentru HotNews.ro, facand referire la contabilitatea in partida simpla:

"Acest lucru inseamna ca, practic, incasarile sunt considerate venituri la data incasarii, platile sunt considerate cheltuieli la data platii iar profitul impozabil este generat de diferenta intre incasari si plati.  Marele avantaj al PFA este ca poate dispune de sumele incasate chiar de la aceasta data fata de o societate cand sumele pot fi distribuite abia dupa inchiderea exercitiului, depunerea situatiilor anuale la autoritati prin plata dividendului".


Iata care sunt documentele obligatorii pentru un PFA, in ce priveste consemnarea activitatilor economice:

a.    registrul de incasari si plati, in care se inscriu cronologic incasarile si platile generate de activitatea PFA;
b.    registrul mijloacelor fixe, in care se consemneaza activele imobilizate cumparate de entitate, in vederea stabilirii amortizarii acestora;
c.    registrul de evidenta fiscala. Acest registru a fost introdus printr-o ordonanta de urgenta la inceputul anului, dar - fiind o urgenta - nu a catadicsit nimeni, nici pana astazi, sa adopte formatul registrului si instructiunile de completare.
Cel putin o data pe an este obligatoriu sa se efectueze inventarierea patrimoniului de afaceri al PFA.

Chiar daca referirile facute de cei doi consultanti fiscali se refera la un PFA care nu se declara platitor de TVA la inmatriculare, caz in care acestia recomanda ajutorul unui contabil.

Cum se schimba insa situatia incepand cu 2016? PFA-urile vor fi obligate sa plateasca si contributia individuala la pensii in procent de 10,5% din venitul net realizat.


"Aceasta contributie este plafonata superior la un plafon anual de 5 ori salariul mediu pe economie x 12 luni, insa nu asigura stagiul complet de cotizare pentru pensii. Aceasta contributie urmeaza sa se plateasca insa chiar daca persoana fizica autorizata este salariata. Mai mult chiar, daca acea PFA doreste sa beneficieze de pensie intreaga, optional achita si contributia de 15,8%, respectiv contributia angajatorului. Recenta OUG nr 50/2015 pentru modificarea Noului Cod fiscal, stabileste ca PFA ce doreste plata acestei contributii opsionale va depune o declaratie in acest sens in primele 30 zile din anul 2016", au explicat consultantii.

Aceste obligatii se aplica pentru PFA-ul care este si salariat, desi achita practic deja aceste contributii. Retinem, ca prevederi in acest sens, ca baza de calcul a contributiei la pensii nu poate sa fie mai mica decat 35% din salariul mediu pe economie,  si nici mai mare de 5 ori salariul mediu pe economie. Celelalte doua impozite se pastreaza, respectiv ramane impozitul pe venitul net in procent de 16% si contributia individuala la sanatate in procent de 5,5%, neplafonat, urmand aceeasi procedura declarativa si de plata prezentata anterior.

De asemenea, se va depune pana la data de 25 mai a anului urmator Declaratia 200 privind impozitul pe venitul persoanei fizice.

 


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
pfa2016impozit pfacontabilitate pfasediu socialcontributia pensiisanatate


Data aparitiei: 30 Noiembrie 2015

Votati articolul "Impozit PFA si contabilitatea PFA in 2016. Mai e avantajoasa aceasta forma de organizare?":
Rating:

Nota: 3.38 din 5 din 17 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Regimul fiscal-contabil al microintreprinderilor. Ghid pentru 2023

    • Afacerea dvs. este incadrata ca microintreprindere? Atunci cu siguranta vi se pare o mare provocare sa cunoasteti in detaliu cadrul legislativ, avand in vedere ca multe prevederi sunt greu de interpretat si ca au aparut recent o multime de noutati fiscale.  ...» citeste mai departe aici

  • Ce planuri de dezvoltare exista pentru SPV. Raspunsul ANAF pentru CCF

    • CCF (Camera Consultantilor Fiscali) a trimis recent catre ANAF mai multe propuneri pentru imbunatatirea SPV-ului. Reprezentantii institutiei au scos in evidenta faptul ca, in prezent, nu pot fi acordate drepturi diferentiate diferitelor persoane care acceseaza un cont de SPV al unei societati (spre exemplu, administratorii, angajatii unei societati).  “In acest sens, in masura in care contul de SPV este asociat administratorului, ca persoana imputerni...» citeste mai departe aici

  • 30 mai 2023 este termenul limita pentru depunerea Formularului 394

    • Marti, 30 mai 2023, este un termen limita important pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania care realizeaza anumite tipuri de achizitii. Mai exact, este  data pana la care mai pot depune Formularul 394.  Formularul 394 reprezinta ”Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si...» citeste mai departe aici

  • Persoana responsabila in aplicarea Legii 129/2019, o noua obligatie pentru firme?

    • Prezentam in continuare daca o firma are obligatia de a desemna o persoana responsabila in aplicarea Legii 129/2019 privind spalarea banilor sau nu. Mai exact, este necesara, potrivit legislatiei in vigoare, desemnarea unui angajat in relatia cu Oficiul de spalarea banilor, astfel incat sa intocmeasca politici, proceduri de raportare chiar daca nu sunt tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a ...» citeste mai departe aici

  • Bilantul contabil: Cum se calculeaza numarul de salariati?

    • Ne propunem ca, prin prezentul articol, sa prezentam cum se calculeaza si care este numarul mediu de salariati care se trece in bilant la o societate care pe parcursul anului 2022 are urmatoarea structura de personal: - 5 persoane angajate cu 8 ore/zi tot anul 2022; - 1 persoana angajata cu 1 ora/zi tot anul 2022; - 1 persoana angajata cu 2 ore/zi tot anul 2022; - 1 persoana angajata cu 4 ore/zi de la data de 11.04.2022; - 1 persoana cu contra...» citeste mai departe aici

  • Venituri din mai multe surse. Ce taxe are de platit o persoana fizica in 2023

    • Vom afla, in cele ce urmeaza, ce taxe are de platit o persoana fizica in 2023 (care este si salariat), in situatia in care obtine urmatoarele venituri: - chirii peste 100.000 lei; - PFA norma de venit, norma 31.600 lei; - terenuri agricole: cereale 30 h * norma de venit 257 lei = 7.710 lei. Asadar, in cazul in care veniturile au fost realizate in anul 2022: Referitor la CAS, potrivit art. 137 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 22...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba in 2023!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X