email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comertul online in 2022 – TOT ce trebuie sa stii despre capcanele fiscale

Comertul online in 2022 – TOT ce trebuie sa stii despre capcanele fiscale
comert onlineobligatii fiscaleachizitiichletuieli

Comertul online romanesc a urcat noi trepte de dezvoltare in 2022, iar legislatia se adapteaza la trend, astfel ca apar multe prevederi noi cu care trebuie sa fie la curent orice contabil si antreprenor care vinde marfuri online. 

Dezbatem in continuare cateva dintre principalele noutati fiscale privind stabilirea costului si pretului, informatii despre achizitiile de servicii de publicitate sau soft, dar si obligatiile de inregistrare. 

Comert online in 2022: reglementari importante

In intelesul Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cost de achizitie inseamna pretul datorat si eventualele cheltuieli conexe minus eventualele reduceri ale costului de achizitie. 

In acest sens, costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.

In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.

Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata.

Metoda de gestiune a marfurilor face obiectul optiunii societatile prin politicile contabile, respectand O.M.F.P. nr. 1.802/2014.
Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent, conform pct. 289 din O.M.F.P. nr. 1.802/2014.

In conditiile folosirii inventarului permanent, in contabilitate se inregistreaza toate operatiunile de intrare si iesire, ceea ce permite stabilirea si cunoasterea in orice moment a stocurilor, atat cantitativ, cat si valoric, conform punctului 290 din Reglementarile con tabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014.

Inventarul intermitent consta in stabilirea iesirilor si inregistrarea lor in contabilitate pe baza inventarierii stocurilor la sfarsitul perioadei.

In comertul cu amanuntul poate fi utilizata (deci nu este obligatoriu) metoda pretului cu amanuntul, pentru a determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se foloseasca alta metoda, potrivit punctului 286 alin. (8) din Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014. Deci nu este obligatoriu sa aplicati aceasta metoda. Puteti opta pentru evidenta marfurilor cantitativ si valoric.

Daca se tine evidenta marfurilor din magazin la pret de vanzare, este obligatoriu sa se intocmeasca Nota de receptie si constatare diferente, la pret de raft, si Lista de inventariere (pentru gestiuni global-valorice) in conformitate cu Ordinul nr. 2.634/2015.

4 specialisti de top au creat pentru dvs. Instrumentul perfect de consultanta: Consilierul Verde al Contabilului!
Abonati-va acum si primiti GRATUIT: Cartea Verde a TVA

In ceea ce priveste obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat fiscale, pentru operatiunile de vanzare prin curier, societatea nu este obligata sa utilizeze casa de marcat si sa emita bon fiscal conform art. 2 litera h) din O.U.G. nr. 28/1999 actualizata: 

„Se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1) incasarile efectuate din urmatoarele activitati: (...)
h) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;”

Vanzarea intracomunitara de bunuri la distanta 

Potrivit art. 275 alin. (2) din Codul fiscal, prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), locul livrarii in cazul vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanta este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.

Potrivit art. 2781 din Codul fiscal, prevederile art. 275 alin. (2) nu se aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) furnizorul sau prestatorul este stabilit sau, daca nu este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita intr-un singur stat membru;
b) sunt prestate servicii catre persoane neimpozabile care sunt stabilite, isi au domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in orice stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a), sau sunt expediate ori transportate bunuri catre un stat membru, altul decat statul membru prevazut la lit. a); si

c) valoarea totala, fara TVA, a operatiunilor prevazute la lit. b) nu depaseste, in anul calendaristic curent, 10.000 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala si nici nu a depasit aceasta suma in cursul anului calendaristic precedent.

Valoarea echivalenta in moneda nationala a statelor membre a sumei de 10.000 euro se calculeaza prin aplicarea cursului de schimb publicat de Banca Centrala Europeana la data adoptarii Directivei (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/CE si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta. Pentru Romania, valoarea echivalenta in moneda nationala este de 46.337 lei.

Atunci cand, in cursul unui an calendaristic, pragul de 46.337 lei este depasit, prevederile art. 275 alin. (2) se aplica de la momentul depasirii pragului.

Atentie!

Daca persoana impozabila presteaza si servicii TBE pe langa vanzarile la distanta, pentru determinarea plafonului de 10.000 euro va fi luata in calcul si valoarea serviciilor TBE.

Plafonul de 10.000 euro nu se aplica:

- prestarilor de servicii TBE efectuate de un furnizor care nu este stabilit in UE (regimul non-UE); 

- vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanta efectuate de un furnizor stabilit in afara UE;
- vanzarilor la distanta de bunuri importate (regimul de import);
- prestarilor de servicii diferite de serviciile TBE;
- livrarilor interne de bunuri efectuate de un furnizor presupus;
- livrarilor de bunuri de catre un furnizor care este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta sa obisnuita in mai multe state membre.

Citeste continuarea AICI… ►


Ce va ofera Consilierul Verde al Contabilului?

1. Lucrarea de baza este reprezentata de sinteza informatiilor legislative cu impact in contabilitate, completata de exemple practice.

 Mai exact, lucrarea Consilierul Verde al Contabilului cuprinde:

    • cele mai recente modificari fiscale si contabile, tratate pe larg dupa un model eficient, cu indicarea efectelor pe care le produc, urmate de atentionari si recomandari; de exemplu, regimul TVA dupa corectarea erorilor contabile;
    • studii de caz si situatii posibile, inregistrari contabile, modele de calcul, tabele comparative etc;
    • monografii contabile specifice, imbinate cu modul de raportare fiscala reglementat prin legislatia in vigoare;
    • formularele si declaratiile ce sufera modificari in urma reglementarilor legislative;
    • trimiteri catre alte acte normative, „portite” legale pentru optimizarea activitatii societatii;
    • lista infractiunilor si a erorilor contabile, amenzi si sanctiuni, dar si solutii in cazul erorilor contabile.

2.  Actualizarea permanenta – in fiecare luna, echipa de specialisti R&S actualizeaza lucrarea cu informatii de ultima ora, spete noi si recomandari corespunzatoare pentru aplicarea legii.
    • 12 actualizari cuprinzand proiectele legislative aprobate de Guvern, verificate si corelate cu alte acte normative – continutul lucrarii este certificat de Regia Autonoma a Monitorului Oficial;
    • subiecte armonizate cu perioadele fiscale, context legislativ actual si teme necesare in activitatea economica a oricarei societati;
    • cazuri practice si exemple de calcul noi, comparatii si trimiteri la textele de lege, facilitatile fiscale, cu avantaje si dezavantaje.


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitate 2022


Va amintiti de prima Carte Verde a Contabilitatii, editata in urma cu peste 25 de ani de Ministerul Finantelor?

Ei bine, Cartea Verde a Contabilitatii 2022 este acum din nou prezenta, in varianta actualizata la zi, oferindu-va solutii impecabile pentru momentele de criza – cum este si acesta – cu modificari legislative majore.

Avantajul esential pe care vi-l ofera Cartea Verde a Contabilitatii 2022: ZERO erori in inregistrarile contabile!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
comert onlineobligatii fiscaleachizitiichletuieli

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 25 August 2022


Votati articolul "Comertul online in 2022 – TOT ce trebuie sa stii despre capcanele fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Apar noi conturi contabile in Planul de conturi. Vezi ce semnifica fiecare

    • Planul de conturi general ar putea fi completat in curand cu noi conturi contabile, dupa cum prevede un proiect de ordin al Finantelor pentru reglementarea unor aspecte contabile.  Mai exact, in Planul de conturi vor fi introduse urmatoarele conturi: 467, 6053, 6058, 694, 794, precum si grupa 79.  Ce reprezinta noile conturi contabile - 467 „Datorii aferente distribuirilor interimare de dividende&...» citeste mai departe aici

  • Salariul minim in Romania – 3.000 de lei brut de la 1 ianuarie 2023

    • Liderii guvernamentali au cazut de acord sa majoreze salariul minim in Romania la 3000 de lei, 200 de lei fiind scutiti de taxe, iar in sectorul constructiilor va ajunge la 4.000 lei brut, a anuntat joi, Guvernul, dupa reuniunea Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social.  “Guvernul si partenerii sociali au cazut de acord in privinta majorarii salariului minim brut garantat in plata la 3.000 de lei - din care 200 lei scutiti de impozit si con...» citeste mai departe aici

  • Depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022: termene si reguli noi

    • Ministerul Finantelor a publicat documentul care contine noile reguli privind depunerea situatiilor financiare anuale pe 2022.  Una dintre noutatile sesizate in proiectul de ordin al Finantelor este ca firmele care nu depun la timp situatiile financiare nu vor mai fi expuse riscului de a fi dizolvate, ci vor fi amendate.  Fata de informatiile raportate la data de 31 decembrie 2021, prin noul proiect al Finantelor se propune raportarea distin...» citeste mai departe aici

  • 6 schimbari principale la reglementarile contabile propuse de Finante

    • Finantele au in plan sa introduca noutati in sfera reglementarilor contabile, dupa cum reiese dintr-un document publicat in dezbatere publica pe site-ul institutiei.  Ministerul de Finante are in vedere cateva aspecte contabile precum distribuirea partiala a dividendelor in cursul exercitiului financiar, intreruperea capitalizarii costurilor indatorarii, natura contabila a sumelor primite in avans de la clienti si contabilizarea contractelor de licenta a propri...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale si contabile privind avantajele in natura. Studiu de caz

    • Expertul nostru explica in continuare care sunt obligatiile fiscale si contabile privind avantajele in natura.  Subiectul studiului de caz este o SRL microintreprindere platitoare de tva care incheie un contract de inchiriere a unui apartament (proprietarul este persoana fizica) pe care il pune la dispozitia unui salariat (cu norma de 8 ore/zi) ca si locuinta de serviciu. Lunar, in baza contractului de inchiriere, societatea achita chiria lunara prin transfer b...» citeste mai departe aici