Veti afla din randurile urmatoare ce situatii trebuie obligatoriu printate din contabilitate lunar/anual si in ce format. De asemenea, veti citi si cum trebuie printat registrul de casa.
Iata raspunsul specialistului!
Potrivit art. 20 din Legea 82/1991 actualizata, registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare. Intocmirea, editarea si pastrarea registrelor de contabilitate se efectueaza conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice, Ordinul nr. 2.634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar contabile.
Din punct de vedere al tva, conform art. 321 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, persoanele impozabile stabilite in Romania trebuie sa tina evidente corecte si complete ale tuturor operatiunilor efectuate in desfasurarea activitatii lor economice.
Persoanele obligate la plata taxei pentru orice operatiune sau care se identifica drept persoane inregistrate in scopuri de TVA, conform prezentului titlu, in scopul desfasurarii oricarei operatiuni, trebuie sa tina evidente pentru orice operatiune reglementata de prezentul titlu.
Persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile trebuie sa tina evidente corecte si complete ale tuturor achizitiilor intracomunitare.
Potrivit art. 321 alin. (4) din
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Conform punctului 10 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 2634/2015, documentele contabile (registre, jurnale, fise, note etc.) care servesc la prelucrarea, centralizarea si inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare consemnate in documentele justificative, intocmite manual sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, trebuie sa cuprinda elemente cu privire la:
— denumirea entitatii;
— data intocmirii documentului contabil;
— felul, numarul si data documentului justificativ;
— sumele corespunzatoare operatiunilor efectuate;
— conturile sintetice si analitice debitoare si creditoare;
— semnatura persoanei responsabile cu intocmirea documentelor contabile.
Conform punctului 11 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, in conditiile in care documentele financiar-contabile (documentele justificative si documentele contabile) sunt intocmite si preluate in contabilitate prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, semnatura nu constituie element obligatoriu.
In astfel de situatii trebuie sa se stabileasca prin proceduri proprii modalitati de identificare a persoanelor care au initiat, dispus si aprobat, dupa caz, efectuarea operatiunilor respective.
Conform punctului 12 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, documentele financiar-contabile pot fi prezentate ca documente pe suport hartie sau in format electronic, cu conditia intocmirii acestora potrivit prezentelor norme.
Prin document in format electronic se intelege documentul care contine informatiile prevazute de prezentele norme si care a fost emis si primit in format electronic.
Conform punctului 13 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor, dupa caz.
Conform punctului 36 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, in cazul in care evidenta contabila este tinuta cu ajutorul programelor informatice, documentele financiar-contabile se pot pastra pe suporturi tehnice, pe durata termenelor prevazute de legislatia in vigoare, cu conditia sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control.
In concluzie, societatea dumneavoastra intocmeste registrele obligatorii prin utilizarea sistemelor informatice. Prin proceduri proprii stabiliti modul de arhivare si eliminare a documentelor financiar-contabile intocmite. Nu este obligatoriu sa tipariti documentele, cu respectarea Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile. Daca prin proceduri interne ati stabilit ca documentele se arhiveaza fizic, atunci ele trabuie sa cuprinda elementele obligatorii prevazute la punctul 10 din Norme. Faptul ca tipariti o zi sau o luna din registrul de casa pe o foaie nu este important, cat timp registrul de casa se completeaza zilnic.
Raspunsul a fost oferit pe portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil.