email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scoaterea din evidenta a bunurilor deteriorate. Care va fi tratamentul contabil?

inregistrari contabileinventarierebunuri degradatescoatere din evidenta

In analiza urmatoare, in anul 2009 societatea a achizitionat utilaje specifice din materiale compozite cu scopul de a le vinde. Acestea sunt inregistrate in stocul de marfa. Fiind umiditate in spatiul de depozitare componentele acestora au ruginit si s-au rupt la incercarea de a le pune in functiune. Se doreste scoaterea lor din evidenta. 

Vom vedea ce documente se intocmesc in acest scop si care este monografia contabila. De asemenea, stabilim daca sunt acestea cheltuieli deductibile si daca se colecteaza TVA.

Iata raspunsul specialistului:

In baza rezultatelor inventarierii si a constatarii ca bunurile sunt degradate, se va intocmi Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale cod 14-2-3/aA, prevazut de Ordinul 2634/2015.
 
Daca dintr-o eroare ati mentionat in descrierea societatii ca sunteti microintreprindere (caz in care natura cheltuielii nu este relevanta), deci sunteti platitori de impozit pe profit, se aplica prevederile art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, potrivit caruia, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipss din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adsugats aferents, dacs aceasta este datorats potrivit prevederilor titlului VII. 

In speta data, cheltuielile cu bunurile degradate sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
- bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
- bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, dacs se face dovada distrugeri. 


Astfel, daca degradarea s-a produs din cauza depozitarii necorespunzatoare si nicio persoana nu este trasa la raspundere pentru acest fapt, opinia mea este ca trecerea pe cheltuiala reprezinta o cheltuiala nedeductibila fiscal (neimputabila) daca nu se face dovada distrugerii.
 
Din punct de vedere al tva, potrivit art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, nu se ajusteazs deducerea initials a taxei in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzstor de persoana impozabila. 
 
Conform punctului 78 alin. (10)-(12) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabils nu are obligatia ajustsrii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevszute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzstor, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmstoarele, dar fsrs a se limita la acestea: (10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabils nu are obligatia ajustsrii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura stocurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzstor, in situatii cum ar fi, de exemplu, bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii.
In orice alts situatie in care persoana impozabils aduce suficiente dovezi cs bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustsrii taxei. 
 
Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzstor cs bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscals nu considers suficiente dovezile furnizate de persoana impozabils, acestea pot obliga persoana respectivs ss efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitstii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile ss nu devins practic imposibils sau extrem de dificils.
 
Avand in vedere ca marfurile sunt niste utilaje, odata cu scoaterea din evidenta, ele vor fi vandute sau predate catre o unitate autorizata. Intr-o alta situatie decat vanzarea sau predarea catre o societate autorizata, opinia mea este ca veti ajusta tva dedusa la achizitie.
 
Bunurile fiind incadrate la marfuri, in baza Procesului-verbal de declasare a unor bunuri materiale, acestea vor fi reclasificate la deseuri:
607 = 371
 
Obtinere deseuri (deseurile obtinute de societatea dvs. din procesul de productie trebuie sa fie inregistrate in patrimoniu la costul de productie):
346 = 711 
 
Daca vindeti deseurile rezultate in urma productiei catre societatea colectoare de deseuri, aveti urmatoarele inregistrari:
Vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare, cu evidentierea distincta in factura a cotei de 3% reprezentand fondul de mediu:
4111 = 703
 
si descarcarea gestiunii de deseurile vandute:
711 = 346
 
Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli, utilizand formula contabila:
% = 4111
5121
635/652
 
Daca firma care preia deseurile va factureaza serviciile de colectare, inregistrati respectivele servicii:
% = 401
652
4426
 
Plata facturii:
401 = 5121
 
In concluzie, daca reclasificati bunurile la deseuri si le predati catre o societate autorizata, deduceti cheltuiala si nu ajustati tva dedusa la achizitie.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist


 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrari contabileinventarierebunuri degradatescoatere din evidenta


Data aparitiei: 19 Septembrie 2017

Votati articolul "Scoaterea din evidenta a bunurilor deteriorate. Care va fi tratamentul contabil?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X