Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Scoaterea din evidenta a bunurilor deteriorate. Care va fi tratamentul contabil?

Data aparitiei: 19 Septembrie 2017
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
inregistrari contabileinventarierebunuri degradatescoatere din evidenta

In analiza urmatoare, in anul 2009 societatea a achizitionat utilaje specifice din materiale compozite cu scopul de a le vinde. Acestea sunt inregistrate in stocul de marfa. Fiind umiditate in spatiul de depozitare componentele acestora au ruginit si s-au rupt la incercarea de a le pune in functiune. Se doreste scoaterea lor din evidenta. 

Vom vedea ce documente se intocmesc in acest scop si care este monografia contabila. De asemenea, stabilim daca sunt acestea cheltuieli deductibile si daca se colecteaza TVA.

Iata raspunsul specialistului:

In baza rezultatelor inventarierii si a constatarii ca bunurile sunt degradate, se va intocmi Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale cod 14-2-3/aA, prevazut de Ordinul 2634/2015.
 
Daca dintr-o eroare ati mentionat in descrierea societatii ca sunteti microintreprindere (caz in care natura cheltuielii nu este relevanta), deci sunteti platitori de impozit pe profit, se aplica prevederile art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, potrivit caruia, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipss din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adsugats aferents, dacs aceasta este datorats potrivit prevederilor titlului VII. 

In speta data, cheltuielile cu bunurile degradate sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
- bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
- bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, dacs se face dovada distrugeri. 


Astfel, daca degradarea s-a produs din cauza depozitarii necorespunzatoare si nicio persoana nu este trasa la raspundere pentru acest fapt, opinia mea este ca trecerea pe cheltuiala reprezinta o cheltuiala nedeductibila fiscal (neimputabila) daca nu se face dovada distrugerii.
 
Din punct de vedere al tva, potrivit art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, nu se ajusteazs deducerea initials a taxei in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzstor de persoana impozabila. 
 
Conform punctului 78 alin. (10)-(12) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabils nu are obligatia ajustsrii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevszute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzstor, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmstoarele, dar fsrs a se limita la acestea: (10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabils nu are obligatia ajustsrii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura stocurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzstor, in situatii cum ar fi, de exemplu, bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii.
In orice alts situatie in care persoana impozabils aduce suficiente dovezi cs bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustsrii taxei. 
 
Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzstor cs bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscals nu considers suficiente dovezile furnizate de persoana impozabils, acestea pot obliga persoana respectivs ss efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitstii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile ss nu devins practic imposibils sau extrem de dificils.
 
Avand in vedere ca marfurile sunt niste utilaje, odata cu scoaterea din evidenta, ele vor fi vandute sau predate catre o unitate autorizata. Intr-o alta situatie decat vanzarea sau predarea catre o societate autorizata, opinia mea este ca veti ajusta tva dedusa la achizitie.
 
Bunurile fiind incadrate la marfuri, in baza Procesului-verbal de declasare a unor bunuri materiale, acestea vor fi reclasificate la deseuri:
607 = 371
 
Obtinere deseuri (deseurile obtinute de societatea dvs. din procesul de productie trebuie sa fie inregistrate in patrimoniu la costul de productie):
346 = 711 
 
Daca vindeti deseurile rezultate in urma productiei catre societatea colectoare de deseuri, aveti urmatoarele inregistrari:
Vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare, cu evidentierea distincta in factura a cotei de 3% reprezentand fondul de mediu:
4111 = 703
 
si descarcarea gestiunii de deseurile vandute:
711 = 346
 
Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli, utilizand formula contabila:
% = 4111
5121
635/652
 
Daca firma care preia deseurile va factureaza serviciile de colectare, inregistrati respectivele servicii:
% = 401
652
4426
 
Plata facturii:
401 = 5121
 
In concluzie, daca reclasificati bunurile la deseuri si le predati catre o societate autorizata, deduceti cheltuiala si nu ajustati tva dedusa la achizitie.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist


 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X