email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchirierea suprafetelor locative de la persoane fizice

inchiriereimpozitcontabilitate

Multumim Revistei de Monografii Contabile

ec. Sebastian Alecu

Inchirierea suprafetelor locative de la persoane fizice

Prin derularea operatiunilor de inchiriere a unor suprafete locative se realizeaza de fapt transmiterea dreptului de folosinta de la proprietarul spatiului catre chirias. Aceste operatiuni au la baza clauzele contractuale stipulate in contractele de inchiriere semnate de cele doua parti.

Ce este contractul de inchiriere?

Contractul de inchiriere este conventia (intelegerea scrisa) prin care o persoana numita locator (proprietar) se obliga sa asigure altei persoane numita locatar (chirias) folosinta temporara (totala sau partiala) a unei suprafete locative in schimbul unei sume de bani, si anume chiria (art. 1411 din Codul civil).

Daca imobilul supus inchirierii are destinatia unui spatiu de locuit, principalul act normativ care reglementeaza inchirierea locuintelor este Legea nr. 114/1996 – Legea locuintei.

Indiferent de destinatia imobilului, trebuie mentionat ca acest tip de contract se incheie in forma scrisa si trebuie semnat de catre ambele parti implicate, nefiind obligatorie perfectarea sa si in forma autentica (la notarul public) ca in cazul contractelor de vanzare-cumparare, ipoteca sau donatie. In contractul de inchiriere trebuie sa fie bine determinat obiectul acestuia, suprafata locativa (apartamentul si dependintele), curtea, gradina si, de asemenea, bunurile date in folosinta odata cu imobilul. Locatarul nu va putea folosi in mod legal aceste dependinte (cum ar fi, curte, gradina, garaj) decat daca acest drept a fost prevazut in contractul de inchiriere, iar instanta de judecata nu poate recunoaste, in lipsa unui contract semnat de parti, dreptul de acces la aceste dependinte.

Dreptul de folosinta a bunurilor este conferit odata cu dreptul de folosinta a locuintei sau imobilului inchiriat.

Contractul de inchiriere trebuie sa fie inregistrat la Biroul Registrelor competent in acest domeniu, iar cheltuielile de inregistrare se impart in proportie de 50% intre proprietar si chirias. Motivele pentru care este absolut necesara inregistrarea contractului sunt:

  • Proprietarul trebuie sa plateasca impozite pentru sumele incasate din chirie.
  • In caz de conflict cu proprietarul, chiriasul nu poate fi dat afara din imobil in mod arbitrar.

Documente necesare

Contractele de inchiriere se inregistreaza la Administratia Finantelor Publice in a carei raza teritoriala isi are domiciliul, indiferent de locul unde se afla imobilul inchiriat.

Pentru incheierea acestor contracte sunt necesare urmatoarele acte:

  • contractul de inchiriere in 3 exemplare;
  • extrasul de carte funciara nu mai vechi de 15 zile sau copia dupa cartea de identitate pentru bunurile imobile;
  • copiile actelor de identitate ale proprietarilor;
  • copia codului unic de inregistrare fiscala, daca proprietarul este persoana juridica;
  • declaratia de venit estimativa completata de fiecare coproprietar.

Contractele de inchiriere trebuie inregistrate in termen de 15 zile de la semnare.

ATENTIE!

Este necesar a fi retinut ca, in cazul existentei mai multor proprietari ai imobilului, pentru inregistrarea contractului de inchiriere, este obligatoriu ca fiecare dintre acestia sa se prezinte la administratia fiscala de domiciliu sau, in baza unei imputerniciri notariale primite de la ceilalti proprietari, se poate prezenta doar unul dintre proprietari la aministratia fiscala, in calitate de proprietar imputernicit.

Impozitarea veniturilor din inchirierea bunurilor

La art. 61 din Codul fiscal se stipuleaza ca „veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt venituri in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile sau imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal”. Acestea se impoziteaza in cote forfetare, astfel: 25% din valoarea venitului este scutit de impozit, iar pentru restul de 75% se plateste cota de 16%.

Contabilitatea contractelor de inchiriere

Din punct de vedere contabil, elementele prezentate in situatiile financiare anuale se evalueaza in conformitate cu principiile contabile generale, conform contabilitatii de angajamente. Astfel, efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sunt recunoscute atunci cand tranzactiile si evenimentele se produc si sunt inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente.

In baza principiul independentei exercitiului, trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii sau platii acestor venituri si cheltuieli.

Potrivit punctului 174 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.752/2005, cheltuielile efectuate in exercitiul financiar curent, dar care privesc exercitiile financiare urmatoare, se inregistreaza distinct in contabilitate, la cheltuieli in avans.

Documente justificative in contabilitate

In situatia in care proprietarul bunului inchiriat este persoana fizica, iar chiriasul este persoana juridica, atunci persoana fizica nu are posibilitatea de a emite factura de chirie, motiv pentru care persoana juridica poate folosi ca documente justificative la inregistrarea in contabilitate, atat contractul de inchiriere, incheiat intre parti, cat si orice alt document justificativ care sa ateste efectuarea platii (de exemplu, chitanta de mana, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.850/2004 privind registrele si formularele financiar-contabile).

EXEMPLU

O societate comerciala incheie un contract de inchiriere cu o persoana fizica, proprietarul unui imobil. Chiria lunara perceputa de proprietar este de 2.000 lei/lunar, iar durata contractului este de 5 ani. Chiriasul plateste in avans chiria pe 1 an si 6 luni.

1. Inregistrarea chiriei platite in avans pe 1 an si 6 luni (18 luni) in suma de 36.000 lei (18 luni X 2.000):

471
„Cheltuieli inregistrate in avans”
=
401
„Furnizori”
36.000

2. Plata in avans se face pe baza unei chitante de mana care contine toate elementele minimale cerute de O.m.f.p. 1.850/2004.

401
„Furnizori”
=
5121
„Conturi la banci in lei”
36.000

3. Lunar, se inregistreaza cheltuiala cu chiria.

612
„Cheltuieli cu redeventele, = 471 ”Cheltuieli inregistrate 1.000
locatiile de gestiune si chiriile”
=
471
„Cheltuieli inregistrate in avans”
2.000

Conform contractului, dupa 1 an si jumatate, pe toata perioada contractului, plata chiriei se va face lunar ceea ce inseamna ca societatea (chiriasul) va inregistra lunar cheltuiala cu chiria in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”, fara a mai utiliza contul 471 „Cheltuieli inregistrate in avans”.

Este de remarcat faptul, ca la contractele de inchiriere incheiate intre o persoana fizica, in calitate de locator, si o persoana juridica in calitate de locatar, nu se mai inregistreaza T.V.A. la calculul ratei.

ATENTIE!

In cazul in care persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere sau subinchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator, califica aceste venituri in categoria veniturilor din activitati independente, si intra sub incidenta Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.333/2007 pentru aprobarea Procedurii privind declararea si stabilirea impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor realizate din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere/subinchiriere.

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inchiriereimpozitcontabilitate


Data aparitiei: 15 Septembrie 2008

Votati articolul "Inchirierea suprafetelor locative de la persoane fizice":
Rating:

Nota: 4.33 din 5 din 18 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X