Incepand cu data de 1 ianuarie 2013 lipsa in gestiune (minusul de inventar) nu mai este asimilata livrarilor de bunuri pentru care trebuie autocolectata TVA si emisa factura aferenta intrucat prevederile art. 128 alin. 4 lit. d si alin. 8 lit. a din Codul fiscal au fost abrogate. In schimb, pentru aceste bunuri se efectueaza ajustarea TVA dedusa initial conform art. 148 alin. 1 lit. c din Codul fiscal si pct. 53 alin. 6 lit. d din Normele metodologice de aplicare.
In genere, daca este nevoie de o autofactura, continutul acesteia este precizat la pct. 69 alin. 2-4 si urmatoarele din Normele metodologice de aplicare a art. 155 din Codul fiscal.
Spre exemplu, daca este vorba de bunuri pentru care a fost dedusa initial taxa si care sunt utilizate in alte scopuri ce nu au legatura cu activitatea economica (livrare catre sine) pentru colectarea taxei aferente conform art. 128 alin. 4 lit. a din Codul fiscal se emite o autofactura cu rol de factura si care are urmatorul continut:
- numarul facturii (dintr-o serie secventiala de numere unice) si data emiterii acesteia;
- la rubrica «Furnizor»: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale persoanei impozabile emitente;
- la rubrica «Cumparator»: numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale persoanei impozabile beneficiare (adica aceleasi de la rubrica «Furnizor»);
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
- denumirea/descrierea bunurilor, valoarea bunurilor, cota de TVA aplicabila si valoarea taxei colectate.
Prin urmare, in cazul minusurilor in gestiune nu se emite autofactura, doar se ajusteaza taxa initial dedusa.