email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facturi omise la inregistrare in anul 2012. Cum inregistram?

TVAinregistrari contabiledeclaratia 394facturi omise la inregistrare



Vom stabili mai jos cum inregistram urmatoarele facturi omise:

factura de stocuri 303=401 din 2012
factura servicii 628=401 din 2012
factura vanzare 704=401 din 2012

stabulind daca vor putea fi inregistrate in acest an, cu mentiunea ca pentru situatiile financiare pe 2012 au fost depuse.

Solutia consultantului:

Din punct de vedere contabil, aceasta situatie se incadreaza la sectiunea 8.1.3.2. Corectarea erorilor contabile, din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009.

In aceasta sectiune, la art. 63 se definesc si se prezinta modalitatile de corectare a erorilor contabile.
Astfel, neinregistrarea unor facturi din perioade anterioare (fie de vanzare, fie de achizitie) se incadreaza in categoria omisiunilor din situatiile financiare, rezultate din greseala de a nu utiliza informatii credibile care:

- erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
- ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea
acelor situatii financiare anuale.

Corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor, adica in iunie 2013. Erorile pot fi de doua feluri: semnificative sau nesemnificative.

Erorile semnificative, daca se refera la anii precedenti (in cazul nostru anul 2012) se corecteaza pe seama rezultatului reportat (cont 1174), fara a modifica situatiile financiare ale anilor respectivi.
Erorile nesemnificative se vor inregistra, la data constatarii lor, pe seama rezultatului curent (afectind contul 121).

Prin manualul sau de politici contabile care trebuia intocmit inca din anul 2010 (odata cu intrarea in vigoare a OMFP 3055/2009), trebuia sa mentioneze pragul sau de semnificatie fata de care o eroare este considerata semnificativa sau nu.

Altfel spus, pragul de semnificatie nu este identic pentru toate entitatile economice, ci este individual analizat in functie de criterii proprii ale societatii (cifra de afaceri, numar de salariati, rata profitului etc.).

Fiecare din facturile respective se va inregistra in contabilitate pe seama rezultatului reportat, astfel:
303 (ob inventar)/1174(servicii)= 401

4426 = 401

1174(uzura ob inv) =303
 

4111= 1174

4111= 4427

Daca suma lor nu este considerata  una semnificativa, atunci aceste facturi se pot inregistra in luna constatarii pe seama rezultatului curent, astfel:

303/628= 401

4426 = 401

603= 303
 

4111= 704

4111= 4427


In notele explicative intocmite pentru situatiile financiare ale anului 2013 trebuie prezentate informatii cu privire la inregistrarea acestori sume ale anilor anteriori, in conformitate cu alin. (7) al art. 63 din OMFP 3055/2009.
 
Din punct de vedere fiscal, la punctul 13 din normele date in aplicarea art. 19 din Codul fiscal se precizeaza:

"13. Veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala."

Asadar, codul fiscal nu face diferenta intre erori semnificative si nesemnificative, impunind ca o suma care apartine unei perioade anterioara sa fie raportata in acea perioada, prin recalcularea impozitului pe profit aferente perioadei careia ii apartine suma si depunerea unei declaratii rectificative.

Deci, din punct de vedere fiscal, ar trebui recalculat impozitul fiecarui trimestru din anul 2012, ar trebui depusa o declaratie 710 pentru rectificarea impozitului de profit aferent trimestrului (daca la acel moment a reiesit impozit de plata) si, nu in ultimul rind, trebuie depusa o declaratie rectificativa 101 pentru anul 2012.

In ceea ce priveste TVA, acesta este deductibil, daca sumele respective sint destinate activitatii economice, iar exercitarea dreptului de deducere se face prin decontul de TVA depus pentru perioada in care sint indeplinite conditiile si formalitatile pentru deducere, respectiv in luna decembrie 2012, cind s-au primit facturile precedente, asa cum este prevazut la art. 147^1 alin. (2) din Codul fiscal. Ca urmare, nu se vor face deconturi rectificative de tva pentru perioadele anterioare, ci in decontul lunii iunie 2013 aceste sume, baza si tva, vor fi completate in decontul de TVA (300) la randurile de regularizari taxa colectata (rd. 16) si taxa dedusa (rd. 30).

Indiferent de modalitatea de inregistrare in contabilitate a acestor facturi (prin intermediul rezultatului reportat - 1174 - sau pe seama contului de profit si pierdere - 121), pentru fiecare perioada si in anul 2012 trebuie depusa o noua declaratie 394 care sa includa si aceste facturi, omise.




de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAinregistrari contabiledeclaratia 394facturi omise la inregistrare


Data aparitiei: 18 Iunie 2013

Votati articolul "Facturi omise la inregistrare in anul 2012. Cum inregistram?":
Rating:

Nota: 4.28 din 5 din 9 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X