email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare societate microintreprindere. Care vor fi inregistrarile contabile?

Taxe si Impozitelichidare societatemicrointreprindereinregistrari contabileOMFP 1376/2004

Vom analiza mai jos cazul unei societati cu asociat unic care a devenit platitoare de impozit microintreprindere din 01.02.2013 si care a hotarat inceperea formalitatilor de inchidere voluntara cu 01.06.2013. Fiind o microintreprindere, vom vedea cum se fac inregistrarile contabile de inchidere, in balanta existand urmatoarele solduri:
1012=200
1061=40
231=143000
credit 1171=67000(profit nerepartizat din ani anteriori)
debit 1171=1050
credit curent 121=4000
441=700
4551=70000

Totodata, vom stabili ce regim fiscal au soldurile din ct.231 si 455, cum se declara impozitul final calculat din lichidare fiind microintreprindere si ce declaratii mai trebuie depuse la Administratie si la ce termene.

Solutia consultantului:

Cadrul normativ ce reglementeaza reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de lichidare a societatilor comerciale este OMFP 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale.
 
Conform prevederilor acestui act normativ, operatiunile care se fac cu ocazia lichidarii societatii comerciale sunt:

a) inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
c) stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
d) valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
e) achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;

f) stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
g) calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
h) intocmirea bilantului de partaj;
i) efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
-   prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
-   hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
-   cota de participare la capitalul social.
     j) inregistrarea cererii de radiere a societatii comerciale impreuna cu o serie de documente, printre care si cele care releva situatia financiara de lichidare si  proiectul de repartizare a activului semnat de asociati/actionari, raportul   lichidatorilor; certificatul emis de organul fiscal competent din care sa rezulte ca             societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale.
 
Legiuitorul nu precizeaza prevederi speciale pentru lichidarea unei societati ce este  microintreprindere fata de o societate platitoare de impozit pe profit.

 
Din punct de fiscal, se are in vedere calculul impozitului pe venit, datorat de persoana fizica, in cazul in care se va realiza un venit din lichidarea persoanei juridice,  peste sumele primite ca distribuire din lichidare, peste valoarea capitalului social subscris si varsat.
 
     Inregistrari contabile:
 
            - capitalul social de restituit asociatilor:
            1012 "Capital social subscris varsat" = 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul"
            - decontarea rezervelor legale:
            1061 "Rezerva legala" = 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul"
            - impozit aferent rezervelor legale:
            456 "Decontari cu asociatii privind capitalul" = 441 "Impozit"
-         plata impozitului:
            441 "Impozit" = 5121 "Conturi la banci in lei"
 
            Retinem faptul ca valoarea ce excede capitalului social este un venit impozabil la     nivelul persoanei fizice, conform art. 66 alin. (8) din Codul fiscal. Procedural,  impozitul este in procent de 16%, fiind unul final. Declararea si plata se fac pana la     depunerea situatiilor finale lichidative la Registrul comertului, conform art. 67 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal.

            Inregistrare contabila:

            4551 "Asociati-conturi curente" = 446 "Alte impozite si taxe".
            - profitul nerepartizat din anii precedenti, precum si profitul curent se distribuie in       dividende si se repartizeaza asociatului:
117 "Rezultat reportat" = 457 "Dividende de plata"
457 "Dividende de plata" = 446 "Impozit pe dividende"
446 "Impozit pe dividende" = 5121 "Conturi la banci in lei"
- impozitul ramas neachitat din contul 441 se achita la bugetul de stat:
441 "Impozit" = 5121 "Conturi la banci in lei"
-         inchiderea contului 4551:
      4551 "Asociati conturi curente" = 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul".
 
Din punctul de vedere al contului 231, legiuitorul nu a stabilit o procedura in cazul lichidarii societatii, astfel ca societatea prin politica proprie si respectand etapele lichidarii, va decide destinatia acestor sume coroborate si situatia concreta a imobilizarilor aflate in curs.




de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si Impozitelichidare societatemicrointreprindereinregistrari contabileOMFP 1376/2004


Data aparitiei: 20 Iunie 2013

Votati articolul "Lichidare societate microintreprindere. Care vor fi inregistrarile contabile?":
Rating:

Nota: 2.46 din 5 din 12 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X