email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare societate microintreprindere. Care vor fi inregistrarile contabile?

Taxe si Impozitelichidare societatemicrointreprindereinregistrari contabileOMFP 1376/2004

Vom analiza mai jos cazul unei societati cu asociat unic care a devenit platitoare de impozit microintreprindere din 01.02.2013 si care a hotarat inceperea formalitatilor de inchidere voluntara cu 01.06.2013. Fiind o microintreprindere, vom vedea cum se fac inregistrarile contabile de inchidere, in balanta existand urmatoarele solduri:
1012=200
1061=40
231=143000
credit 1171=67000(profit nerepartizat din ani anteriori)
debit 1171=1050
credit curent 121=4000
441=700
4551=70000

Totodata, vom stabili ce regim fiscal au soldurile din ct.231 si 455, cum se declara impozitul final calculat din lichidare fiind microintreprindere si ce declaratii mai trebuie depuse la Administratie si la ce termene.

Solutia consultantului:

Cadrul normativ ce reglementeaza reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de lichidare a societatilor comerciale este OMFP 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale.
 
Conform prevederilor acestui act normativ, operatiunile care se fac cu ocazia lichidarii societatii comerciale sunt:

a) inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
c) stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
d) valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
e) achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;

f) stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
g) calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
h) intocmirea bilantului de partaj;
i) efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
-   prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
-   hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
-   cota de participare la capitalul social.
     j) inregistrarea cererii de radiere a societatii comerciale impreuna cu o serie de documente, printre care si cele care releva situatia financiara de lichidare si  proiectul de repartizare a activului semnat de asociati/actionari, raportul   lichidatorilor; certificatul emis de organul fiscal competent din care sa rezulte ca             societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale.
 
Legiuitorul nu precizeaza prevederi speciale pentru lichidarea unei societati ce este  microintreprindere fata de o societate platitoare de impozit pe profit.

 
Din punct de fiscal, se are in vedere calculul impozitului pe venit, datorat de persoana fizica, in cazul in care se va realiza un venit din lichidarea persoanei juridice,  peste sumele primite ca distribuire din lichidare, peste valoarea capitalului social subscris si varsat.
 
     Inregistrari contabile:
 
            - capitalul social de restituit asociatilor:
            1012 "Capital social subscris varsat" = 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul"
            - decontarea rezervelor legale:
            1061 "Rezerva legala" = 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul"
            - impozit aferent rezervelor legale:
            456 "Decontari cu asociatii privind capitalul" = 441 "Impozit"
-         plata impozitului:
            441 "Impozit" = 5121 "Conturi la banci in lei"
 
            Retinem faptul ca valoarea ce excede capitalului social este un venit impozabil la     nivelul persoanei fizice, conform art. 66 alin. (8) din Codul fiscal. Procedural,  impozitul este in procent de 16%, fiind unul final. Declararea si plata se fac pana la     depunerea situatiilor finale lichidative la Registrul comertului, conform art. 67 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal.

            Inregistrare contabila:

            4551 "Asociati-conturi curente" = 446 "Alte impozite si taxe".
            - profitul nerepartizat din anii precedenti, precum si profitul curent se distribuie in       dividende si se repartizeaza asociatului:
117 "Rezultat reportat" = 457 "Dividende de plata"
457 "Dividende de plata" = 446 "Impozit pe dividende"
446 "Impozit pe dividende" = 5121 "Conturi la banci in lei"
- impozitul ramas neachitat din contul 441 se achita la bugetul de stat:
441 "Impozit" = 5121 "Conturi la banci in lei"
-         inchiderea contului 4551:
      4551 "Asociati conturi curente" = 456 "Decontari cu asociatii privind capitalul".
 
Din punctul de vedere al contului 231, legiuitorul nu a stabilit o procedura in cazul lichidarii societatii, astfel ca societatea prin politica proprie si respectand etapele lichidarii, va decide destinatia acestor sume coroborate si situatia concreta a imobilizarilor aflate in curs.




de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si Impozitelichidare societatemicrointreprindereinregistrari contabileOMFP 1376/2004


Data aparitiei: 20 Iunie 2013

Votati articolul "Lichidare societate microintreprindere. Care vor fi inregistrarile contabile?":
Rating:

Nota: 2.46 din 5 din 12 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X