email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incetare activitate. Vanzare stocuri catre asociat. Cum facem compensarea?

ProceduriInregistrari si Monografii ContabilecompensareTVAOUG 77/1999stocuriHG 685/1999


Vom analiza mai jos cazul unei societati (restaurant) careia i s-a reziliat contractul de inchiriere al spatiului in data de 31.05.2013. Restaurantul are in gestiune stocuri de marfuri si materii prime in valoare de 110.000 lei.

Vom stabili astfel in ce masura:

- restaurantul poate sa vanda cu factura si la ce pret aceste stocuri asociatului unic;

- va folosi casa de marcat (nu are punct de lucru);
- se pot compensa datoriile pe care societatea le are fata de asociat conform unui contract de imprumut cu creantele rezultate din vanzarea stocului de marfa (daca da, vom stabili care este documentul care sta la baza acestei compensari).

Solutia consultantului:

Intrucat vanzarea se efectueaza catre o persoana afiliata este recomandat ca aceasta sa se efectueze la pretul de piata al bunurilor. In caz contrar, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, potrivit caruia:

"(2) In cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:

   a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
   b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
   c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
   d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica."

Intrucat societatea nu mai desfasoara activitate aceasta nu mai efectueaza livrari de bunuri si prestari de servicii direct catre populatie. Ca atare, apreciem ca, pentru vanzarea produselor aflate in gestiune catre asociat, societatea nu este obligata sa utilizeze aparat de marcat electronic fiscal ci poate emite factura in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal.

Potrivit art.  1615 din Codul civil, obligatiile se sting prin plata, compensatie, confuziune, remitere de datorie, imposibilitate fortuita de executare, precum si prin alte moduri expres prevazute de lege.

Asadar, una dintre modalitatile de stingere a obligatiilor este compensatia.
Conform art. 1616 - 1618 din Codul civil, datoriile reciproce se sting prin compensatie pana la concurenta celei mai mici dintre ele.
Compensatia opereaza de plin drept de indata ce exista doua datorii certe, lichide si exigibile, oricare ar fi izvorul lor, si care au ca obiect o suma de bani sau o anumita cantitate de bunuri fungibile de aceeasi natura.

O parte poate cere lichidarea judiciara a unei datorii pentru a putea opune compensatia.
Oricare dintre parti poate renunta, in mod expres ori tacit, la compensatie.
Compensatia nu are loc atunci cand:
   a) creanta rezulta dintr-un act facut cu intentia de a pagubi;
   b) datoria are ca obiect restituirea bunului dat in depozit sau cu titlu de comodat;
   c) are ca obiect un bun insesizabil.

Intre persoane juridice compensarea obligatiile reciproce se efectueaza conform prevederilor OUG 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata si ale HG 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit art. 3 din HG 685/1999, incepand cu data de 1 noiembrie 1999, pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 RON, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se  realizeaza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare, aprobat prin aceasta hotarare, iar pentru suma reprezentand contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 RON, inclusiv compensarea reciproca intre contribuabili, persoane juridice, se poate efectua si in afara cadrului institutional creat de OUG 77/1999, dar pe baza acelorasi formulare.

Astfel, conform art. 3 din HG 685/1999 se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor prevazute in regulamentul de compensare, respectiv ordinul de compensare prezentat in Anexa 2.1 la Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor aprobat prin H.G. nr. 685/1999.

Intre persoane juridice sumele reprezentand contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 RON, inclusiv pot fi compensate in afara cadrului institutional creat de OUG 77/1999, dar pe baza Ordinelor de compensare.

In cazul prezentat, intrucat tranzactia se efectueaza intre o persoana juridica si o persoana fizica (asociatul) stingerea obligatiilor reciproce se va consemna intr-un Proces verbal de compensare care sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:

-    denumirea partilor,
-    codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala,
-    numarul facturii,
-    data emiterii facturii,
-    valoarea facturii, inclusiv taxa pe valoarea adaugata,
-    valoarea compensata,
-    semnatura partilor
-    data semnarii procesului-verbal de compensare.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024


Alegeti:

  •     sa fiti rapid si corect informat asupra modificarilor legislative ce va impacteaza munca;
  •     sa gasiti instant solutia potrivita pentru problemele dvs. specifice legate de calculul si plata impozitului pe venit si a contributiilor (CAS si CASS);
  •     sa aveti siguranta legala a actiunilor si deciziilor dvs.;
  •     sa economisiti timp, bani si energie!
  •     sa fiti ferit de rigorile noii legi (amenzile privind incalcarea disciplinei financiare au explodat! Ating chiar si 20.000 lei!)

Comandati acum exemplarul dvs. din lucrarea Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Monografii ContabilecompensareTVAOUG 77/1999stocuriHG 685/1999


Data aparitiei: 31 Iulie 2013

Votati articolul "Incetare activitate. Vanzare stocuri catre asociat. Cum facem compensarea?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X