email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asociere in participatiune. Cum facem inregistrarile contabile?

Monografii Contabileasociere in participatiuneinregistrari contabileOMFP 3055/2009


In randurile urmatoare, analizam cazul unei firme aflata intr-un proiect de asociere cu alte doua firme, fiind si lider de asociere. Societatea transfera sume catre asociere, achizitionand servicii pentru asociere si achitand contravaloarea serviciilor respective din banii proprii.

Vom vedea cum vor fi reflectate aceste inregistrari in contabilitatea liderului de asociere, precum si in contabilitatea asocierii.

De asemenea, vom stabili daca in contabilitatea liderului trebuie sa se regaseasca si inregistrarile de pe asociere sau doar inregistrarile liderului de asociere.

Solutia consultantului:

Avand in vedere prevederile generale privind contabilitatea asocierii in participatiune conform OMFP 3055/2009 privind contabilitatea, consideram ca se va desfasura urmatoarea structura de realizare si conducere a contabilitatii:

- toate activitatile efectuate de lider, dar in numele asocierii se vor contabiliza distinct in contabilitatea asocierii, tinuta pana la nivel de balanta inclusiv. Subliniem in mod expres ca toate activitatile economice efectuate de lider insa in numele asocierii, deoarece acesta are dreptul sa angajeze asocierea, nu trebuiesc inregistrate in contabilitatea proprie a liderului, ci trebuie sa regaseasca in contabilitatea asocierii;
- lunar, veniturile si cheltuielile realizate la nivelul asocierii in participatiune se transfera pe baza de decont de venituri si cheltuieli catre societatile participante la asociere, in functie de procentele detinute la contractul de asociere.
- anual, la data intocmirii situatiilor financiare, eventuale creante sau datorii ale asocierii in participatiune trebuie transferate catre contabilitatea liderului, iar acestea se vor regasii in situatiile financiare proprii ale liderului.

Activele imobilizate achizitionate anterior de societati se vor regasii in situatiile financiare anuale ale proprietarilor de drept.

Din punctul de vedere al TVA, asocierea in participatiune nu conduce la o noua persoana impozabila, conform prevederilor de la art. 127 alin. (10) din Codul fiscal, iar liderul are obligatii privind calculul, declararea si plata TVA. Desigur, va cumula aceste obligatii impreuna cu cele generate din activitatea proprie.

Din punctul de vedere al unei monografii, toate transferurile intre societate si asocierea in participatiune se realizeazaa pe seama contului 458 "Decontari din operatii in participatie".

Detaliem o monografie contabila pornind de la transferul unor active catre participatiune, si transferul veniturilor si cheltuielilor de la participatiune catre asociat.

Transfer bunuri si active inregistrari contabile la societate:

a) Transfer sume de bani:
458 "Decontari in operatii din participatiune" = 5311"Casa"/5121"Conturi la banci"
b)Transfer materii prime:
458 "Decontari in operatii din participatiune" = 301 "Materii prime"
c) Transfer echipamente
458 "Decontari in operatii din participatiune" = 2131" Echipamente si aparatura"
d) Transfer materiale de natura obiectelor de inventar ce nu sunt date in consum:
458 "Decontari in operatii din participatiune" = 303 "Materiale de natura obiectelor de inventar"
e) Transfer mobilier si echipamente de birou
458 "Decontari in operatii din participatiune" = 214 "Mobilier, aparatura birotica"

Inregistrarea transferurilor in contabilitatea participatiunii:

5311"Casa"/5121"Conturi la banci" = 458 "Decontari in operatii din participatiune - Analitic asociat secund"
301 "Materii prime"= 458 "Decontari in operatii din participatiune - Analitic asociat secund"
2131" Echipamente si aparatura"= 458 "Decontari in operatii din participatiune - Analitic asociat secund"
303 "Materiale de natura obiectelor de inventar"= 458 "Decontari in operatii din participatiune - Analitic asociat secund"
214 "Mobilier, aparatura birotica"= 458 "Decontari in operatii din participatiune - Analitic asociat secund"

Retinem ca amortizarea mijloacelor fixe transferate la participatiune se va face in continuare in patrimoniul societatii ce de detine.

Realizarea unui venit din vanzare marfa si a cheltuieli cu marfa la nivelul participatiunii si transferul catre asociati.

In contabilitatea participatiunii:

Achizitie marfa:

371 «Marfuri» = 401 «Furnizori»
4426 «TVA deductibila» = 401 «Furnizori»
458 "Decontari in operatii din participatiune» = 4426 «TVA deductibila», transfer TVA catre asociatul responsabil cu conducerea TVA, se va urmari corelarea cu inregistrarea TVA in contabilitatea asociatului.

Vanzare marfa:

4111 « Clienti» = 707 «Venituri din marfuri»
4111 « Clienti» = 4427 «TVA colectata»
4427 «TVA colectata» = 458 "Decontari in operatii din participatiune», transfer TVA catre asociatul responsabil cu conducerea TVA, se va urmari corelarea cu inregistrarea TVA in contabilitatea asociatului.
607 «Cheltuieli cu marfurile»= 371 «Marfuri»

Transfer lunar al veniturilor si chetuielilor la asociati, conform procentului stabilit contractual»
707 «Venituri din marfuri» = 458 "Decontari in operatii din participatiune - analitic asociat"
458 "Decontari in operatii din participatiune - analitic asociat" = 607 «Cheltuieli cu marfurile»

In contabilitatea asociatilor transferul veniturilor si chetuielilor se inregistreaza astfel:
607 «Cheltuieli cu marfurile»=458 "Decontari in operatii din participatiune"
458 "Decontari in operatii din participatiune" = 707 «Venituri din marfuri»

In ce priveste monografia pentru TVA, aceasta trebuie actualizata pe un caz concret si in functie de sistemul de TVA aplicat. Va prezentam principalele operatii privind TVA:

- colectare TVA la veniturile realizate de participatiune:
458 "Decontari in operatii din participatiune" = 4427 «TVA colectata»;
- deducere TVA la marfuri:
4426 «TVA deductibila» = 458 "Decontari in operatii din participatiune";
- inchidere conturi de TVA cand TVA colectata este mai mare decat TVA deductibil:
4427 «TVA colectata» = 4426 «TVA deductibila»
4427 «TVA colectata» = 4423 «TVA de plata».

Incasare in contul societatii suma de la participatiune pentru plata TVA: ( in opinia noastra, suma de TVA de plata se va primi de la participatiune, deoarece aceasta se incaseaza de la clienti, in contul participatiunii:

5121 «Conturi la banci in lei» = 458 "Decontari in operatii din participatiune".
Plata TVA:
4423 «TVA de plata» = 5121 «Conturi la banci in lei».

Ca si observatie, daca se lucreaza cu maxima atentie, cu respectarea egalitatii fundamentale activ = pasiv, dupa efectuarea tuturor operatiile economice, la finalizarea obiectului avut de participatiune, vom observa ca se soldeaza contul 458 "Decontari in operatii din participatiune".



de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Monografii Contabileasociere in participatiuneinregistrari contabileOMFP 3055/2009


Data aparitiei: 06 August 2013

Votati articolul "Asociere in participatiune. Cum facem inregistrarile contabile?":
Rating:

Nota: 4.1 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X