email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Zoom fiscal: Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului fiscal

modificarea sistemului de impunerevenituri microintreprindereformularul 101declaratie impozitul pe profit

Va reamintim care e procedura de modificare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului fiscal, potrivit materialului intocmit de Cristina DOBRESCU - Consilier Directia Generala Proceduri pentru Administrarea Veniturilor, ANAF, in ultimul numar al Revistei de Finante si de Contabilitate, publicate sub egida MFP.

Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin Legea nr. 227/20151 privind Codul fiscal, au fost modificate regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii atat in ceea ce priveste conditiile de aplicare si cotele de impunere, cat si regulile privind schimbarea regimului de impunere.

Sistemul de impunere este obligatoriu pentru persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea activitatilor in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatilor de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc, in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale;
b) ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de sub 20%;
c) au realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro (cursul de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile);
d) capitalul social este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
in cazul societatilor nou-infiintate se are in vedere indeplinirea conditiei privind componenta capitalului social la data inregistrarii in registrul comertului, precum si faptul ca nu intentioneaza sa desfasoare activitatile prevazute la lit. a).
Sistemul de impunere este optional numai in cazul persoanelor juridice romane nou-infiintate care, la data inregistrarii in registrul comertului, au subscris un capital social reprezentand cel putin echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro.

Cotele de impozitare sunt diferentiate (1%, 2% sau 3%), in functie de numarul de salariati si se pot modifica in cursul anului, potrivit unor conditii specifice.

Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul unui an fiscal are loc in urmatoarele situatii:
1. microintreprinderea realizeaza in cursul anului de impunere venituri mai mari de 100.000 euro;
2. ponderea veniturilor realizate in anul curent din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv;
Limitele fiscale se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Pentru incadrarea in conditiile privind nivelul veniturilor se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.
1 Legea nr. 227/08.09.2015 privind Codul fiscal (M.O. nr. 688/10.09.2015), cu modificarile si completarile ulterioare

3. microintreprinderea incepe sa desfasoare in cursul anului activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere), in domeniul jocurilor de noroc sau in domeniul explorarii, dezvoltarii si exploatarii zacamintelor petroliere si gazelor naturale.

Incepand cu trimestrul in care are loc oricare din situatiile de la pct. 1-3, microintreprinderea va datora impozit pe profit, avand obligatia de modificare a vectorului fiscal si de stabilire, plata si declarare a impozitului pe profit.

In termen de 15 zile de la producerea uneia din situatiile prevazute la pct. 1-3, persoana juridica depune la organul fiscal, in a carui evidenta este inregistrata fiscal, formularul 010 "Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratia de mentiuni/Declaratia de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica".

Calculul impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-au depasit limitele fiscale de la pct. 1 si 2 sau au inceput sa fie  desfasurate activitati de natura celor de la pct. 3.

Plata si declararea impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv
a primei luni urmatoare incheierii trimestrului respectiv (trim. I/II/III, dupa caz).

Declararea impozitului pe profit trimestrial se face prin formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", in care se completeaza pozitia nr. 2 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.

In cazul in care modificarea sistemului de impozitare are loc in trimestrul IV, nu se va depune formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".
Definitivarea si plata impozitului pe profit se efectueaza pana la termenul de depunere a  declaratiei privind impozitul pe profit.

Formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" se depune pana la data de 25 martie a anului urmator celui de realizare a venitului si se va completa avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs una din situatiile de la pct. 1-3, iar la rubrica privind platile anticipate nu se va cuprinde impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului.

in cazul in care depasirea limitelor fiscale privind nivelul veniturilor sau ponderea veniturilor din consultanta a avut loc in cursul anului 2015, formularul 101 se completeaza avand in vedere veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal, iar la rubrica privind platile anticipate se cuprinde si impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat in cursul anului. in cazul in care in cursul anului 2015 au fost desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, formularul 101 se completeaza avand in vedere numai veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care s-a produs situatia respectiva, iar la rubrica privind platile anticipate nu se cuprinde impozitul pe veniturile microintrepriderilor declarat in cursul anului.

In formular se mentioneaza perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care au inceput sa fie desfasurate activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital (cu exceptia activitatii de intermediere) sau in domeniul jocurilor de noroc, si sfarsitul anului de raportare.


Sursa: Revista de Finante si Contabilitate, Ministerul Finantelor Publice


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024


Alegeti:

  •     sa fiti rapid si corect informat asupra modificarilor legislative ce va impacteaza munca;
  •     sa gasiti instant solutia potrivita pentru problemele dvs. specifice legate de calculul si plata impozitului pe venit si a contributiilor (CAS si CASS);
  •     sa aveti siguranta legala a actiunilor si deciziilor dvs.;
  •     sa economisiti timp, bani si energie!
  •     sa fiti ferit de rigorile noii legi (amenzile privind incalcarea disciplinei financiare au explodat! Ating chiar si 20.000 lei!)

Comandati acum exemplarul dvs. din lucrarea Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
modificarea sistemului de impunerevenituri microintreprindereformularul 101declaratie impozitul pe profit


Data aparitiei: 27 Mai 2016

Votati articolul "Zoom fiscal: Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului fiscal":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X