Veniturile din premii obtinute de persoane fizice sunt venituri impozabile conform art. 108 din Codul fiscal. Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri, altele decat cele neimpozabile, sumele primite ca urmare a participarii la Loteria bonurilor fiscale, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 166/2015, precum si din promovarea produselor/serviciilor ca urmare a practicilor comerciale.
Nu sunt venituri impozabile materialele publicitare, pliantele, mostrele, punctele bonus acordate cu scopul stimularii vanzarilor.
Veniturile sub forma de premii se impun, prin retinerea la sursa, cu o cota de 16% aplicata asupra venitului net realizat din fiecare premiu. Venitul net este diferenta dintre venitul din premii si suma reprezentand venit neimpozabil. Sunt neimpozabile veniturile din premii in bani sau in natura sub valoarea sumei neimpozabile stabilite in suma de 600 lei, inclusiv, realizate de contribuabil pentru fiecare premiu.
Veniturile impozabile pot fi venituri in numerar si/sau in natura. In cazul venitului in natura, valoarea acestuia se stabileste pe baza cantitatii si a pretului de piata pentru bunurile respective.
Astfel, pentru bunurile acordate drept premii in cadrul unor concursuri, campanii promotionale pentru promovarea produselor, venitul brut se stabileste pe baza pretului de piata pentru bunurile respective si nu pe baza costurilor de achizitie/productie al persoanei care le acorda.
In ceea ce priveste taxa pe valoare adaugata, nu constituie livrare de bunuri iar persoana care le acorda nu are obligatia de a colecta TVA pentru bunurile acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor in urmatoarele conditii:
a) bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vanzarii sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt, au fost ori vor fi livrate clientului. Atunci cand bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu sunt produse de persoana impozabila si/sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila si/sau nu sunt de acelasi fel ca si cele care sunt ori au fost livrate clientului, acordarea gratuita a acestora nu se considera livrare de bunuri daca:
1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila; sau
2. bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate acestuia;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
b) bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare, s.a. bunuri acordate in scop de reclama.