Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Conventii civile de prestari servicii. Obligatii fiscale ale platitorului de venituri

Legea 571/2003Codul fiscalconventii civileOANAF 101/2008Legea 19/2000OG 617/2007Legea 95/2006CASS

 

de Gabriela Dita, valabil la 02-Mar-2010

Intrebare: Un SRL are incheiate conventii civile pe cod civil.
Intrebare:
Ce contributii si fonduri speciale datoreaza societatea?
Ce se retine persoanelor care desfasoara activitatea conform cotractului?

Raspuns: Potrivit art. 78 alin. (1) lit. e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, din punct de vedere al impozitului pe venit, sunt considerate venituri din alte surse veniturile primite de persoanele fizice din activitati desfasurate pe baza contractelor/conventiilor civile, incheiate potrivit Codului civil, altele decat cele care sunt impozitate conform cap. II al acestei legi si conform optiunii exercitate de catre contribuabil.
Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestei/acestui conventii/contract.

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Iti poti face Cont si gasesti toate raspunsurile la cele mai dificile intrebari.
Convinge-te
CLICK AICI

Prin urmare, in momentul incheierii conventiei/contractului civil, persoanele fizice care obtin venituri din activitati desfasurate pe baza acestor contracte/conventii civile, trebuie sa-si exercite in scris  optiunea cu privire la modalitatea de impunere, prin considerarea veniturilor ca:


Proceduri contabile pentru societati comerciale
Proceduri contabile pentru societati comerciale

Vezi detalii

Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018

Vezi detalii



(1) venit din activitati independente, sau
(2) venit din alte surse

In situatia considerarii venitului obtinut drept “venit din activitati independente” tratamentul fiscal al acestor venituri, potrivit Legii 571/2003 privind Codul fiscal, va fi :

Platitorul de venit are obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite. Cota de impunere este de 10% si se aplica asupra venitului brut. (art. 52 ).
In aceasta situatie platitorul de venit va depune Formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit ” la organul fiscal competent. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii februarie inlusiv, a anului urmator celui in care se platesc veniturile.
Punctul 641 din Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual este stabilit in sistem real si pentru care platitorii de venituri au obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate in conformitate cu art. 52 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, determina venitul net anual pe baza contabilitatii in partida simpla.

In situatia considerarii venitului obtinut drept "venituri din alte surse" tratamentul fiscal al acestor venituri va fi :

Potrivit art. 79 din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Platitorul de venit va vira impozitul retinut la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Platitorul de venit va depune la organul fiscal competent Formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit “. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii iunie inlusiv, a anului urmator celui in care se platesc veniturile.
De asemenea, platitorul de venit va declara impozitul pe venit calculat si retinut in Formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”. Declararea se face lunar, potrivit Instructiunilor de completare a formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", aprobate prin OANAF 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, cu modificarile si completarile ulterioare.

In baza dispozitiilor art. 26 alin.(1) lit. b) din Legea 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia de asigurari sociale nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand  diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer, drepturi de autor, precum si venituri primite in baza unor conventii civile sau contracte de colaborare.
Obligatia platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate rezulta din dispozitiile art. 215 alin. (3) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii potrivit carora aceasta obligatie revine si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.

Conform prevederilor art. 7 alin. (1) din Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate aprobate de OG 617/2007, contributia persoanelor care exercita profesii libere sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente se plateste trimestrial.

Potrivi art. 257 alin. (3) din aceeasi lege, in cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit precum si venituri impozabile din activitati independente contributia se calculeaza asupra tuturor acestor venituri.

In cazul in care beneficiarul venitului opteaza pentru impozitarea venitului ca „venit din alte surse”, in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, devin aplicabile dispozitiile art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea 95/2006.
Potrivit acestora, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra  veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit. a) - e), alin. 21 si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Iti poti face Cont si gasesti toate raspunsurile la cele mai dificile intrebari.
Convinge-te
CLICK AICI

 
Venituri prevazute la alin.(2) lit. a) - e), alin. 21 si art. 213 alin. (2) lit. h) sunt:
a) venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b) venituri impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
c) venituri din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj;
e) venituri din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;
f) venituri care sunt neimpozabile
h) veniturile din pensii pana la limita supusa impozitului pe venit;
In acest caz, persoana fizica datoreaza CASS numai daca nu obtine si venituri mentionate la lit. a) - h) de mai sus.
In conformitate cu prevederile art. 259 alin. (4) din Legea 95/2006 privind reforma in sanatate, persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea [...], sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza declaratiei de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei la asigurarile sociale de sanatate. Asadar, obligatia revine persoanei fizice prestatoare si nu beneficiarului prestatiei, platitorul venitului.
Concluzionand, persoana juridica, beneficiar al prestatiilor nu datoreaza impozit sau contributii catre bugetele speciale, aceasta avand doar obligatia de retine si vira impozitul pe venit in conditiile mai sus expuse.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 04 Martie 2010


Votati articolul "Conventii civile de prestari servicii. Obligatii fiscale ale platitorului de venituri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Contributia de sanatate

Intrebare: O persoana fizica (nu autorizata) cu activitatea de dezvoltator imobiliar trebuie sa plateasca 5,5% sanatate? Daca da , va plati pentru total venituri sau pentru diferenta dintre venituri si cheltuieli ?

Raspuns: Contribu?ia de asigur?ri sociale de s?n?tate pentru venituri din vânzarea propriet??ilor imobiliare,...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 04 Martie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: gi*****
Opinia mea: de la o luna la alta legislatia este din ce in ce mai incilcita, nu am mai vazut asa ceva, mii de reguli si sute de exceptii, suficient cat sa mori. Sa se uniformizeze situatiile si procentele, indiferent tipul si numarul de contracte!!
Data adaugarii: 12-Aug-2010
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Plafoane fiscale 2018: fiti la curent cu noile modificari!

    • Data de 1 ianuarie 2018 a adus multe schimbari de ordin fiscal, unele cu care nu este usor sa tineti pasul, mai ales daca nu va informati din timp. Printre aceste modificari importante se numara si plafoanele fiscale pentru anul 2018. Vedeti mai jos care sunt cele 7 plafoane fiscale ce aplica incepand cu 1 ianuarie 2018, actualizate in functie de cursul valutar de la 31.12.2017! Luati in considerare ca la 31 decembrie 2017 a fost zi nebancara, in ...» citeste mai departe aici

  • Modificari privind cota de TVA 9%. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Conform art. 291 alin. (2) lit. h) din Codul fiscal cota redusa TVA 9% se aplica pentru livrarea de ingrasaminte si de pesticide utilizate in agricultura, seminte si alte produse agricole destinate insamantarii sau plantarii, precum si prestarile de servicii de tipul celor specifice utilizate in sectorul agricol. Aceste bunuri si servicii pentru care se aplica cota de 9% sunt prevazute prin OMFP 1155/868/2016. Prin OMFP nr. 3132/472/2017 publicat in MOF nr. 49 din 18....» citeste mai departe aici

  • O noua amnistie fiscala – cine beneficiaza de anularea datoriilor?

    • In Monitorul Oficial nr. 52 din 18 ianuarie 2018 a fost publicata Legea nr. 29 privind anularea unor obligatii fiscale. Legea prevede anularea urmatoarelor obligatii fiscale: 1. In cazul tranzactiilor pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice, se anuleaza diferentele de obligatii fiscale principale, respectiv impozitul pe venit si contributiile sociale, precum si obligatiil...» citeste mai departe aici

  • Vanzare marfa catre societate radiata. Cum se procedeaza?

    • In acest studiu de caz avem ca principala tema un client ocazional al unei societatii. Acesta a fost radiat de la Oficiul Registrului Comertului in data 22.06.2017. Ulterior acestei date, fara a se verifica starea clientului, i s-a intocmit o factura fiscala de vanzare a unor marfuri. Valoarea este una mica, iar vanzarea este cu document fiscal. Vom dezbate in continuare cum se procedeaza in acest caz.   Iata care este raspunsul specialistului!...» citeste mai departe aici

  • Contributii sociale OBLIGATORII in 2018: care sunt modificarile?

    • Vom dezvate in acest articol modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, care face obiectul unui proiect de hotarare de Guvern, depusa pe site-ul MFP in data de 10 ianuarie. Contributii sociale in 2018 1. Contributia de asigurari sociale Legat de contributia de asigurari sociale, s-au dezv...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X