Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Legea 70/2015

Conventii civile de prestari servicii. Obligatii fiscale ale platitorului de venituri

 

de Gabriela Dita, valabil la 02-Mar-2010

Intrebare: Un SRL are incheiate conventii civile pe cod civil.
Intrebare:
Ce contributii si fonduri speciale datoreaza societatea?
Ce se retine persoanelor care desfasoara activitatea conform cotractului?

Raspuns: Potrivit art. 78 alin. (1) lit. e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, din punct de vedere al impozitului pe venit, sunt considerate venituri din alte surse veniturile primite de persoanele fizice din activitati desfasurate pe baza contractelor/conventiilor civile, incheiate potrivit Codului civil, altele decat cele care sunt impozitate conform cap. II al acestei legi si conform optiunii exercitate de catre contribuabil.
Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestei/acestui conventii/contract.

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Iti poti face Cont si gasesti toate raspunsurile la cele mai dificile intrebari.
Convinge-te
CLICK AICI

Prin urmare, in momentul incheierii conventiei/contractului civil, persoanele fizice care obtin venituri din activitati desfasurate pe baza acestor contracte/conventii civile, trebuie sa-si exercite in scris optiunea cu privire la modalitatea de impunere, prin considerarea veniturilor ca:


Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

Legea 70/2015 - solutiile celor mai controversate probleme
Legea 70/2015 - solutiile celor mai controversate probleme

Vezi detalii



(1) venit din activitati independente, sau
(2) venit din alte surse

In situatia considerarii venitului obtinut drept “venit din activitati independente” tratamentul fiscal al acestor venituri, potrivit Legii 571/2003 privind Codul fiscal, va fi :

Platitorul de venit are obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite. Cota de impunere este de 10% si se aplica asupra venitului brut. (art. 52 ).
In aceasta situatie platitorul de venit va depune Formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit ” la organul fiscal competent. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii februarie inlusiv, a anului urmator celui in care se platesc veniturile.
Punctul 641 din Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual este stabilit in sistem real si pentru care platitorii de venituri au obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate in conformitate cu art. 52 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, determina venitul net anual pe baza contabilitatii in partida simpla.

In situatia considerarii venitului obtinut drept "venituri din alte surse" tratamentul fiscal al acestor venituri va fi :

Potrivit art. 79 din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Platitorul de venit va vira impozitul retinut la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Platitorul de venit va depune la organul fiscal competent Formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit “. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii iunie inlusiv, a anului urmator celui in care se platesc veniturile.
De asemenea, platitorul de venit va declara impozitul pe venit calculat si retinut in Formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”. Declararea se face lunar, potrivit Instructiunilor de completare a formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", aprobate prin OANAF 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, cu modificarile si completarile ulterioare.

In baza dispozitiilor art. 26 alin.(1) lit. b) din Legea 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia de asigurari sociale nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer, drepturi de autor, precum si venituri primite in baza unor conventii civile sau contracte de colaborare.
Obligatia platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate rezulta din dispozitiile art. 215 alin. (3) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii potrivit carora aceasta obligatie revine si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.

Conform prevederilor art. 7 alin. (1) din Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate aprobate de OG 617/2007, contributia persoanelor care exercita profesii libere sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente se plateste trimestrial.

Potrivi art. 257 alin. (3) din aceeasi lege, in cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit precum si venituri impozabile din activitati independente contributia se calculeaza asupra tuturor acestor venituri.

In cazul in care beneficiarul venitului opteaza pentru impozitarea venitului ca „venit din alte surse”, in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, devin aplicabile dispozitiile art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea 95/2006.
Potrivit acestora, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit. a) - e), alin. 21 si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Iti poti face Cont si gasesti toate raspunsurile la cele mai dificile intrebari.
Convinge-te
CLICK AICI


Venituri prevazute la alin.(2) lit. a) - e), alin. 21 si art. 213 alin. (2) lit. h) sunt:
a) venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b) venituri impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
c) venituri din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj;
e) venituri din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;
f) venituri care sunt neimpozabile
h) veniturile din pensii pana la limita supusa impozitului pe venit;
In acest caz, persoana fizica datoreaza CASS numai daca nu obtine si venituri mentionate la lit. a) - h) de mai sus.
In conformitate cu prevederile art. 259 alin. (4) din Legea 95/2006 privind reforma in sanatate, persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea [...], sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza declaratiei de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei la asigurarile sociale de sanatate. Asadar, obligatia revine persoanei fizice prestatoare si nu beneficiarului prestatiei, platitorul venitului.
Concluzionand, persoana juridica, beneficiar al prestatiilor nu datoreaza impozit sau contributii catre bugetele speciale, aceasta avand doar obligatia de retine si vira impozitul pe venit in conditiile mai sus expuse.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 04 Martie 2010


Votati articolul "Conventii civile de prestari servicii. Obligatii fiscale ale platitorului de venituri":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Indemnizatia administratorilor

Intrebare: In cazul in care sunt asociat unic si administrator al unei firme nou infiintate, care inca nu are venituri, pot obtine indemnizatie de administrator?
Daca da, care sunt contributiile pe care trebuie sa la platesc catre stat?

Intentia mea este sa ma inregistrez cu o indemnizatie de 50% din salariul minim pe economie.

Raspuns: Potrivit art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal, indemnizatia administratorilor, precum si suma...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 04 Martie 2010 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: gi*****
Opinia mea: de la o luna la alta legislatia este din ce in ce mai incilcita, nu am mai vazut asa ceva, mii de reguli si sute de exceptii, suficient cat sa mori. Sa se uniformizeze situatiile si procentele, indiferent tipul si numarul de contracte!!
Data adaugarii: 12-Aug-2010
Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
Stiri si analize economice
SATI
X