email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reorganizare si anulare creanta. Ce inregistrari contabile vom face pentru a corecta o eroare prin procedura legala?

insolventaplan de reorganizareinregistrari contabilecreante

Analiza deductibilitatii unor cheltuieli este un aspect pe care il vom avea in vedere prin cele ce urmeaza. Tinem cont de faptul ca sunt necesare anumite inregistrari contabile pentru o diferenta de creanta. Astfel, o firma se confrunta cu urmatoarea situatie: "Avem un client care a intrat in insolventa in anul 2010 si conform planului de reorganizare aprobat in 2012 creanta noastra a fost admisa la plata in proportie de 70%. La deschiderea procedurii de reorganizare noi am constituit un provizion de 100% asupra creantei fara TVA. In cursul anuluii 2016 s-a platit ultima rata din scadentar aferenta celor 70% din creanta. Ce inregistrari contabile trebuie facute pentru diferenta de 30% din creanta avand in vedere ca ajustarea a fost facuta doar asupra bazei de impozitare TVA?".

In situatia precizata de dvs., consideram ca s-a omis inregistrarea in anul 2012 in evidenta contabila a diferentei de 30 % din creanta, conform planului de organizare aprobat.
 
Astfel, se va analiza daca aceasta cheltuiala este sau nu semnificativa.
 
In cazul in care, se va stabili ca nu este semnificativa, se va inregistra in contul de profit si pierdere al anului curent. De avut in vedere ca aceasta cheltuiala este nedeductibila la calculul de impozit pe profit.
 
Pentru stingerea creantei se va inregistra urmatoarea nota contabila:


654 "Pierderi din creante si debitori diversi"        =             4118 "Clienti incerti sau in litigiu"
 
Si anularea provizionului:
491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor-clienti"    =             7814 "Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante"
 
Insa, daca eroarea este semnificativa, corectia se va efectua prin intermediul contului contabil 1174,  astfel:
1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile"       =             4118 "Clienti incerti sau in litigiu", si
 
491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor-clienti"         =             1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile".
 
Baza legala este data de:
 
Art 21 alin 1 din Legea 571/2003, respectiv pct 23 lit k din normele de aplicare a Codului Fiscal:

"k) cheltuielile inregistrate la scoaterea din gestiune a creantelor asupra clientilor, determinate de punerea in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare."
 
Art 66 alin 1 din OMFP 1802/2014:

"Erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare ale entitatii pentru una sau mai multe perioade anterioare rezultand din greseala de a utiliza sau de a nu utiliza informatii credibile care: a) erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise; b) ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare anuale."
 
Art. 67 alin 2-4 din OMFP 1802/2014 :"(2) Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile"). (3) Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat. Totusi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere. (4) Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale. Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala sau cumulata a elementelor.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Apostolescu
 


de Ioana Andreea Pavel

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
insolventaplan de reorganizareinregistrari contabilecreante


Data aparitiei: 05 Aprilie 2017

Votati articolul "Reorganizare si anulare creanta. Ce inregistrari contabile vom face pentru a corecta o eroare prin procedura legala?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X