Va aducem la cunostinta ultimele modificari in domeniul contabil odata cu publicarea in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 727/26.11.2013, a OMFP 1.898/2013, prin care au fost modificate si completate Reglementarile contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009.
Va prezentam, prin cele ce urmeaza, cele mai importante prevederi ale actului normativ care vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2014.
Sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, au obligatia intocmirii situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile cerute de Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. in situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale si raportarile contabile cerute de legea contabilitatii se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente.
Veniturile sunt recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand se poate evalua in mod credibil o crestere a beneficiilor economice viitoare legate de cresterea valorii unui activ sau de scaderea valorii unei datorii. Recunoasterea veniturilor se realizeaza simultan cu recunoasterea cresterii de active sau reducerea datoriilor.
Cheltuielile sunt recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand se poate evalua in mod credibil o diminuare a beneficiilor economice viitoare legate de o diminuare a valorii unui activ sau de o crestere a valorii unei datorii. Recunoasterea cheltuielilor are loc simultan cu recunoasterea cresterii valorii datoriilor sau reducerii valorii activelor.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
In cazul valorilor mobiliare pe termen scurt care nu sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, precum si in cazul valorilor mobiliare pe termen lung, costul de achizitie include si costurile direct atribuibile achizitiei lor.
Elementele de imobilizari corporale achizitionate din motive de siguranta sau legate de mediu indeplinesc conditiile pentru a fi recunoscute ca active, pentru ca dau posibilitatea entitatii sa obtina din activele conexe beneficii economice viitoare in plus fata de ceea ce s-ar obtine daca elementele respective nu ar fi fost dobandite.
Pentru recunoasterea imobilizarilor corporale se utilizeaza rationamentul profesional la aplicarea criteriilor de recunoastere pentru circumstantele specifice entitatii. Piesele de schimb importante si echipamentele de securitate sunt considerate imobilizari corporale si nu stocuri atunci cand o entitate preconizeaza ca le va utiliza pe parcursul unei perioade mai mari de un an.
Cheltuielile ulterioare efectuate in legatura cu o imobilizare corporala sunt cheltuieli ale perioadei in care sunt efectuate sau majoreaza valoarea imobilizarii respective, in functie de beneficiile economice aferente acestor cheltuieli.
Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate, in functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii.
Costurile intretinerii zilnice a unui element de imobilizari corporale (costurile cu manopera si materiale consumabile) nu sunt recunoscute de entitate in valoarea contabila. Aceste costuri sunt recunoscute in contul de profit si pierdere pe masura ce sunt suportate.
Cheltuielile cu lucrarile de reparatii, altele decat cele cu intretinerea zilnica efectuate potrivit conditiilor tehnice de exploatare a activelor respective, care au ca rezultat imbunatatirea parametrilor tehnici sau sunt indispensabile, la intervale regulate, pentru a asigura continuarea exploatarii activelor la parametrii normali se includ in valoarea activului respectiv.
Referitor la amortizare, revizuirea duratei de amortizare poate fi justificata in conditiile in care are loc o modificare semnificativa a conditiilor de utilizare, cum ar fi numarul de schimburi in care este utilizat activul, precum si in cazul efectuarii unor investitii sau reparatii, altele decat cele determinate de intretinerile zilnice, sau invechirea unei imobilizari corporale. De asemenea, in cazul in care imobilizarile corporale sunt trecute in conservare, folosirea lor fiind intrerupta pe o perioada indelungata, poate justifica revizuirea duratei de amortizare.
Daca o imobilizare corporala complet amortizata mai poate fi folosita, entitatea poate proceda la reevaluarea acesteia. Cu ocazia reevaluarii imobilizarii corporale, acesteia i se stabilesc o noua valoare si o noua durata de utilizare economica, corespunzatoare perioadei estimate a se folosi in continuare.
In cazul terenurilor si cladirilor care au fost reevaluate si au facut obiectul unei cedari partiale, la scoaterea din evidenta a acestora, diferenta din reevaluare aferenta partii cedate se considera surplus realizat din rezerve din reevaluare, corespunzator valorii contabile a terenurilor, respectiv a cladirilor, scoase din evidenta.
Creantele preluate prin cesionare se evidentiaza in contabilitate la costul de achizitie. In cazul achizitiei unui portofoliu de creante, costul de achizitie se aloca pentru fiecare creanta astfel preluata. in cazul in care cesionarul recupereaza de la debitorul preluat o suma mai mare decat costul de achizitie al creantei fata de acesta, diferenta dintre suma incasata si costul de achizitie se inregistreaza la venituri.
Subventiile guvernamentale, inclusiv subventiile nemonetare la valoarea justa, nu trebuie recunoscute pana cand nu exista suficienta siguranta ca:
- entitatea va respecta conditiile impuse de acordarea lor; si
- subventiile vor fi primite.
Subventiile acordate pentru acoperirea anumitor cheltuieli sunt recunoscute la venituri in aceeasi perioada ca si cheltuiala aferenta. In mod similar, subventiile legate de activele amortizabile sunt recunoscute, de regula, in contul de profit si pierdere pe parcursul perioadelor, si in proportia in care amortizarea acelor active este recunoscuta.
O subventie guvernamentala care urmeaza a fi primita drept compensatie pentru cheltuieli sau pierderi deja suportate sau in sensul acordarii unui ajutor financiar imediat entitatii, fara a exista costuri viitoare aferente, trebuie recunoscuta in contul de profit si pierdere in perioada in care indeplineste conditiile sa fie recunoscuta drept creanta.
O subventie guvernamentala care este acordata in scopul oferirii de ajutor financiar imediat unei entitati si care poate fi limitata la o anumita entitate este recunoscuta in contul de profit si pierdere in perioada in care entitatea indeplineste conditiile pentru primirea subventiei.
O subventie guvernamentala reprezinta o creanta pentru o entitate in situatia in care compenseaza cheltuieli sau pierderi suportate intr-o perioada precedenta. O astfel de subventie este recunoscuta in contul de profit si pierdere al perioadei in care devine creanta.
Subventiile legate de terenuri care impun, prin contractele incheiate, indeplinirea anumitor obligatii se recunosc drept venituri pe parcursul perioadelor in care sunt suportate costurile indeplinirii respectivelor obligatii.
Sursa: DGFP Valcea