Tinem cont de faptul ca se aplica prevederile art. 138 lit. d) din Codul fiscal: Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, hotarare ramasa definitiva si irevocabila, referitor la ajustarea bazei TVA.
Astfel, chiar daca soldul de incasat se compune din mai multe facturi, vom vedea daca se poate face stornarea soldului de incasat pe o singura factura cu o singura suma in rosu si cu TVA-ul aferent.
Mentionam ca sentinta s-a pronuntat in 2013 - sentinta definitiva, iar societatea este in faliment. Vom stabili in ce masura e relevant faptul ca facturile ramase de incasat au depasit termenul de 3 ani si ca nu au fost trecuti clientii la clienti incerti, ci au ramas in contul 411 (vom verifica daca acest aspect constituie o problema).
Presupunem ca societatea s-a inscris la masa credala si nimeni nu a contestat dreptul dvs. de a incasa facturile chiar daca au trecut 3 ani.
Daca in timpul celor 3 ani s-au petecut evenimente de natura sa intrerupa termenul de prescriptie, atunci acest termen a inceput din nou sa curga de la data acestora. De exemplu in cazul in care creantele si datoriile au fost inventariate, verificate si confirmate pe baza Extrasului de cont sau au fost confirmate debitele prin orice alta modalitate, termenul de prescriptie se va intrerupe si va incepe sa curga un nou termen de prescriptie de la data recunoasterii debitului.
(Daca nu v-ati inscris la masa credala si nu ati facut niciun demers legal de a recupera creantele in 3 ani, atunci - chiar daca firma a dat faliment dupa scurgerea celor 3 ani - dvs. trebuia sa procedati la scoaterea creantelor din contabilitate la scurgerea termenului de prescriptie, fara a va prevala de dreptul oferit de art. 138 , deci fara a ajusta TVA.)
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea verde a contabilitatii
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ajustarea TVA se face conform prevederilor art. 159, alin. (2):
"(2) In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d)."
Deci clientul nu trebuie in aceste conditii notificat de procedura din contabilitate.
O singura factura in care se detaliza facturile neincasate la care face referire este suficienta.
Atentie : Cota de TVA care va fi ajustata va fi cota in vigoare la momentul facturilor initiale.
De asemenea, deoarece clientul declarat in stare de faliment este radiat de la Registrul comertului, factura emisa prin ajustarea bazei de impozitare nu se mai raporteaza prin formularul "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" cod 394 .
Ajustarea TVA colectata impusa de falimentul beneficiarului trebuie evidentiata cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si raportata cu semnul minus, la randul "Regularizari taxa colectata" din decontul de TVA
Faptul ca nu ati trecut clientii in 4118 si i-ati pastrat in 4111 nu este ilegal si nici nu denatureaza Situatiile financiare, dar in niciun caz nu este corect.
Totusi aceasta nu va constitui o problema in ceea ce priveste speta prezentata.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro