email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum facem ajustarea TVA la falimentul clientului?

ajustarea TVAclientcota TVAajustarefalimentfurnizordeclaratiecod 394

Tinem cont de faptul ca se aplica prevederile art. 138 lit. d) din Codul fiscal: Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, hotarare ramasa definitiva si irevocabila, referitor la ajustarea bazei TVA.

Astfel, chiar daca soldul de incasat se compune din mai multe facturi, vom vedea daca se poate face stornarea soldului de incasat pe o singura factura cu o singura suma in rosu si cu TVA-ul aferent.

Mentionam ca sentinta s-a pronuntat in 2013 - sentinta definitiva, iar societatea este in faliment. Vom stabili in ce masura e relevant faptul ca facturile ramase de incasat au depasit termenul de 3 ani si ca nu au fost trecuti clientii la clienti incerti, ci au ramas in contul 411 (vom verifica daca acest aspect constituie o problema).

Presupunem ca societatea s-a inscris la masa credala si nimeni nu a contestat dreptul dvs. de a incasa facturile chiar daca au trecut 3 ani.

Daca in timpul celor 3 ani s-au petecut evenimente de natura sa intrerupa termenul de prescriptie, atunci acest termen a inceput din nou sa curga de la data acestora. De exemplu in cazul in care creantele si datoriile au fost inventariate, verificate si confirmate pe baza Extrasului de cont sau au fost confirmate debitele prin orice alta modalitate, termenul de prescriptie se va intrerupe si va incepe sa curga un nou termen de prescriptie de la data recunoasterii debitului.

(Daca nu v-ati inscris la masa credala si nu ati facut niciun demers legal de a recupera creantele in 3 ani, atunci - chiar daca firma a dat faliment dupa scurgerea celor 3 ani - dvs. trebuia sa procedati la scoaterea creantelor din contabilitate la scurgerea termenului de prescriptie, fara a va prevala de dreptul oferit de art. 138 , deci fara a ajusta TVA.)
 
Ajustarea TVA se face conform prevederilor art. 159, alin. (2):


"(2) In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d)."

Deci clientul nu trebuie in aceste conditii notificat de procedura din contabilitate.

O singura factura in care se detaliza facturile neincasate la care face referire este suficienta.

Atentie : Cota de TVA care va fi ajustata va fi cota in vigoare la momentul facturilor initiale.

De asemenea, deoarece clientul  declarat  in stare de faliment este radiat de la Registrul comertului, factura  emisa prin ajustarea bazei de impozitare nu se mai  raporteaza  prin formularul "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" cod 394 .

Ajustarea TVA colectata impusa de falimentul beneficiarului trebuie evidentiata cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si raportata cu  semnul minus, la randul "Regularizari taxa colectata" din decontul de TVA
 
Faptul ca nu ati trecut clientii in 4118 si i-ati pastrat in 4111 nu este ilegal si nici nu denatureaza Situatiile financiare, dar in niciun caz nu este corect.

Totusi aceasta nu va constitui o problema in ceea ce priveste speta prezentata.



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

NOU: Sistemul de raportare fiscal-contabila SAF-T


Raportarea corecta in SAF-T este esentiala!

Depuneti D406 corect si la timp, cu avantaje clare:
 
1) Scapati de amenzi
2) Evitati sanctiunile de orice fel
3) Va recuperati rapid sumele din TVA
4) Nu intrati in categoria de risc fiscal ridicat, deci nu va veti confrunta cu inspectii ANAF amanuntite la sediul dvs.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ajustarea TVAclientcota TVAajustarefalimentfurnizordeclaratiecod 394

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 27 Februarie 2014


Votati articolul "Cum facem ajustarea TVA la falimentul clientului?":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 27 Februarie 2014 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X