email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Interviu cu directorul CECCAR: Noi dimensiuni si provocari ale profesiei contabile

interviuCECCARDaniela Vulcanintreprinderiprofesia contabilaserviciile contabileIMM-uri

Regasiti mai jos un interviu realizat de CNIPMMR cu Daniela Vulcan, Director General CECCAR, referitor la noile dimensiuni si provocari ale profesiei contabile.

1.Intrebare: Care considerati ca sunt noile dimensiuni si provocari ale profesiei contabile?

Raspuns: Intrebarea d-voastra reda o tema centrala dezbatuta amplu la recentul Congres, al XX-lea jubiliar, al Profesiei Contabile. Fac aceasta precizare, de la inceput, deoarece lucrarile reprezentativului Forum au relevat un numar considerabil de elemente care vizeaza atat noile dimensiuni, cat si provocarile carora trebuie sa le faca fata profesia noastra. Asa ca, nu este posibil, sa alcatuiesc nici macar un inventar al temelor respective intr-un scurt interviu. Daca ar fi sa recurgem la o formula cat mai sintetic posibil, as mentiona ca profesia contabila a facut, face si va face fata unor provocari majore determinate de consecintele crizei globale, de implicatiile complexe ale erei digitale, de necesitatea refacerii mediului concurential in urma gravelor deformari la care a fost supus in ultimul timp, de cerinta restabilirii unui raport corect intre economia reala si pietele financiare si, nu in ultimul rand, de amenintarile geopolitice si geostrategice. Din toate acestea – si din multe altele care au fost relevate la Congresul nostru – decurg si noile dimensiuni ale profesiei.

Acestea pot fi sintetizate – la randul lor – prin mutarea centrului de greutate de la informatia istorica la cea previzionala, de la cunoasterea constatativa la cea care pune in miscare energiile creative. As mentiona in sensul amintit, atentia deosebita acordata implementarii Directivei 34/2013 a Parlamentului si Consiliului European care presupune o noua viziune, o noua abordare a raportarilor financiare, strans legata de procesul largirii ariei de cuprindere a contabilitatii, intr-o conceptie integrata. Asemenea raportari cuprind atat elemente financiare, cat si cele nefinanciare, toate menite sa furnizeze informatii pertinente clientilor cu privire la sustenabilitate si dezvoltare durabila, la impactul asupra mediului, asupra capitalului uman si, in stransa legatura cu actul decizional, asupra modului in care se manifesta responsabilitatea sociala. De asemenea, cand ne referim la noile dimensiuni ale profesiei noastre, avem in vedere mijloacele prin care asiguram, in societate, o perceptie corecta a ceea ce suntem noi contabilii, in realitate, colaboratori de nadejde ai clientilor, consilieri cu o inalta competenta, care isi dubleaza cunostintele, tinute – cum se spune, la zi, inclusiv cu sprijinul CECCAR privind invatarea continua – cu un comportament impecabil, cu o tinuta etica exemplara. Toate acestea isi gasesc concretizarile in conceptele de Competitivitate, Inovare si Conformitate, examinate aprofundat la Congresul nostru.



2.Intrebare: Ce solutii pentru Romania considerati ca trebuie avute in vedere raportat la prevederile Directivei 34/2013 privind modul de prezentare a situatiilor financiare pentru intreprinderi?

Raspuns: Specialisti din cadrul Corpului au procedat la analiza prevederilor Directivei pentru a asista normalizatorul roman in selectarea optiunilor si tratamentelor contabile adaptate necesitatilor entitatilor din Romania. Referitor la prezentarea situatiilor financiare s-au desprins urmatoarele recomandari:

Cerintele de raportare pentru microintreprinderi si societati mici trebuie sa tina cont de raportul cost-beneficii pentru informatiile solicitate spre divulgare precum si de prevederile Directivei.

In vederea simplificarii cerintelor de raportare pentru microintreprinderi normalizatorul ar putea avea in vedere scutirea microintreprinderilor de obligatia publicarii notelor explicative cu conditia prezentarii unor informatii la sfarsitul bilantului. Sesizam ca Directiva solicita prezentarea obligatorie la sfarsitul bilantului a valorii totale a oricaror angajamente financiare, garantii sau active si datorii contingente neincluse in bilant, indicand natura si forma oricarei garantii reale care a fost acordata si informatiile solicitate de Directiva 2012/30/UE privind tranzactiile cu actiuni proprii care vor fi impuse si in Romania. Formatul de bilant si cel de cont de profit si pierdere pentru microintreprinderi ar putea fi elaborate pornind de la cele prevazute de OMFP 3055/2009 in cazul situatiilor financiare simplificate. Profesionistii consultati si-au exprimat preferinta pentru un bilant si un cont de profit si pierdere mai detaliate si nu au optat pentru o forma mai agregata de prezentare deoarece au vizat eliminarea unor cerinte de informare in note.
Directiva 34/2013 ofera statelor membre flexbilitate in acest sens.

"In bilant si in contul de profit si pierdere, elementele prevazute la Anexele III-VI se prezinta separat, in ordinea indicata. Statele membre permit o subclasificare mai detaliata a elementelor respective, cu conditia respectarii structurii prevazute. Statele membre permit adaugarea de noi elemente, in masura in care continutul acestora nu este acoperit de niciunul dintre elementele prevazute in structura. Statele membre pot impune o asemenea subclasificare sau subtotaluri sau noi elemente.

Statele membre pot permite sau impune adaptarea structurii bilantului si a contului de profit si pierdere pentru a include alocarea profitului sau acoperirea pierderii.”

Raportul administratorilor poate fi mentinut pentru entitatile mici in conditiile prezentarii acestuia intr-o forma simplificata si adaptata necesitatilor utilizatorilor situatiilor financiare ale acestor entitati.

Profesionistii consultati au opinat ca transpunerea Directivei trebuie sa conduca la simplificarea cerintelor de raportare fara a incarca entitatile cu alte costuri. Pentru a evita costurile suplimentare generate de implementarea Directivei acestia au apreciat ca nu se justifica revizuirea fundamentala a formatelor situatiior financiare (modelele de bilant si cont de profit si pierdere incluse in OMFP 3055/2009 sunt permise de Directiva 34/2013).

Nivelul de detaliere sau agregare a posturilor poate fi diferit in functie de diminesiunea entitatilor tinand cont de flexibilitatea oferita de Directiva. Sesizam ca formatele ilustrative de cont de profit si pierdere prezentate de Directiva nu contin posturile aferente elementelor extraordinare (desi Statele Membre au libertatea de a adauga elemente suplimentare). In plus, Directiva solicita prezentarea elementelor exceptionale in note in cazul societatilor mijlocii si al societatilor mari.

Dupa modelul Directivei 34/2009 cerintele de divulgare a informatiilor trebuie adaptate la dimensiunea entitatii. Se va impune eliminarea anumitor cerinte ce sunt oblgatorii tuturor entitatilor conform OMFP 3055/2009 pentru microintreprinderi si intreprinderile mici. Evolutiile recente la nivel european si international semnaleaza cresterea interesului fata de informatiile nonfinanciare. De aceea, am apreciat ca divulgarea acestora ar trebui sa fie permisa si pentru entitatile mici si mijlocii. Recomandam evitarea supraincarcarii societatilor mici cu cerinte informationale excesive. Pentru entitatile mari si cele de interes public se impune mentinerea unui nivel ridicat de transparenta.

Avand in vedere structura economiei romanesti (dominata de microintreprinderi si intreprinderi mici) apreciem ca nu se justifica utilizarea unor praguri de marime mai ridicate decat cele propuse in Directiva pentru societatile mici.

Statele Membre sunt puternic incurajate sa dezvolte sisteme de publicare electronice care sa le permita entitatilor sa prezinte date contabile, inclusiv situatiile financiare statutare, o singura data si intr-o forma care sa permita mai multor utilizatori sa le acceseze si sa le utilizeze cu usurinta. Consideram ca Romania trebuie sa intreprinda eforturi pentru a elimina decalajul fata de alte tari ale Uniunii Europene in acest sens.



3. Intrebare: Ce rol credeti ca au inovarea si folosirea tehnologiei informationale in furnizarea serviciilor contabile pentru IMM-uri?

Raspuns: Intr-o anumita masura am relevat acest rol in raspunsul la prima intrebare. Daca ar fi sa detaliez, tot in limitele spatiului rezervat, consider ca – prin tot ceea ce facem – destramam multe mituri, multe reprezentari incorecte referitoare la profesionistii contabili. Chiar daca, in virtutea specificului meseriei, operam riguros cu reglementari legale, cu standarde, cu norme, cu principii de deontologie ferme, in activitatera atat de conceptie si de practica efectiva avem un vast spatiu pentru inovare. Incepand cu maniera de culegere si de sintetizare a informatiilor – "materia noastra prima" – continuand cu interpretarea si transmiterea lor si, in final, cu fructificarea acestei indispensabile surse de fundamentare a deciziilor clientului, totul ofera posibilitatea de a inova, de a promova idei propri diferite prin noutate, prin originalitate. La Congres s-au adus in atentie experiente dintre cele mai concludente si in acest sens. In indisolubila conexiune cu inovarea se afla procesul de implementare a tehnologiilor informationale in furnizarea de servicii profesionale de calitate, inclusiv pentru principalii clienti, IMM-urile. Nu este nicio noutate sa constati uriasele progrese in aceste domenii, progrese prezentate pe larg si la recentul nostru Congres. Zi de zi apar noi instrumente care ne ajuta direct in profesia noastra. De un mare ajutor ne sunt, de exemplu, noile programe care stocheaza toate datele referitoare la conformitate, ca si cele care structureaza metodologiile cele mai performante, adecvate obiectului activitatii expertilor contabili si contabililor autorizati care permit IMM-urilor o vedere de ansamblu a starilor de fapt, facilitatea controlului veridicitatii unor informatii, la alegerea solutiei optime pentru alcatuirea de rapoarte, de alte documente financiar-contabile.

S-au creat platforme care permit accesarea unor solutii performante in materie de diversificare a informatiilor si de punere a acestora intr-un context care ajuta efectiv la o valorizare a datelor necesare deciziilor profesionale complexe inter si multidiciplinare.

4. Intrebare: Din punctul dvs. de vedere care considerati ca este rolul creativ al profesiei contabile in activitatea unei intreprinderi?

Raspuns: Aceasta intrebare imi permite sa sintetizez tot ce am spus pana acum. Creativitatea, trasatura specifica omului, umanitatii, isi gaseste in profesia noastra un "mediu nutritiv" de exceptie. Activitatea fiecarei intreprinderi - vazuta prin prisma serviciilor pe care expertul contabil si contabilul autorizat le ofera clientului - are un numar infinit de fatete, de particularitati. Astfel, se impun in mod obiectiv metodologii, sisteme de relatii, instrumente de comunicare, de evaluare, de conturare a deciziilor diversificate, cu o inalta specificitate. Nu intamplator se spune ca problemele sunt globale, insa solutiile nu pot fi decat locale. Exista, desigur, cadrul normativ general, insa viata nu se reduce la un "standard", se impune un veritabil sistem de idei si mijloace de actiune care implica ingeniozitate, capacitatea de a vedea intr-o masura personala procesele si fenomenele economico-sociale, ceea ce presupune o mare capacitate de investigare prin alegerea si folosirea celor mai adecvate instrumente de lucru. Creativitatea presupune si o buna integrare sociala, receptivitate la semnalele transmise de toti cei cu care te afli in contact, cu care interactionezi. Este vorba despre un cumul de aptitudini si de atitudini intre care coerenta si disciplinarea gandirii, intuitie si imaginatie.

Sunt capacitati native, insa ele nu pot fi potentate decat prin cunostinte si etica, adaptate tocmai la exigentele profesionale. Cu alte cuvinte, cunoasterea profunda a activitatii intreprinderii, priceperea de a identifica esentialul separandu-l de aparente, de tot ceea ce este secundar, de conjunctural permit formularea de solutii pentru perfectionarea propriei activitati si, evident, a clientului. Toate acestea inseamna creativitate. Pe baza unei expertize la inalt nivel profesional, calitatile despre care am vorbit se valorifica, ajungand la cotele performantei, care reflecta si roadele inovarii despre care am vorbit. In ceea ce priveste succesul in profesie, consider ca este obligatoriu sa ne calauzim dupa dictonul stramosilor nostri romani: "este bine sa incluzi norocul printre lucrurile indoielnice, iar propriile tale calitati printre lucrurile cele mai sigure".

Sursa: CNIPMMR

de Contabilul.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
interviuCECCARDaniela Vulcanintreprinderiprofesia contabilaserviciile contabileIMM-uri

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 19 Septembrie 2014


Votati articolul "Interviu cu directorul CECCAR: Noi dimensiuni si provocari ale profesiei contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Se mai acorda spor de stabilitate sau nu ?

Intrebare: Buna dimineata !

Va rog frumos sa imi dati un sfat cu privire la urmatoarea problema:

- un coleg de serviciu din cadrul institutiei noastre publice
era angajat pe functia de referent si a avut spor de stabilitate
- in anul 2013, ca urmare a transformarii postului
din referent in economist, colegului i s-a acordat salariul ca economist
cf. OUG 1/2010, insa nu i s-a mai acordat acel spor de stabilitate.

Va rog frumos sa imi spuneti:
- in anul 2013, colegului trebuia sa i se acorde si acel spor de stabilitate
pe care acesta l-a avut inainte sau nu ?
- daca acum a sesizat acest lucru,
institutia va trebui sa ii acordde acel spor de stabilitate sau nu ?

Raspuns: Daca ceilalti primesc acest spor inseamna ca au baza legala in programul de RU iar la modificarea...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 19 Septembrie 2014 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 6 - 4 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X