Prin OUG 80/2014 analizat astazi, se modifica Codul fiscal cu prevederi aplicabile in principal de la 01 ianuarie 2015, pentru accize, taxa pe valoarea adaugata si impozite datorate de persoane fizice ce desfasoara activitati independente sau practica profesii libere.
Acelasi act normativ confirma faptul ca data de 22 decembrie 2014 este ultima zi in care se pot efectua plati catre bugetul de stat, precum si temenul maximal pana la care se pot depune declaratii la buget.
Ordonanta prelungeste pana la data de 31 decembrie 2015, obligatia platii unor impozite pentru exploatarea resurselor naturale si pentru exploatarea gazelor naturale, prevazute in OG nr. 5/2013, OG nr. 6/2013 si OG nr. 7/2013.
Consultati OUG 80/2014 aici!
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Sa analizam punctual principalele prevederi ale ordonantei.
Fata de termenele communicate deja prin mass-media ce au anuntat o alta data finala privind plata impozitelor si depunerea declaratiilor, ordonanta stabileste data de 22 decembrie 2014 ca fiind ultima zi in care contribuabilii pot efectua plati catre buget si pot depune in termen declaratiile fiscale.
Aceasta este ziua de luni 22 decembrie 2014, prima zi a saptamanii urmatoare.
Din punctul de vedere al accizelor, ordonanta aduce o modificare punctuala, stabilind cursul de schimb la care se calculeaza acciza in anul 2015, dar si o modificare structurala privind modul de calcul al accizelor in anii urmatori.
In anul 2015, accizele se calculeaza la acelasi curs valabil si in anul 2014, respectiv la cursul de 1 euro = 4,7380 lei.
Modificarea majora constra in faptul ca accizele sunt transformate direct in lei de catre legiuitor, iar in Anexele 1 si 2 la Codul fiscal, regasim valoarea accizelor in lei, atat pentru produsele accizabile supuse accizelor armonizate, cat si pentru cele supuse accizelor nearmonizate.
De exemplu, pentru benzina fara plumb, acciza este de 2.035,40 lei/1.000 litri, ceea ce inseamna ca vom plati acciza in suma de 2,04 lei pentru fiecare litru de benzina fara plumb.
Pentru bijuteriile din aur de pana la 14k, acciza este de 4,74 lei/gram, iar pentru cele de peste 18k, acciza este de 9,48 lei/gram. Se pastreaza scutirea de acciza pentru verighete.
Pentru operatorii economici ce desfasoara activitati in sfera produselor accizabile, pentru care autoritatile fiscale solicita garantii, transformarea in lei a garantiilor exprimate in euro se va efectua utlizand cursul de schimb de 1 euro = 4,7380 lei.
Pentru anii urmatori, acciza se determina actualizand valorile deja exprimate in lei, cu indicele preturilor de consum existent la data de 30 septembrie a anului precedent, avand in vedere ultimele 12 luni anterioare acestei date.
Institutul National de Statistica va comunica valoarea indicelui de consum pana pe data de 15 octombrie, iar pana pe data de 20 octombrie, autoritatile calculeaza valoarea in lei a accizelor ce vor fi valabile in anul urmator, afisandu-le pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, sunt mai multe reglementari punctuale.
Una dintre reglementari vine sa detalieze notiunea de servicii furnizate pe cale electronica.
Amintim faptul ca de la 01 ianuarie 2015, prevederile privind modul de determinare a locului prestarii de servicii pentru serviciile prestate pe cale electronica, serviciile de telecomunicatii si televiziune, sufera modificari, iar noua prevedere normativa are urmatorul continut, aplicabil prestarilor de servicii catre persoanele impozabile:
"h) locul unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, in cazul urmatoarelor servicii prestate catre o persoana neimpozabila: (…)
3. serviciile furnizate pe cale electronica.”
Din analiza acestui temei normativ, observam ca locul prestarii de servicii in favoarea persoanelor neimpozabile din punctul de vedere al TVA, va fi locul unde persoana neimpozabila isi are domiciliul.
De exemplu, o societate din Romania persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania, presteaza servicii furnizate pe cale electronica, in favoarea unei persoane fizice neimpozabile din Bulgaria. in aceasta situatie, nu va colecta TVA cu procentul din Romania, deoarece locul prestarii de servicii este considerat in Bulgaria.
Noutatea majora consta in faptul ca aceasta societate are obligatia sa colecteze TVA pentru Bulgaria, utilizand procentele de TVA existente in legislatia Bulgariei. Desigur, va avea si obligatia platii TVA-ului catre bugetul din Bulgaria.
In acest sens, societatea din Romania fie va depune direct catre autoritatile din Bulgaria decontul de TVA aferent acestei tranzactii, fie va utiliza un decont special depus prin Ghiseul unic privind TVA.
Practic, aceasta societate va cumula toate prestarile de servicii transmise electronic catre clienti persoane neimpozabile situate in alte state membre, va raporta aceste sume intr-un decont de TVA aplicabil numai la aceste situatii si il va depune in Romania, platind catre bugetul din Romania taxa pe valoarea adaugata.
Prin ordonanta, s-a stabilit ca autoritatile romane retin din acest TVA, un procent de:
a) 30% pentru perioada 01 ianuarie 2015 - 31 decembrie 2016;
b) 15% pentru perioada 01 ianuarie 2017 - 31 decembrie 2018.
Pentru persoanele interesate, autoritatile comunitare au elaborat un Ghid de aplicare a noilor proceduri privind TVA la aceste tipuri de servicii, ghid ce poate fi consultat in limba romana accesand acest link.
Alte situatii privind TVA prevazute de ordonanta:
Se redefinesc procedurile privind reinregistrarea in scopuri de TVA pentru o persoana impozabila a carui cod de TVA a fost invalidat din oficiu de catre autoritati sau se redefinesc criteriile cand un contribuabil ar fi trebuit sa se inscrie in scopuri de TVA, iar acesta nu si-a indeplinit obligatia, iar autoritatile fiscale il vor inregistra din oficiu in scopuri de TVA.
Ordonanta stabileste ca aceste criterii se aproba prin Ordin la presedintelui ANAF. in principiu, nu este nimic nou, insa ne asteptam la inasprirea conditiilor. Este o tendinta de a elimina din categoria platitorilor de TVA, persoanele inactive economic.
in acest sens, ordonanta stabileste imperativ ca nu vor fi inregistrati in scopuri de TVA, contribuabilii ce nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica.
Se reformuleaza prevederea ca se va anula inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor infiintate conform Legii nr. 31/1990 privind societatile, in sensul ca pentru societatile pe actiuni, atunci cand administratorii au inregistrate in cazier infractiuni economice. Noutatea consta in faptul ca legiuitorul enumera expres aplicarea acestei prevederi si pentru societatile in comandita pe actiuni.
Pentru societatile cu raspundere limitata (SRL), anularea inregistrarii in scopuri de TVA se va face atat in cazul in care administratorii, dar si asociatii majoritari au inscrise in cazier infractiuni economice.
Tot din punctul de vedere al TVA, se reformuleaza usor notiunea de comerciant pentru aplicarea masurii de taxare inversa aferenta livrarilor de energie electrica.
Desigur, se pastreaza masura de taxare inversa, cand energia electrica este livrata cate un cumparator revanzator, la care consumul propriu de energie electrica este mai mic de 1%.
Acesta trebuie sa detina autorizatie de comert cu energie electrica.
Pentru persoanele fizice ce desfasoara activitati independente sau profesii libere, leguitorul adopta doua masuri relativ contradictorii, astfel:
a) se introduce Registrul de evidenta fiscala pentru evidenta veniturilor, cheltuielilor si altor sume ce influenteaza impozitul pe venit;
b) se scutesc la obligatia de tinere a contabilitatii unele categorii de contribuabili, cum sunt cei supusi impozitarii prin norme de venit.
Desigur, chiar daca nu scrie in ordonanta, acestia trebuie sa tina evidenta vanzarilor, deoarece ar putea intra in sfera TVA. In acest sens, acesti contribuabili au obligatia sa completeze numai partea de venituri din Registrul de evidenta fiscala.
Autor: Adrian Benta