email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Alerta fiscala privind TVA si noi criterii pentru anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA

TVAanularea din oficiuMFP 1820/2014baza de calcul TVAlivrarile de bunuritranzactii

In randurile de mai jos, analiza se refera la OMFP nr. 1820 din 30 Decembrie 2014, publicat in Monitorul Oficial nr. 0020 din 12 ianuarie 2015 si la OpANAF nr. 19 din 07 Ianuarie 2015, publicat in Monitorul Oficial nr. 0019 din 12 ianuarie 2015.


OMFP 1820/2014
Ordin privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 6/2014

    Consultati actul normativ aici!
 

OpANAF nr. 19 din 07 Ianuarie 2015
Ordin privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscala nr. 3.331/2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si conţinutului unor formulare

    Consultati actul normativ aici!

     Prin Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 se expliciteaza baza de calcul a TVA pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii la care nu s-a colectat TVA la momentul livrarii de bunuri/prestarii de servicii, de obicei din culpa furnizorului ce nu s-a inregistrat in scopuri de TVA desi ar fi avut aceasta obligatie.

     Este situatia persoanelor fizice ce au avut mai multe tranzactii cu terenuri construibile sau constructii noi si in ciuda faptului ca au depasit plafonul de scutire de TVA nu s-au inregistrat in scopuri de TVA iar la vanzare nu au colectat TVA.

     Aceeasi situatie se aplica si persoanelor juridice sau persoanelor fizice autorizate ce au depasit plafonul cifrei de afaceri pentru care se acorda scutire de TVA, fara sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA si fara sa colecteze TVA la livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate ulterior depasirii plafonului.

     Decizia Comisiei Centrale Fiscale nr. 6/2014 vine sa prezinte modul de determinare a bazei de calcul pentru TVA si modul de calcul al TVA pentru aceste tranzactii cand exista o situatie post-factum ce obliga aceste persoane la plata TVA.

     Sunt posibile trei situatii, in functie de vointa partilor rezultata din contracte sau din alte mijloace de proba, dupa cum urmeaza:

a. daca partile au prevazut in mod expres ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii, in acest caz, pentru aceste livrari de bunuri sau prestari de servicii taxa pe valoarea adaugata se va aplica peste intreaga contravaloare a bunurilor livrate/serviciilor prestate.

b. atunci cand partile nu au facut nicio mentiune cu privire la TVA iar furnizorul nu poate recupera taxa pe valoarea adaugata de la client, probabil situatia cea mai des intalnita in practica, in acest caz  taxa pe valoarea adaugata se considera ca fiind deja inclusa in pretul de livrare a bunurilor sau prestare de servicii. in acest caz, taxa pe valoarea adaugata se va determina prin metoda sutei majorate, cunoscandu-se ca aceasta este inclusa in pretul total al tranzactiei.

c. atunci cand partile au prevazut ca taxa pe valoarea adaugata este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii de servicii, taxa pe valoarea adaugata aferenta tranzactiei se determina tot prin metoda sutei majorate. Aceasta situatie este una totusi atipica dar posibila, ce porneste de la o prezumtie mai putin corecta, respectiv furnizorul a fost constient ca trebuia sa se inregistreze in scopuri de TVA dar nu a respectat procedura legala.

     Fata de prevederile anterioare existente, modificarea majora este data de ultimele doua situatii, cand TVA se considera inclusa in pret. Anterior, autoritatile fiscale solicitau TVA pornind de la prezumtia ca acesta nu este inclus in pret si s-ar aplica la valoarea tranzactiei.

     Prin OpANAF nr. 19/2015 se modifica procedura existenta privind modificarea din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA.

     Actul normativ analizat astazi se adreseaza in principal persoanelor juridice inregistrate in scopuri de TVA ce isi vor pierde aceasta calitate in cazul in care participantii la societate au inscrise in cazierul fiscal infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

     ANAF are dreptul sa anuleze din oficiu codul de inregistrare fiscala cand aceste persoane au infaptuit infractiuni economice iar procedura este detaliata in functie de forma juridica a societatilor:
a. societati pe actiuni si societati in comandita pe actiuni;
b. celelalte forme de societate (societate cu raspundere limitata, societate in comandita simpla si societate in nume colectiv).

     In cazul societatilor pe actiuni si al societatilor in comandita pe actiuni inregistrate in scopuri de TVA, ANAF va anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA daca oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi are inscris in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

     In cazul celorlalte persoane juridice, si ne referim in principal la societatile cu raspundere limitata deoarece aceasta forma de societate este cu siguranta cea mai des intalnita, ANAF va anula din oficiu codul de inregistrare in scopuri de TVA daca asociatii majoritari, asociatul unic, oricare dintre administratori sau chiar persoana juridica insasi au inscrise in cazier infractiuni la reglementarile din legislatie economica, financiar contabila si fiscala.

     O alta situatie foarte interesanta din punct de vedere fiscal este data de faptul ca procedura de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA se va aplica si cand la Registrul comertului exista mentiuni privind schimbarea asociatilor sau administratorilor, in contextul in care persoana juridica nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit recentelor modificari aduse la art. 153 alin. (9) lit. h) din Codul fiscal.

     Aceasta din urma procedura o vom analiza in contextul in care ne asteptam la alte modificari normative ce vor enumera punctual criteriile in baza carora va fi apreciata intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica si vom vedea in ce consta formularul 088 Declaratie pe proprie raspundere privind intentia de desfasurare a unei activitati economice, tinand cont ca este deja al doilea act ce il mentioneaza fara sa il reglementeze ca si format sau act normativ cu instructiuni de completare.
 

Consultantul fiscal: Adrian Benta


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAanularea din oficiuMFP 1820/2014baza de calcul TVAlivrarile de bunuritranzactii


Data aparitiei: 15 Ianuarie 2015

Votati articolul "Alerta fiscala privind TVA si noi criterii pentru anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA":
Rating:

Nota: 3.67 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF a actualizat lista entitatilor publice pentru e-Factura

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a actualizat lista entitatilor publice pentru sistemul RO e-Factura, un fisier util in relatia B2G, in data de 1 septembrie 2024.  Lista institutiilor publice este actualizata periodic de catre reprezentantii Fiscului. Documentul contine 14.031 de entitati publice si datele lor (judet, CIF, adresa).  Relatia B2G este definita, conform art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de ur...» citeste mai departe aici

  • Anularea creantelor fiscale: in ce situatii se acorda facilitati fiscale

    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita aduce la cunostinta ca a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, care prevede facilitatile fiscale: a) privind anularea de creante fiscale care se...» citeste mai departe aici

  • Cum va ajuta contractul de mandat in activitatea dvs.?

    • Contractul de mandat este un acord intre doua parti, prin care o entitate (mandantul) deleaga unui mandatar puterea de a actiona in numele sau. Aceasta delegare poate acoperi o gama larga de activitati, de la simpla administrare a bunurilor pana la incheierea unor contracte complexe.   In contextul actual, in care legislatia economica si fiscala devine din ce in ce mai sofisticata, contractul de mandat ofera o solutie eficienta pentru gestionarea sarcinilor...» citeste mai departe aici

  • Vanzare autoturism amortizat integral: studiu de caz privind implicatiile fiscale si contabile

    • In cadrul acestui studiu de caz, analizam situatia in care o societate platitoare de TVA si impozit pe profit decide sa vanda un autoturism, amortizat integral, catre tatal administratorului unic. In acest context, se ridica intrebari legate de obligatia de a intocmi un dosar al preturilor de transfer, necesitatea realizarii unui raport de evaluare, precum si determinarea implicatiilor fiscale aferente tranzactiei. Deoarece autoturismul a fost achizitionat cu TVA de...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X