In activitatea economica a unei firme pot aparea situatii in care i se anuleaza din oficiu codul de TVA. Vom dezbate in randurile urmatoare ce se poate face, pas cu pas, pentru redobandirea acestui cod.
Luam drept exemplu cazul unei firme platitoare de TVA trimestrial careia i se anuleaza calitatea de platitor de TVA din oficiu, pentru ca nu a avut miscari in decont in doua trimestre consecutive. Anularea se face incepand cu data 01.05.2018.
- Noi 1899 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Exista mai multe dileme care necesita raspuns:
- se depune decont lunar pentru luna aprilie?;
- ce se intampla cu marfa de pe stoc?;
- Se fac ajustari de TVA?
Se precizeaza faptul ca pe stoc sunt si mijloace fixe amortizate integral in valoare de 30000 lei. Dar principala dilema este cum se poate redobandi calitatea de platitor de TVA.
Redobandirea codului TVA: raspunsul specialistului
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Cartea verde a contabilitatii
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Avand in vedere ca anularea codului de TVA s-a efectuat incepand cu luna mai 2018, trebuia sa depuneti decontul de TVA cod 300 pentru operatiunile efectuate in luna aprilie 2018 pana pe data de 25 mai 2018.
Pentru valoarea marfurilor existente in stoc, la data anularii, din oficiu, a codului de TVA trebuie sa efectuati ajustarea negativa a sumei TVA deductibile deduse la momentul achizitiei acestora. Suma TVA astfel ajustata trebuia raportata prin ultimul decont de TVA cod 300 depus in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, caz in care se efectueaza inregistrarea contabila 635 sau 6588 = 4426. Suma TVA aferenta se raporteaza la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”.Ajustarea nu trebuie sa afecteze pretul cu amanuntul al marfurilor la raft, caz in care acesta trebuie sa ramana nemodificat.
In situatia in care ajustarea nu s-a raportat prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii aprilie 2018, dupa anularea codului de TVA, suma ajustata trebuie raportata prin formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata",caz in care se efectueaza inregistrarea contabila 635 sau 6588 = 446.
De asemenea, d.p.d.v. contabil,societatea al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu, nu poate utiliza conturile specifice de TVA, respectiv 4426, 4427, 4428, 4423 si 4424. In acest caz, se recomanda utilizarea conturilor
- 4481. Alte datorii fata de bugetul statului (P);
- 4482. Alte creante privind bugetul statului (A).
De exemplu, pentru suma TVA de rambursat, in sold la 30.04.2018, se efectueaza inregistrarea contabila 4482 = 4424. Pentru sumei TVA neexigibile aferenta marfurilor existente in sold la pret cu amanuntul, va recomand inregistrarea contabila 4428 = 4481. Pentru marfurile din stoc, vandute, se recomanda efectuarea inregistrarii contabile 4481 = 446. In acest caz, suma TVA colectata pentru marfurile din stoc, vandute se vireaza bugetului de stat pana pe data de 25 iunie 2018 si se inregistreaza contabil prin formula 446 = 5121.
Dupa anularea din oficiu a codului de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. e), incepand cu data de 1 mai 2018 trebuie sa aplicati prevederile art.11 alin.(8) din Codul fiscal, conform carora aveti obligatia de taxare a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate pe teritoriul Romaniei, dar nu aveti drept de deducere pentru suma TVA deductibila inscrisa in facturile furnizorilor/prestatorilor pentru achizitiile efectuate "Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. ………."
In perioada de anulare a codului TVA, avand in vedere ca persoana impozabila nu are drept de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor efectuate, suma TVA care nu poate fi dedusa reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor achizitionate pentru activitatea economica desfasurata.
Incepand cu data de 1 mai 2018, valoarea operatiunilor economice efectuate pentru care se datoreaza TVA bugetului de stat se raporteaza prin formularul cod 311 reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr.188 din 22 ianuarie 2018 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal"
Formularul se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii si/sau pentru achizitiile de bunuri si/sau de servicii pentru care persoanele impozabile sunt obligate la plata TVA.
Referitor la TVA colectata pentru vanzarile cu amanuntul, atat pentru cele existente in sold, cat si pentru cele care urmeaza a fi achizitionate dupa anularea codului de TVA, consider ca aveti posibilitatea sa inscrieti pe bonul fiscal emis mentiunea "TVA inclusa" daca doriti recuperarea acesteia de la cumparator, prin pretul de vanzare cu amanntul.
Indiferent de faptul ca se include sau nu se include in pretul de vanzare cu amanuntul, suma TVA colectata aferenta marfurilor cumparate si vandute la pret cu amanuntul in perioada in care codul de TVA este anulat din oficiu, se inregistreaza d.p.d.v. contabil prin formula 635 sau 6588 = 446 (analitic distinct), cheltuiala astfel inregistrata fiind deductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere).
In ceea ce priveste mijloacele fixe,la momentul anularii codului de TVA, ajustarea negativa nu mai trebuie efectuata avand in vedere ca au fost achizitionate anterior anului 2016, acestea fiind amortizate integral.
Solicitarea reinregistrarii se efectueaza conform prevederilor art. 316 alin. (12) lit. d) " in situatia prevazuta la alin. (11) lit. e), pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice. Data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA; " Reinregistrarea se solicita in baza formularului cod 099 "Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (099)" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 2011 din 5 iulie 2016 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare. Solicitarea se exprima prin bifarea pct. 4 " Inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) lit. d) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare" din caseta " C. PRIN PREZENTA, SOLICIT INREGISTRAREA IN SCOPURI DE TAXA PE VALOAREA ADAUGATA: "
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal.