email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sfatul expertului Robert Gearba: Anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA

robert gearbasfatul expertuluidecont tvadeducereanularea din oficiuinactivitate

Autoritatile fiscale pot anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a unei firme in mai multe situatii, prevazute de Codul fiscal:

1.  In cazul in care firma este declarata inactiva - anularea codului de TVA intervine la data declararii inactivitatii;

2. In situatia in care firma a intrat in inactivitate temporara - anularea codului de TVA intervine la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in Registrul Comertului.

Reinregistrarea in scopuri de TVA a acestor doua categorii de firme se realizeaza la solicitarea acestora, daca au fost reactivate, incepand de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.

3. In situatia in care asociatii/administratorii firmei sau firma insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal (adica atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent) - anularea codului intervine de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale.

Reinregistrarea in scopuri de TVA se realizeaza doar la solicitarea firmei si numai daca infractiunile din cazierul fiscal sunt sterse, incepand de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.

4. Daca firma nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de TVA (sau a depus “pe zero”, fara sa se evidentieze achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii) - anularea inregistrarii in scopuri de TVA se produce din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic. Aceste prevederi se aplica numai in cazul firmelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul.

Firmele se pot inregistra din nou in scopuri de TVA daca solicita acest lucru organelor fiscale, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca vor desfasura activitati economice.

5. Daca firma nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.

6. Daca firma a solicitat scoaterea din evidenta a persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA.

7. Daca firma nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice - ea se poate reinregistra in scopuri de TVA doar daca va solicita acest lucru organului fiscal si daca va justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitati economice.

Firmele carora le-a fost anulat codul de TVA sunt inscrisi in 

Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata, organizat de ANAF.

De asemenea, contribuabilii care au un cod valid de TVA sunt trecuti in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153.

Consecintele anularii din oficiu a codului de TVA

Codul Fiscal prevede la art. 11 alin. (1^3) ca firma careia i-a fost anulat codul de TVA este obligata sa colecteze TVA pentru toate servicii taxabile efectuate pe intreaga perioada in care figureaza  in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata. In aceste conditii, facturile trebuie emise cu respectarea cerintelor impuse in Codul fiscal la art. 155 alin. (19), dar fara a fi obligatorie completarea informatiei cu privire la anularea codului de TVA. Insa, codul de identificare fiscala trebuie sa fie inscris fara simbolul RO.

Taxa pe valoarea adaugata colectata si datorata de firma pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 "Declaratie privind  taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal". Aceasta nu se depune „pe zero”, ci doar pentru lunile în care au existat astfel de tranzactii.
 
Atentie! Nu se mai depune deci decontul de TVA cod 300, fiind obligatorie depunerea doar a declaratiei cod 311. In perioada de anulare a codului de TVA, deoarece firma nu are dreptul de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor efectuate (bunuri si servicii), suma TVA care nu poate fi dedusa se adauga costului de achizitie al bunurilor si serviciilor folosite.

De asemenea, trebuie sa aveti in vedere ca beneficiarul bunurilor sau serviciilor facturate de catre firma al carei cod de TVA este anulat nu are drept de deducere a taxei pe valoarea adaugata deductibile.

Totodata, firma caruia i-a fost anulat din oficiu codul de TVA este obligata sa isi ajusteze TVA dedusa initial. Astfel, activele corporale fixe care nu sunt amortizate integral la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital, precum si bunurile de capital aflate in patrimoniu, pe perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, se considera ca sunt alocate unei activitati fara drept de deducere, fiind obligatorie ajustarea taxei deduse initial.

Sumele rezultate din ajustare se declara in ultimul decont de TVA depus. In cazul in care firma nu a evidentiat corect sau nu a efectuat ajustarile de taxa prevazute, atunci ea trebuie sa declare sumele rezultate din ajustarea taxei prin depunerea formularului 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea TVA".
 



Auditor, Expert Contabil Mondo Conta Consult
Membru CECCAR & INPACT International
www.mondoconta.ro

Coautor "Consilier Management Financiar" (editura Rentrop&Straton)
Coautor "Manualul Specialistului in Fiscalitate" (editura Irecson)

 


de Robert Gearba

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile


Atentie: au aparut monografii anului 2022!

Ai la dispozitie 70 monografii:

- noi-noute, variate, complexe, actuale, controversate si legale
- grupate pe domenii de cel mai mare interes
- usor de accesat, usor de inteles, usor de aplicat
- gata de personalizat cu datele operatiunilor tale

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
robert gearbasfatul expertuluidecont tvadeducereanularea din oficiuinactivitate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 16 Noiembrie 2015


Votati articolul "Sfatul expertului Robert Gearba: Anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 6 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 16 Noiembrie 2015 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X