Stabilim mai jos daca este incorect sa nu contabilizam la inceputul proiectului contractul de finantare, respectiv 458= 472, 4752, avand in vedere ca partenerul in proiect este o societate din UE care deruleaza anumite activitati din bugetul proiectului pe teritoriul RO, printr-o sucursala deschisa in Romania.
Mentionam ca nu se stie de la inceput, din bugetul proiectului, ce linii bugetare se vor efectua de sucursala RO si care anume de firma mama din UE. (ex. contributii la stat).
Vom stabili daca se pot inregistra lunar cheltuielile efective realizate de sucursala RO in proiect (458 = 472,4752).
Avand in vedere faptul ca implementati un proiect european in parteneriat din fonduri europene nerambursabile, societatea dvs (o denumim pentru exemplificare : “Societatea X”) care primeste finantarea nerambursabila pentru toti partenerii, are urmatoarele obligatii de inregistrare in contabilitate:
Pentru sumele primite de la finantator, atat pentru Societate X, cat si pentru parteneri :
5121 = %
462. partener A
462. partener B
445. analitic proiect ptr. Societatea X
Plata cotei parti din prefinantare ( in cazul in care contractul de finantare nerabursabila prevede si avans) sau valorii cererilor de plata/ cererilor de rambursaredepuse si acceptate la plata de finantator incasate in contul coordonatorului proiectului ( Societatea X ):
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
% = 5121
462.partener A
462. partener B
In concluzie fiecare partener in parte isi tine evidenta contabila aferenta activitatilor acestuia in cadrul proiectului. Societatea X, in calitate de leader ( coordonator ) al proiectului, in calitatea sa de manager de proiect, trebuie sa inregistreze in contabilitate pentru parteneri doar fondurile primite si distribuite acestora in conformitate cu prevederile contractului de finantare nerambursabila si acordul de parteneriat. Modul de folosire a acestor fonduri primite se reflecta in contabilitatea fiecarui partener in parte. Astfel toti partenerii proiectului isi inregistreaza in conturi distincte afrente proiectului fondurile primite si cheltuite pe fiecare element de cheltuiala in parte.
Monografie contabila pentru doar pentru activitatile Societii X in cadrul proiectului:
4452= 4752 suma de primit
5121=4452 suma primita
Aceste inregistrari in contabilitate se fac doar la depunerea cererii de rambursare la finantator.
4752=7…..recunoasterea ca venit a finantarii nerambursabile incasate
Cheltuielile efectuate pe proiect trebuie evidentiate de fiecare partener in parte in contabilitatea sa in conturi analitice distincte atribuite proiectului. Acestea trebuie inregistrate lunar, adica luna in care sunt efectuate, la fel ca la orice inregistrare contabila de cheltuieli.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro