In randurile urmatoare, facem referire la situatia in care, din 2012 si pana in prezent, o persoana fizica nerezidenta obtine in Romania exclusiv venituri din cedarea folosintei bunurilor.
Este obligata acesta persoana la plata CAS si CASS pentru aceste venituri?
Se mentioneaza ca persoana fizica in discutie este rezidenta intr-un stat non-UE.
Persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor sunt considerate contribuabili ai sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, conform art. 296 indice 21 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, fiind exceptate doar de la plata contributiei de asigurari sociale, conform art. 296 indice 23 alin. (1) din Codul fiscal.
Desi prevederile art. 296 indice 21 din Codul fiscal nu fac diferentierea intre persoane fizice rezidente si nerezidente, in stabilirea calitatii de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, consideram ca trebuie avute in vedere si prevederile art. 211 alin. (1) lit. b) – e) din Legea 95/2006.
Astfel, in raport cu persoanele fizice straine, reglementarile mentionate considera drept asigurati toti cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania si care fac dovada platii contributiei la fond, cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si obtinut dreptul de rezidenta in Romania, pentru o perioada de peste 3 luni si care fac dovada platii contributiei la FNUASS, persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si anume desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intoarce de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana si care fac dovada platii contributiei la FNUASS si pensionarii din sistemul public de pensii care nu mai au domiciliul in Romania si care isi stabilesc resedinta pe teritoriul unui stat membru al UE, SEE si CE, respectiv domiciliul pe teritoriul unui stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate si fac dovada platii contributiei la FNUASS.
In aceste conditii, in cazul analizat, consideram ca referirea la calitatea de asigurat trebuie facuta si prin raportare la prevederile Legii 95/2006, conform careia cetatenii straini care nu provin din state UE sunt asigurati daca au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la FNUASS. Astfel, in situatiile in care se afla temporar in tara, neindeplinind conditiile de sedere in Romania, acestia nu vor putea fi tratati drept asigurati nedatorand astfel contributia de asigurari sociale de sanatate.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro