Am prezentat recent cele 15 modificari pregatite pentru cazierul fiscal. Recent a fost publicata procedura privind cazierul fiscal, fiind clarificate noile reguli de care va trebui sa tinem cont in aceasta privinta.
In primul rand, cand vorbim de cazierul fiscal, discutam despre "un mijloc de evidenta si urmarire a respectarii disciplinei fiscale, contabile si financiare de catre contribuabili, in care se tine evidenta persoanelor fizice, juridice si a entitatilor fara personalitate juridica care au savarsit fapte sanctionate de legile fiscale, contabile, vamale si de cele care privesc disciplina financiara", asa cum aminteste consultantul fiscal Adrian Benta, intr-o analiza intocmita pentru HotNews.ro.
De asemenea, retinem ca folosim cazierul fiscal pentru a preveni si combate evaziunea fiscala. De asemenea, se doreste eficientizarea de catre organele fiscale a procesului de administrare a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri ale bugetului general consolidat datorate de catre contribuabili, prin asigurarea accesului la informatii care releva modul de respectare a legislatiei fiscale, contabile, vamale si a disciplinei financiare de catre contribuabili.
Informatii incluse in cazierul fiscal
"In cazierul fiscal al persoanelor fizice, juridice si entitatilor fara personalitate juridica, precum si a asociatilor, actionarilor, membrilor si reprezentantilor legali sau desemnati ai persoanelor juridice sau ai entitatilor fara personalitate juridica, se inscriu informatii privind faptele sanctionate de legile fiscale, contabile, vamale", noteaza Adrian Benta.
Retinem ca faptele sanctionate contraventional cu avertisment nu se inscriu in cazierul fiscal .
Iata care sunt, potrivit reglementarilor actuale, citate de sursa de mai sus, informatiile incluse in cazierul fiscal din documentele intocmite pentru:
a) atragerea raspunderii solidare cu debitorul, stabilita prin decizie a organului fiscal competent emisa in conditiile Codului de procedura fiscala, ramasa definitiva prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau prin hotarare judecatoreasca definitiva in situatia in care decizia organului fiscal a fost atacata in justitie;
b) atragerea raspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns in stare de
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
c) inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii, cu exceptia inactivitatii fiscale declarate ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, prevazuta Codul de procedura fiscala.
"Inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice sau entitatii fara personalitate juridica declarate inactiva, cat si al reprezentantilor legali sau reprezentantilor desemnati ai acestora.", aminteste consultantul fiscal.
In ce priveste documentele necesare la inscrierea informatiilor in cazierul fiscal, retinem urmatoarele aspecte:
Inscrierea in cazierul fiscal a informatiilor prevazute mai sus se face in baza urmatoarelor documente:
a) extrasele de pe incheierea sau dispozitivul hotararilor judecatoresti definitive transmise de instantele judecatoresti organelor fiscale competente in administrarea contribuabilului;
b) extrasele de pe ordonantele parchetelor de pe langa instantele de judecata, ramase definitive, transmise organelor fiscale competente in administrarea contribuabilului;
c) extrasele de pe deciziile de solutionare a contestatiilor ramase definitive prin neexercitarea cailor de atac;
d) actele/documentele intocmite de organele fiscale, vamale si alte organe competente din subordinea ANAF, ramase definitive prin neexercitarea cailor administrative sau judiciare de atac;
e) actele ramase definitive ale altor organe competente sa constate faptele si sa aplice sanctiuni.
Iata care sunt conditiile in care e obligatorie prezentarea cazierului fiscal, potrivit sursei amintite mai sus:
"a) la infiintarea societatilor, a societatilor cooperative, a cooperativelor agricole si a entitatilor fara personalitate juridica, de catre asociati, actionari, membri si reprezentantii legali sau desemnati;
b) la solicitarea inscrierii asociatiilor si fundatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora, dupa caz, de catre acestia;
c) la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;
d) la cesiunea ori instrainarea sub orice forma a partilor sociale sau a actiunilor, de catre noii asociati, actionari sau membri;
e) la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati, actionari sau membri cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali, asociati, actionari sau membri;
f) la numirea de noi reprezentanti legali, precum si in cazul cooptarii unor noi membri in asociatii si fundatii, atunci cand acestia au si calitatea de reprezentanti legali ai persoanei juridice;
g) in alte cazuri prevazute de lege".