Legea societatilor si Legea privind registrul comertului vor fi modificate pentru transpunerea Directivei (UE) 2019/2121 a Parlamentului European si a Consiliului din 27 noiembrie 2019 de modificare a Directivei (UE) 2017/1132 in ceea ce priveste transformarile, fuziunile si divizarile transfrontaliere, se arata intr-un proiect de lege al Ministerului Justitiei.
Obiectivul declarat al propunerii ce a devenit Directiva (UE) 2019/2121 a fost, potrivit expunerii de motive, unul dublu: sa prevada proceduri specifice si cuprinzatoare pentru transformarile, fuziunile si divizarile transfrontaliere, sa stimuleze mobilitatea transfrontaliera in UE si, in acelasi timp, sa ofere partilor interesate ale societatilor o protectie adecvata, pentru a garanta caracterul echitabil al pietei unice. Asadar, au fost reglementate transformarile si divizarile transfrontaliere si au fost modificate prevederile privind fuziunile transfrontaliere.
La nivel intern, Directiva 2005/56/CE a fost transpusa prin Ordonanta de urgenta nr. 52/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale si pentru completarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului.
Asadar, au fost prevazute normele vizand fuziunea transfrontaliera, sfera de aplicare a acestora cuprinzand societatile pe actiuni, societatile in comandita pe actiuni si societatile cu raspundere limitata. Dispozitiile transpuse in dreptul intern au urmarit, astfel, cadrul conturat prin Directiva 2005/56/CE, respectiv: intocmirea unui proiect comun de fuziune, elaborarea raportului de catre administratorii sau membrii directoratului societatilor care participa la fuziune, evaluarea proiectului de catre unul sau mai multi experti independenti, aprobarea hotararii de catre toate societatile participante, protectia creditorilor si a asociatilor, protectia si implicarea angajatilor, efectuarea formalitatilor de publicitate cu privire la proiectul de fuziune si hotararea asupra acestuia, consecintele si efectele fuziunii.
Schimbari preconizate in Legea societatilor si Legea registrului comertului
In scopul transpunerii Directivei, proiectul de lege modifica si completeaza Legea nr. 31/1990, dupa cum urmeaza:
- in cadrul titlului VI, au fost introduse trei noi capitole: capitolul IV denumit “Fuziunea transfrontaliera”, capitolul V denumit “Transformarea transfrontaliera” si capitolul VI denumit “Divizarea transfrontaliera”;
- au fost preluate integral dispozitiile obligatorii din Directiva Mobilitate, insa in mod adaptat cadrului legal existent in materia fuziunilor si divizarilor interne si regulilor generale privind procesul decizional la nivelul societatilor pe actiuni, in comandita pe actiuni si al societatilor cu raspundere limitata; astfel, in proiect sunt prevazute expres informatiile ce trebuie cuprinse in proiectul operatiunii, dispozitii privind obligatia intocmirii raportului destinat asociatilor si angajatilor, privind continutul raportului elaborat de catre expertul independent – evaluator autorizat A.N.E.V.A.R - in urma examinarii proiectului operatiunii, efectuarea formalitatilor de publicitate, cerintele legate de aprobarea proiectului de catre adunarea generala a asociatilor, standardele de protectie a asociatilor si a creditorilor, dispozitii referitoare la informarea, consultarea si participarea angajatilor, reguli privind controlul prealabil, exercitat ca stat membru de plecare, pentru situatia in care societatea care se transforma sau care face obiectul divizarii ori al fuziunii transfrontaliere este persoana juridica romana, si controlul exercitat ca stat membru de destinatie, pentru situatia constituirii, ca efect al transformarii sau divizarii a uneia/mai multor persoane juridice romane sau pentru cazul in care societatea absorbanta este persoana juridica romana.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Manual de politici contabile - Stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
- dintre prevederile facultative din Directiva Mobilitate, au fost preluate cele privind:
- exceptarea societatilor cu raspundere limitata cu asociat unic implicate intr-o operatiune transfrontaliera de la necesitatea evaluarii proiectului operatiunii de catre un expert independent – solutie justificata de specificul structurii de actionariat, in considerarea careia pot fi reduse cheltuielile aferente masurilor de protectie a asociatilor minoritari;
- posibilitatea de afisare pe pagina de internet a societatii a documentelor a caror publicitate este necesara (cu respectarea unui anumit termen si a unor conditii specifice) – solutie aplicata deja fuziunilor si divizarilor interne;
- necesitatea notificarii intentiei de catre asociatul care doreste sa isi exercite dreptul de retragere, cel mai tarziu in cadrul adunarii generale, pentru a putea fi informati creditorii, in vederea luarii unor decizii in consecinta privind posibilitatea de a solicita garantii adecvate, in cazul in care considera ca nu va exista suficient disponibil in societate pentru a le fi satisfacute creantele – solutia fiind de natura a asigura informarea adecvata a creditorilor, pentru ca acestia sa evalueze si sa decida asupra caracterului adecvat al garantiilor acordate de societate prin proiectul operatiunii transfrontaliere;
- termenul maximal (2 luni de la data la care operatiunea produce efecte) in care poate fi platit pretul actiunilor/partilor sociale ale asociatului care isi exercita dreptul de retragere, cu posibilitatea insa ca, in proiectul operatiunii, sa fie prevazut un termen mai scurt sau ca un astfel de termen sa fie agreat de parti – pentru flexibilitatea de optiuni la dispozitia societatii, astfel incat, in functie de disponibilul banesc, sa poata decide plata pretului actiunilor/partilor sociale intr-un termen mai scurt decat cel maximal, prevazut de Directiva;
- informatiile solicitate de registrator de la alte autoritati in vederea efectuarii controlului prealabil: un inscris care atesta executarea obligatiilor societatii catre bugetul de stat si bugetele locale, informatiile din cazierul fiscal, informatiile din cazierul judiciar, informatii privind numarul de filiale si amplasarea geografica a acestora, informatii privind numarul de angajati, informatii din registrul beneficiarilor privind beneficiarii reali ai societatii – aceasta optiune este motivata de necesitatea asigurarii unei informari cat mai complete si corecte a registratorului asupra situatiei societatii, in vederea exercitarii in mod eficient a controlului prealabil;
- in cadrul controlului prealabil, posibilitatea de acordare de catre registrator a unui termen in care societatea sa depuna documentatia completa sau sa finalizeze procedurile si formalitatile necesare – este o facilitate acordata societatii, in vederea “regularizarii” cererii;
totodata, au fost inserate sau adaptate anumite prevederi in vederea integrarii in filosofia reglementarii societare de la nivel national:
- anexarea la proiectul operatiunii transfrontaliere a situatiilor financiare, intocmite, aprobate si auditate potrivit legii, ce nu pot fi mai vechi de 6 luni fata de data proiectului – reglementare motivata de asigurarea transparentei si a informarii corespunzatoare a asociatilor, creditorilor si angajatilor;
- circumstante ce pot genera un conflict de interese intre expertul independent si societatea implicata in operatiunea transfrontaliera;
- informarea asociatilor inainte de data intrunirii adunarii generale convocate pentru aprobarea operatiunii transfrontaliere sau, cel mai tarziu, in cadrul acesteia daca, ulterior datei intocmirii proiectului operatiunii si a raportului destinat asociatilor, au intervenit modificari semnificative privind activele societatii sau nivelul veniturilor acesteia, in special in cazul in care acestea ar determina un pret diferit al actiunilor;
- punerea la dispozitia creditorilor a informatiilor privind asociatii care au notificat intentia de a-si exercita dreptul de retragere – optiune motivata de asigurarea crearii unei protectii consolidate a creditorilor, pentru a putea lua decizii informate cu privire la solicitarea sau nu a unor garantii adecvate, in cazul in care nu considera suficiente garantiile acordate;
- stabilirea procedurii si a termenului de notificare a societatii de catre creditorul care nu este multumit de garantiile acordate prin proiectul operatiunii;
- cu privire la verificarea pe care registratorul trebuie sa o realizeze pentru a constata daca operatiunea este efectuata in scopuri abuzive sau frauduloase, care duc sau isi propun sa duca la evaziune sau la eludarea dreptului Uniunii sau a celui intern, sau in scopuri infractionale, in baza prevederilor din Directiva Mobilitate ce permit consultarea altor autoritati in vederea obtinerii de la aceste autoritati si de la societate informatiile si documentele necesare pentru a efectua controlul legalitatii, a fost reglementata o procedura de emitere a unor avize de la institutii care ar avea competenta in domeniile verificate;
- totodata, in cazul in care exista “indoieli serioase care indica faptul ca [operatiunea] transfrontaliera se efectueaza in scopuri abuzive sau frauduloase, care duc sau isi propun sa duca la evaziune sau la eludarea dreptului Uniunii sau a celui intern, sau in scopuri infractionale”, a fost prevazuta o procedura de sesizare a instantei competente de catre registrator, pentru a se pronunta cu privire la emiterea certificatului prealabil.
Citeste continuarea in proiectul de ordin atasat AICI. ►