In cazul in care aveti o societate care detine si magazine cu amanuntul sau doriti sa va infiintati un astfel de magazin, urmatoarea informatie se va dovedi cat se poate de utila, venind in sprijinul dumneavoastra pentru a va asigura ca respectati intocmai conditiile obligatorii prevazute de lege.
Avem, asadar, ca exemplu, o societate care intentioneaza sa deschida un magazin cu amanuntul intr-un centru comercial, urmand ca viitorii clienti sa aiba posibilitatea de a achizitiona carduri de cumparaturi pe care ulterior le pot face cadou.
Cum intocmim monografia contabila pentru astfel de situatii? De asemenea, care va fi modalitatea de urmarire a acestora cu ajutorul casei de marcat tinand cont de faptul ca achizitia efectiva a produselor se poate face in unele cazuri in alta luna decat cea de achizitie a cardului?
Iata raspunsul oferit de expertul contabil:
Practic dvs. veti incasa avansuri pentru achizitii care se vor realiza la un moment dat sau deloc (poate unele carduri sunt pierdute sau uitate).
- dpv fiscal aveti obligatia colectarii TVA la momentul incasarii avansului (exista si un comunicat ANAF in acest sens)
- fiind un magazin cu amanuntul aveti obligatia eliberarii bonului fiscal de la casa de marcat
1) Se vinde un card cadou in valoare de 100 de lei:
4111 = % 100 lei
419 80,65 lei
4427 19,35 lei
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
5311/5121 (in cazul platii prin card) = 411 100 lei
Pe Bonul fiscal apare Card-cadou sau Avans
2) Posesorul cardului-cadou (voucherului - asa cum este denumit generic) achizitioneaza marfuri din magazin si plateste cu acest card. Pe bonul fiscal vor figura produsele cumparate si la modalitatea de plata "Voucher" sau "card-cadou" sau orice alta formula pe care o veti stabili cu furnizorul casei de marcat pentru a evidentia acest fel de incasare.
Cumparatorul are dreptul sa primeasca un bon fiscal cu toate produsele achizitionate si TVA.
Intampinam problema faptului ca TVA este inregistrat de 2 ori. Si atunci :
- inregistram vanzarea pe baza bonului final :
4111 = % 100 lei
707 80,65 lei
4427 19,35 lei
- Intocmim o (auto) Factura de stornare avans pe baza Cardului inapoiat :
4111 = % -100 lei
419 - 80,65 lei
4427 - 19,35 lei
In cazul in care Cardurile nu sunt cheltuite in perioada de expirare - observati acest lucru studiind vechimea contului 419 - decideti anularea lor si inregistrati:
419 = 758 80,65 lei
si anulati colectarea TVA pentru ca nu s-a realizat in cele din urma o livrare de bunuri sau prestare de servicii, deci operatiunea nu intra in sfera TVA, acesta devenind venituri:
4427 = 758 19,35 lei
Stabiliti prin Regulament ca nu se poate da rest daca nu se cheltuie tot Cardul iar produsele achizitionate in plus apar pe bonul fiscal si se achita cash sau prin card diferenta.
Raspuns oferit www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil