email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Normele care modifica din nou Codul fiscal au fost publicate. Clarificarile aduc insa noi probleme

impozitul pe cladirinormele publicateHG 159/2016sediul socialpfasuprafetele delimitateevaluare

Normele care modifica din nou Codul fiscal, prin proiectul publicat initial in luna februarie si prin completarile aduse la 11 martie, printr-o noua hotarare, au fost publicate la 21 martie in Monitorul Oficial. Normele au fost publicate prin Hotararea de Guvern 159/2016 (HG 159/2016 noile norme).

In afara de modificarile aduse impozitului pe cladiri, in sectiunea Impozite si taxe locale, proiectul publicat recent aduce modificari si in ce priveste taxa pe valoarea adaugata, impozitul pe venit, accizele si alte taxe speciale.

Noile modificari intra in vigoare odata cu publicarea in Monitorul Oficial.

Retinem ca firmele de apartament pot plati, cu anumite conditii, un impozit ca pentru locuinta, fara a fi majorat. Acest lucru se aplica in cazul cladirilor cu destinatie mixta (sediu social si locuinta) si unde suprafetele folosite in scop rezidential si scop nerezidential nu pot fi delimitate.

Referitor la impozitul pe cladiri, este clarificata "ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele fiscale", in sensul ca nu mai este necesara depunerea rapoartelor de evaluare in cazul rapoartelor de reevaluare intocmite in intervalul 2013-2014 si inregistrate in situatiile financiare in aceeasi perioada, precum si in cazul persoanelor juridice pentru cladirile dobandite prin construire in ultimii trei ani ai anului de referinta, valoarea cladirii fiind cea prevazuta in procesul‐verbal de receptie finala".

De asemenea, acele persoane fizice care au in proprietate imobile cu destinatie mixta si care declara pe propria raspundere ca nicio cheltuiala cu utilitatile nu este inregistrata in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica vor plati impozit conform detinerii unei proprietati utilizata in scop rezidential.

Cristian Rapcencu, consultant fiscal, a declarat recent pentru HotNews.ro ca aceste clarificari aduse prin HG 159/2016 (noile norme) nu sunt suficiente:

"Din pacate, si in varianta finala mentiunea cu privire la deducerea utilitatilor se aplica DOAR in cazul suprafetelor care NU pot fi delimitate. Desi modificarile normelor ar fi trebuit sa clarifice regimul aplicabil acestor cladiri, forma finala lasa loc interpretarilor".

Retinem ca la acest moment consideram cladire rezidentiala imobilul in care nu se desfasoara activitati economice, iar impozitul se va calcula la o valoare a cladirii stabilita la fel ca si in anii precedenti.

Dar daca intr-o cladire se desfasoara activitati economice, lucrurile se complica. Redam mai jos exemplul prezentat de Cristian Rapcencu, facand precizarea ca se face o paralela intre optiunile pe care le are un PFA care are sediu social in locuinta proprie:

"Practic, daca am sediul unui PFA intr-o camera din propriul apartament dobandit acum sase ani si se stie suprafata camerei, chiar daca nu imi deduc utilitatile, impozitul ar trebui sa il calculez prin insumarea impozitelor pentru cele doua suprafete.....

Adica, acea camera este considerata nerezidentiala si am de ales:
- raport de evaluare, pentru o cota intre 0,2-1,3%;
sau
- nu apelez la un evaluator dar impozitul este de 2% la valoarea stabilita ca si cum cladirea ar fi rezidentiala

Observati asadar....chiar daca nu imi deduc utilitatile, se cunosc suprafetele...si astfel costurile mele cresc, un raport de evaluare fiind cateva sute de lei."

Practic, retinem ca daca putem delimita suprafetele si nu deducem cheltuielile, se calculeaza impozitul prin insumarea sumelor pentru suprafetele distincte (sediu + locuinta) = spatiu nerezidential si doua optiuni: raport de evaluare (cota intre 0,2-1,3%) sau fara raport (impozitul este de 2% la valoarea stabilita ca pentru o cladire rezidentiala).

Daca NU DELIMITAM suprafetele, putem depune declaratie pe propria raspundere ca NU SE DEDUC UTILITATILE => REZULTA CLADIRE REZIDENTIALA (nu se mai evalueaza de catre evaluator).

Intrebarea asupra careia atrage atentia si consultantul fiscal Cristian Rapcencu e urmatoarea: de ce se face o diferentiere de impozitare intre cei care pot delimita suprafetele si cei care NU le pot delimita?

O alta problema apare atunci cand se mentioneaza ca delimitarea rezulta din documentatia cadastrala cand, in fapt, in cazul sediilor de firma sau de PFA, aceasta delimitare apare din contractul de chirie sau de comodat.


Va informam ca in privinta acestor nelamuriri a fost creata si o PETITIE IMPOTRIVA MAJORARII IMPOZITULUI PE CLADIRI pe care o puteti gasi AICI.

 

 


de Miruna Petrache

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozitul pe cladirinormele publicateHG 159/2016sediul socialpfasuprafetele delimitateevaluare


Data aparitiei: 22 Martie 2016

Votati articolul "Normele care modifica din nou Codul fiscal au fost publicate. Clarificarile aduc insa noi probleme":
Rating:

Nota: 3.83 din 5 din 26 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X