Normele care modifica din nou Codul fiscal, prin proiectul publicat initial in luna februarie si prin completarile aduse la 11 martie, printr-o noua hotarare, au fost publicate la 21 martie in Monitorul Oficial. Normele au fost publicate prin Hotararea de Guvern 159/2016 (HG 159/2016 noile norme).
In afara de modificarile aduse impozitului pe cladiri, in sectiunea Impozite si taxe locale, proiectul publicat recent aduce modificari si in ce priveste taxa pe valoarea adaugata, impozitul pe venit, accizele si alte taxe speciale.
Noile modificari intra in vigoare odata cu publicarea in Monitorul Oficial.
Retinem ca firmele de apartament pot plati, cu anumite conditii, un impozit ca pentru locuinta, fara a fi majorat. Acest lucru se aplica in cazul cladirilor cu destinatie mixta (sediu social si locuinta) si unde suprafetele folosite in scop rezidential si scop nerezidential nu pot fi delimitate.
Referitor la impozitul pe cladiri, este clarificata "ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele fiscale", in sensul ca nu mai este necesara depunerea rapoartelor de evaluare in cazul rapoartelor de reevaluare intocmite in intervalul 2013-2014 si inregistrate in situatiile financiare in aceeasi perioada, precum si in cazul persoanelor juridice pentru cladirile dobandite prin construire in ultimii trei ani ai anului de referinta, valoarea cladirii fiind cea prevazuta in procesul‐verbal de receptie finala".
De asemenea, acele persoane fizice care au in proprietate imobile cu destinatie mixta si care declara pe propria raspundere ca nicio cheltuiala cu utilitatile nu este inregistrata in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica vor plati impozit conform detinerii unei proprietati utilizata in scop rezidential.
Cristian Rapcencu, consultant fiscal, a declarat recent pentru HotNews.ro ca aceste clarificari aduse prin HG 159/2016 (noile norme) nu sunt suficiente:
"Din pacate, si in varianta finala mentiunea cu privire la deducerea utilitatilor se aplica DOAR in cazul suprafetelor care NU pot fi delimitate. Desi modificarile normelor ar fi trebuit sa clarifice regimul aplicabil acestor cladiri, forma finala lasa loc interpretarilor".
Retinem ca la acest moment consideram cladire rezidentiala imobilul in care nu se desfasoara activitati economice, iar impozitul se va calcula la o valoare a cladirii stabilita la fel ca si in anii precedenti.
Dar daca intr-o cladire se desfasoara activitati economice, lucrurile se complica. Redam mai jos exemplul prezentat de Cristian Rapcencu, facand precizarea ca se face o paralela intre optiunile pe care le are un PFA care are sediu social in locuinta proprie:
"Practic, daca am sediul unui PFA intr-o camera din propriul apartament dobandit acum sase ani si se stie suprafata camerei, chiar daca nu imi deduc utilitatile, impozitul ar trebui sa il calculez prin insumarea impozitelor pentru cele doua suprafete.....
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Adica, acea camera este considerata nerezidentiala si am de ales:
- raport de evaluare, pentru o cota intre 0,2-1,3%;
sau
- nu apelez la un evaluator dar impozitul este de 2% la valoarea stabilita ca si cum cladirea ar fi rezidentiala
Observati asadar....chiar daca nu imi deduc utilitatile, se cunosc suprafetele...si astfel costurile mele cresc, un raport de evaluare fiind cateva sute de lei."
Practic, retinem ca daca putem delimita suprafetele si nu deducem cheltuielile, se calculeaza impozitul prin insumarea sumelor pentru suprafetele distincte (sediu + locuinta) = spatiu nerezidential si doua optiuni: raport de evaluare (cota intre 0,2-1,3%) sau fara raport (impozitul este de 2% la valoarea stabilita ca pentru o cladire rezidentiala).
Daca NU DELIMITAM suprafetele, putem depune declaratie pe propria raspundere ca NU SE DEDUC UTILITATILE => REZULTA CLADIRE REZIDENTIALA (nu se mai evalueaza de catre evaluator).
Intrebarea asupra careia atrage atentia si consultantul fiscal Cristian Rapcencu e urmatoarea: de ce se face o diferentiere de impozitare intre cei care pot delimita suprafetele si cei care NU le pot delimita?
O alta problema apare atunci cand se mentioneaza ca delimitarea rezulta din documentatia cadastrala cand, in fapt, in cazul sediilor de firma sau de PFA, aceasta delimitare apare din contractul de chirie sau de comodat.
Va informam ca in privinta acestor nelamuriri a fost creata si o PETITIE IMPOTRIVA MAJORARII IMPOZITULUI PE CLADIRI pe care o puteti gasi AICI.