In randurile de mai jos, analizam situatia in care, la data de 09.02.2016 s-a incheiat un contract de furnizare de produse cu un furnizor din Romania avand drept clauza contractuala plata in avans (50%) din valoarea contractului. In data de 10.02.2016, furnizorul emite factura de avans (baza + 20% TVA). La data respectiva furnizorul era platitor de TVA.
Factura de avans se achita din contul de disponibil. La data curenta este finalizata achizitia. La primirea facturii finale firma a verificat pe site-ul ANAF furnizorul respectiv si apare cu inregistrarea in scopuri de TVA anulata cu data de 11.02.2016. Vom vedea cum trebuie sa emita factura finala furnizorul avand in vedere ca la data actuala nu mai este platitor de TVA.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Prevederile art. 316 alin. (15) din Codul fiscal, arata ca anularea inregistrarii in scopuri de TVA produce la furnizor/prestator efectele prevazute la art. 11 alin. (6) si (8) de la data prevazuta la alin. (11) si in cazul beneficiarului produce efectele prevazute la art. 11 alin. (7) si (9) din ziua urmatoare datei operarii anularii inregistrarii in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata.
In situatia mentionata de TVA, apreciez ca sunt incidente prevederile art.11 alin (8) ( pentru furnizor) si alin (9) ( pentru beneficiar) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, astfel:
Potrivit prebvederilor alin (8), persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) -e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva.
Pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care persoana nu are un cod valabil de TVA, destinate operatiunilor care urmeaza a fi efectuate dupa data inregistrarii in scopuri de TVA care dau drept de deducere potrivit titlului VII, se ajusteaza in favoarea persoanei impozabile, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, taxa aferenta:
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii;
c) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Potrivit prevederilor alin (9) , beneficiarii care achizitioneaza bunuri s/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) -e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achiziţiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Potrivit prevederilor art. 280 alin (6) din Legea 227/2015, in cazul schimbarii regimului de impozitare se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 282 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii, mai putin in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare, pentru care se aplica regulile stabilite la art. 282 alin. (7).
Potrivit prevederilor pct,23 alin 2) lit. a) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in aplicarea prevederilor art. 280 alin. (6) din Codul fiscal:
in cazul persoanelor impozabile scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, care, inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA au emis facturi sau au incasat avansuri, pentru contravaloarea partiala a livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, al caror fapt generator de taxa intervine dupa scoaterea din evidenta, se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri/prestarii de servicii.
In acest sens furnizorul/prestatorul neinregistrat in scopuri de TVA emite factura de regularizare pe care inscrie cu semnul minus baza de impozitare si taxa colectata pentru partea facturata/incasata inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA si concomitent inscrie contravaloarea integrala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii aplicand regimul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, pe aceeasi factura sau pe o factura separata, conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Facturile de regularizare se transmit beneficiarului care are obligaţia sa efectueze ajustarile taxei deduse in conformitate cu prevederile art. 304 si 305 din Codul fiscal.
Factura de regularizare nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA al furnizorului/prestatorului. Furnizorul/Prestatorul poate solicita restituirea taxei colectate astfel regularizate pe baza documentului prevazut la art. 324 alin. (9) din Codul fiscal.
Aceste prevederi nu se aplica in situatia in care factura este emisa pentru intreaga contravaloare a livrarii/prestarii sau este incasata integral contravaloarea livrarii/prestarii inainte de data faptului generator de taxa.
Avand in vedere aceste prevederi, apreciez ca si in situatia mentionata de dvs. se vor aplica aceleasi reguli , respectiv beneficiarul va emite factura de regularizare pe care inscrie cu semnul minus baza de impozitare si taxa colectata pentru partea facturata/incasata inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA si concomitent inscrie contravaloarea integrala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii aplicand regimul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, pe aceeasi factura sau pe o factura separata, conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.
In acelasi timp , furnizorul va colecta TVA pentru contravaloarea integrala a livrarii de bunuri , taxa care va fi platita la BS.In situatia in care regularizarea avansului se va efectua normal, respectiv va emite factura cu TVA, dvs. nu aveti dreptul sa va deduceti TVA.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal