Regasiti mai jos expunerea de motive privind punctul de vedere al CECCAR privind clarificarea unor aspecte legislative solicitate de mediul de afaceri:
Consideram util a fi revizuit termenul prevazut in OUG 3/2017 prin care s-a modificat art. 48 din Legea 227/2017 privind Codul Fiscal. Termenul de depunere al declaratiei 101 pentru perioada 01.01.2017-31.01.2017 este 25 februarie 2017. Opinia noastra este ca aceasta declaratie sa fie depusa in acelasi timp cu cea aferenta anului fiscal 2016, respectiv 25 martie 2017, pentru a veni in sprijinul mediului de afaceri si a corela activitatea desfasurata in trecut de contribuabil.
Apare o situatie delicata, in care contribuabilii sa fie obligati sa determine impozitul pe profit aferent primei luni a anului 2017, inainte sa finalizeze calculul si declararea impozitului aferent anului 2016. Sunt unele aspecte care sunt necesare a fi cunoscute din raportarea anului 2016, pentru a calcula corect impozitul aferent primei luni din anul 2017. Un exemplu util este pierderea fiscala si modul de recuperare, rezerva legala necesara a fi constituita si limita de deductibilitate.
Pentru anul fiscal 2016 - perioada de depunere a declaratiei 101 este 25 martie 2017.
Pentru 01.01.2017-31.01.2017 - perioada de depunere a declaratiei 101 este 25 februarie 2017.
CECCAR propune urmatoarea modificare pentru art. 48 alin. 7 din Codul Fiscal:
"(7) Pentru anul 2017, persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc conditiile prevazute la art. 47 sunt obligate la plata impozitului reglementat de prezentul titlu incepand cu 1 februarie 2017, urmand a comunica organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 25 martie 2017 inclusiv. Prin exceptie de la prevederile art. 41 si 42, pana la acest termen se va depune si declaratia privind impozitul pe profit datorat pentru profitul impozabil obtinut in perioada 1 - 31 ianuarie 2017. Rezultatul fiscal se ajusteaza corespunzator acestei perioade fiscale."
Aceasta solicitare de modificare nu este una intamplatoare, la fel s-a sustinut si a fost implementat de ministerul finantelor publice in anul 2010, cand a existat o situatie similara cu doua perioade fiscale intr-un an calendaristic, cele doua declaratii 101 s-au depus in aceeasi perioada.
Cel de al doilea aspect privind proiectul de ordin al presedintelui A.N.A.F. privind modificarea O.P.A.N.A.F. nr. 3698/2015, are ca principal obiectiv completarea informatiilor din rubrica IV. ALTE DATE PRIVIND CONTRIBUABILUL cu persoana care organizeaza
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
si conduce contabilitatea, indiferent de modul de organizare, conform legii 82/1991 - legea contabilitatii. Asa cum este mentionat si in punctul de vedere comun al mediului de afaceri conform Legii nr. 82/1991, art.. 1 (1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara, potrivit prezentei legi. (2) Institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara. Trebuie sa existe continuitate pentru persoana care organizeaza si conduce contabilitatea pe intreg parcursul anului.
De cele mai multe ori pentru firmele care nu au organizata corespunzator contabilitatea exista predispozitia catre evaziunea fiscala. De multe ori se angajeaza contabil sef sau director economic in perioada de depunere a situatiilor financiare si imediat, in luna urmatoare, dupa depunerea raportarilor contabile contractul de munca este inchis. De asemenea, in Romania vorbim despre o fiscalitate dependenta de contabilitate. Daca baza contabila care este principalul element de la care se pleaca in identificarea bazei fiscale, consideram relevant ca persoana care organizeaza si conduce contabilitatea sa fie cunoscuta si prezentata. in acest mod analiza de risc poate identifica contribuabilii care au un comportament fiscal inadecvat si prin prisma persoanei care organizeaza si conduce contabilitatea.
Va rog sa apreciati ca prin mainile expertilor contabili se formeaza cea mai mare parte a bazei impozabile, si suntem un important centru colector pentru impozitele, contributiile si taxele pe care contribuabilii le achita bugetului de stat. Expertul contabil este de asemenea persoana care are grija de finantele statului si de finantele contribuabililor, iar prin statutul de utilitate publica, profesia contabila din Romania vegheaza si asupra interesului national. Expertul contabil este pozitionat, poate deloc fericit, intre interesele statului de maximizare a colectarii si a veniturilor la bugetul de stat, si interesul intreprinzatorului de maximizare a profitului societatii, unde costul fiscal are o valoare semnificativa. Consideram ca declararea persoanei care organizeaza contabilitatea ofera un plus de responsabilitate acestora, iar bazele contabile si fiscale sunt unele fiabile. Sunt multe alte situații in care firmele implicate in activitati infractionale, si care fac o concurența neloiala societatilor care au un comportament fiscal adecvat, nu doresc ca persoanele care organizeaza si conduc contabilitatea sa fie cunoscute, nu au organizat la vedere compartimentul de contabilitate, condus de contabilul sef sau directorul economic conform legii, sau externalizat, iar situațiile financiare sunt semnate de administrator si la intocmit (abuzeaza de alta persoana imputernicita conform legii – pentru depunerea situațiilor financiare).
Avand in vedere prevederile art. 1, coroborat cu art. 41-43 din Legea contabilitații nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile urmatoare se impune completarea informatiilor din rubrica IV. ALTE DATE PRIVIND CONTRIBUABILUL cu cele referitoare:
I. la modul de organizare si conducere a contabilitatii conform prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare respectiv:
a) Pentru persoane impozabile a caror contabilitate este organizata si condusa in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul - sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, conform art. 10 alin. (2). b) Pentru persoane impozabile a caror contabilitate este organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, conform art. 10 alin. (3).
II. la datele de identificare ale persoanelor care asigura organizarea si conducerea contabilitatii si care raspund conform art. 10 al. (4) pentru aplicarea corespunzatoare a reglementarilor contabile conform Legii contabilitații nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Relevanta acestor informatii, a caror completare nu dureaza mai mult de 1 minut adaugandu-se la cele 9 min estimate de ANAF pentru completarea intregului formular, pentru incurajarea si sustinerea conformarii voluntare, pentru reducerea riscurilor de neconformare la nivelul mediului de afaceri, pentru a sustine angajamentul reglementatorului de a pune accentul pe preventie si nu pe sanctionare, pentru asigurarea unui mediu concurential corect, inclusiv in piata contabilitatii, pentru campania de diminuare a evaziunii fiscale si de crestere a eficientei in colectarea creantelor fiscale, si nu in ultimul rand pentru cresterea competitivitatii IMM – urilor avand in vedere noua viziune privind rolul profesionistul contabil conform studiului IFAC "THE ROLE OF SMPS IN PROVIDING BUSINESS SUPPORT TO SMES New Evidence", au fost evidentiate si in cadrul sondajului efectuat de CECCAR la care au raspuns aproximativ 3600 de contribuabili care au completat sau au asistat la completarea formularului 088.
De asemenea, au fost dezbatute cu reprezentanti ai mediului de afaceri cu care am participat la discutiile initiate de ANAF pentru identificarea masurilor ce se impun ca urmare a eliminarii formularului 088.
Sursa: CECCAR