MFP (Ministerul Finantelor Publice) a publicat pe site-ul oficial al institutiei, in data de 8 martie 2018, un proiect de Ordonanta de Urgenta privind masuri fiscal – bugetare si pentru modificarea unor acte normative.
Mai jos puteti sa cititi un text extras din proiectul de Ordonanta. Consultati documentul integral aici. >>
“Art. I. - Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 60 punctul 1, dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a1), cu urmatorul cuprins:
„a1) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;”
2. La articolul 61, dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a1), cu urmatorul cuprins:
„a1) venituri din drepturi de proprietate intelectuala, definite conform art.70;”
3. La articolul 64, alineatul (1) dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a1), cu urmatorul cuprins:
„a1) drepturi de proprietate intelectuala;”
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a contabilitatii
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
4. La articolul 67, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.”
5. La articolul 67, alineatul (3) se abroga.
6. Articolul 671 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 671 - Definirea veniturilor din Romania din activitati independente
Veniturile obtinute din activitati independente desfasurate in Romania, potrivit legii, se considera ca fiind obtinute din Romania, indiferent daca sunt primite din Romania sau din strainatate.”
7. La articolul 68 alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, cu exceptia situatiilor in care sunt aplicabile prevederile art. 69.”
8. La articolul 68, alineatul (5), litera l) se abroga.
9. La articolul 69, alineatele (1), (2), (5), (6) si (9) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(1) In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale definite la art. 67, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii.
(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza nomenclatorul activitatilor pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, care se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, in conformitate cu activitatile din Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN, aprobata prin hotarare a Guvernului. Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti au urmatoarele obligatii:
a) stabilirea nivelului normelor de venit;
b) publicarea acestora, anual, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica, precum si a coeficientilor de corectie stabiliti cu consultarea consiliilor judetene/Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(…)
(5) In cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate care genereaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale, definite la art. 67, pe perioade mai mici decat anul calendaristic, norma de venit aferenta acelei activitati se reduce proportional, astfel incat sa reflecte perioada de an calendaristic in care a fost desfasurata activitatea respectiva.
(6) Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati care genereaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale, definite la art. 67, venitul net din aceste activitati se stabileste de catre contribuabil prin insumarea nivelului normelor de venit corespunzatoare fiecarei activitati.
(…)
(9) Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.”
(10) Prin exceptie de la alin.(8) si (9), contribuabilii pot opta pentru calcularea, retinerea si plata sumei reprezentand pana la 2% din impozitul lunar datorat pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, de catre platitorii de astfel venituri, pana la termenul de plata al impozitului.
(11) Optiunea prevazuta la alin. (10) se exercita in scris de catre contribuabil si se aplica la momentul platii impozitului de catre platitorii de venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Optiunea ramane valabila pe perioada derularii contractului incheiat intre parti, incepand cu luna exercitarii optiunii, dar nu mai mult de 2 ani fiscali consecutivi.
(12) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (8) si (9) se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F..”
In nota de fundamentare a proiectului ni se mentioneaza motivele emiterii actului normativ, dupa cum urmeaza:
Promovarea acestui act normativ este determinata in principal de necesitatea:
• elaborarii unui mecanism mai simplu de stabilire, declarare si plata a impozitului pe venit si a contributiilor sociale obligatorii datorate de persoanele fizice;
• reducerii numarului de declaratii depuse la organul fiscal de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din desfasurarea unor activitati economice, ca masura fiscala prevazuta in Programul de Guvernare 2018-2020 aprobat prin Hotararea Parlamentului nr. 1/2018 pentru acordarea increderii Guvernului;
• revizuirii sistemului actual privind impozitarea veniturilor realizate din activitati economice de persoanele fizice, prin eliminarea platilor anticipate si instituirea unui singur termen de plata pentru a raspunde exigentelor privind administrarea eficienta a sistemului fiscal;
• eliminarii dificultatilor aparute in procesul de gestionare a deciziilor de impunere emise pentru persoanele fizice;
• reducerea birocratiei prin eliminarea unui numar semnificativ de declaratii depuse de persoanele fizice, prin comasarea unor formulare si diminuarea costurilor administrative legate de procesarea declaratiilor;
• incurajarii contribuabililor persoane fizice care desfasoara activitati economice sa isi declare in mod transparent obligatiile fiscale, in scopul imbunatatirii conformarii;
• simplificarii modului de stabilire a impozitului pe venit, atat pentru contribuabil, cat si pentru ANAF prin neemiterea deciziilor de impunere pentru platile anticipate si cunoasterii de catre contribuabil a obligatiilor de plata, fara interventia organului fiscal;
• dobandirii calitatii de asigurat de la termenul de depunere a declaratiei unice sau de la data depunerii acesteia, dupa caz;
• incadrarii ca platitor CAS si CASS in functie de venitul estimat pentru anul curent, independent de venitul realizat in anul precedent;
• simplificarii legislatiei in ceea ce priveste declaratiile fiscale pentru asigurarea in sistemul public de pensii a unor categorii de persoane;
• reglementarii unitare a unor situatii rezultate din implementarea Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, dar si a Legii nr. 227/2007 cu modificarile si completarile ulterioare.
In ceea ce priveste sistemul de bonificatii, se propune reglementarea unui sistem de bonificatii pentru anul 2018, pentru achitarea integrala a obligatiilor fiscale estimate, respectiv a contributiilor sociale obligatorii. Astfel:
a) pentru depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanta conform Codului de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la 15 iulie 2018, se acorda o bonificatie de 5% din contributiile sociale datorate platite integral pana la 15 martie 2019, reprezentand obligatiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificatiei diminueaza contributiile sociale datorate anual, platite.
b) pentru plata cu anticipatie a contributiilor sociale datorate se acorda o bonificatie de 5% din contributiile sociale anuale estimate, platite integral pana la 15 decembrie 2018. Valoarea bonificatiei diminueaza contributiile sociale datorate anual, platite.
In cazul in care conditiile de la pct.a) si b) sunt indeplinite cumulativ se aplica ambele bonificatii.
Bonificatia acordata la plata contributiei de asigurari sociale persoanelor fizice care efectueaza plati reprezentand contributia de asigurari sociale obligatorii datorate, pana la termenul de plata, evidentiata distinct in declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, se suporta de la bugetul de stat.
Iata si un exemplu in acest sens!
Daca un contribuabil depune declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanta conform Codului de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la 15 iulie 2018, efectueaza plati anticipate pe parcursul anului iar suma este achitata integral pana la 15 decembrie 2018, contribuabilul beneficiaza de o bonificatie totala de 10%. Ultima plata efectuata de contribuabil se diminueaza cu valoarea bonificatiei de 10%.
Astfel:
Obligatie fiscala estimata: 10.000 lei
Plata in data de 15 august: 5.000 lei
Plata in data de 14 decembrie: 4.000 lei (ultima plata a fost diminuata
ca urmare a bonificatiei)
Bonificatie 5%: 500 lei
5% 500 lei