UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege depus de ministrul demis al Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, care prevede impozitarea bacsissului si includerea acestei sume pe bonul fiscal, a fost adoptat de Senat.
Bacsisul este definit in vederea evidentierii sumelor pe bonul fiscal, instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor, indiferent de modalitatea de plata a acestuia. Este important de retinut faptul ca evidentierea bacsisului pe bonul fiscal nu este obligatorie in cazul in care livrarile se fac la domiciliul clientului.
Operatorul economic va fi obligat sa inmaneze clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal. Nota de plata va contine rubrici destinate alegerii de catre client, a nivelului bacsisului pe care acesta doreste sa il ofere. Nivelul bacsinului poate varia intre 0% si 15%. Prin urmare, clientii nu vor fi obligati sa lase, la final, o anumita suma.
De asemenea, se mai instituie obligatia operatorului economic de a distribui sumele provenite din incasarea bacsisului, integral salariatilor, potrivit unui regulament intern si de a le inregistra in contabilitate pe seama conturilor de datorii/analitic distinct.
Daca plata contravalorii consumatiei se face prin ordin de plata si se emite factura, bacsisul se evidentiaza distinct pe aceasta. Se lasa la optiunea operatorului economic, posibilitatea marcarii bacsisului pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate sau pe un bon fiscal distinct, in functie de situatie, respectiv de momentul in care valoarea bacsisului este cunoscuta de catre emitentul bonului fiscal.
Ce inseamna pentru salariati aceasta schimbare?
Sumele provenite din bacsis sunt calificate ca venituri din alte surse, fiind supuse impunerii prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri. Veniturile obtinute nu se cuprind in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale.
Camera Deputatilor este for decizional in acest caz.
*************
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
In data de 14 august 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordonanta pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale, precum si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Despre aceasta noutate v-am anuntat si intr-un articol anterior despre impozitarea bacsisului.
In Romania, o incercare de reglementare a bacsisului a fost facuta in anul 2015 prin O.U.G. nr. 8/2015 care prevedea ca operatorii caselor de marcat aveau obligatia sa evidentieze pe un bon fiscal distinct sumele de bani oferite in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta in mod voluntar. Acestia trebuiau sa stabileasca prin regulament de ordine interioara daca veniturile provenite din incasarea bacsisului raman la dispozitia lor sau constituie o sursa de alte venituri care se distribuie salariatilor. Aceste prevederi au fost insa abrogate la scurt timp prin Legea 186/2015.
In prezent, incasarea pe bonul fiscal sau prin banca a ”bacsisului” nu mai este reglementata printr-un act normativ astfel ca prin proiectul de ordonanta se propune o noua reglementare a bacsisului ce ar putea intra in vigoare la data de 1 octombrie 2019.
In ceea ce priveste modificarea O.U.G. 28/1999 proiectul propune urmatoarele:
• definitia bacsisului ca fiind orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5610 - „Restaurante”, 5630 - „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor” si mentiunea expresa ca bacsisul nu poate fi asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii.
• Obligatia operatorilor economici care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5610 si 5630 - „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor” de a evidentia bacsisul pe bonul fiscal, indiferent de incasarea acestuia. In situatia in care, la solicitarea clientilor, utilizatorii elibereaza acestora si factura, bacsisul se evidentiaza distinct si pe aceasta. Operatorii economici au obligatia de a inmana clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal, in care sunt prevazute rubrici destinate alegerii de catre client, a nivelului bacsisului oferit, intre 0% si 15% din valoarea consumatiei. Pentru operatorii economici care desfasoara alte activitati economice evidentierea bacsisului pe bonul fiscal este la optiunea acestora. In cazul in care opteaza, vor respecta toate reglementarile privind bacsisul.
• Interzicerea conditionarii, sub orice forma, a livrari de bunuri sau prestarii de servicii de acordarea bacsisului.
• Obligativitatea ca sumele provenite din incasarea bacsisului sa fie distribuite integral salariatilor, conform unei proceduri stabilita printr-un regulament intern.
• Inregistrarea in contabilitate a sumelor provenite din incasarea bacsisului - pe seama conturilor de datorii/analitic distinct
Regimul fiscal aplicabil veniturilor provenite din incasarea bacsisului si distribuite salariatilor este cel prevazut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, acestea fiind calificate ca venituri din alte surse. Pentru acestea sunt aplicabile prevederile cap. X – Venituri din alte surse, din Titlul IV – Impozitul pe venit al Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind supuse impunerii prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, in conformitate cu prevederile art. 115 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru contributiile sociale obligatorii sunt aplicabile prevederile referitoare la veniturile din alte surse din Titlul V – Contributii sociale obligatorii, din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.