email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiectul de lege pentru impozitarea bacsisului a fost adoptat de Senat

Proiectul de lege pentru impozitarea bacsisului a fost adoptat de Senat
impozitarea bacsisuluiregim fiscalimpozit pe venit

UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege depus de ministrul demis al Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, care prevede impozitarea bacsissului si includerea acestei sume pe bonul fiscal, a fost adoptat de Senat.


Bacsisul este definit in vederea evidentierii sumelor pe bonul fiscal, instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri si alte activitati de servire a bauturilor, indiferent de modalitatea de plata a acestuia. Este important de retinut faptul ca evidentierea bacsisului pe bonul fiscal nu este obligatorie in cazul in care livrarile se fac la domiciliul clientului.

Operatorul economic va fi obligat sa inmaneze clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal. Nota de plata va contine rubrici destinate alegerii de catre client, a nivelului bacsisului pe care acesta doreste sa il ofere. Nivelul bacsinului poate varia intre 0% si 15%. Prin urmare, clientii nu vor fi obligati sa lase, la final, o anumita suma.

De asemenea, se mai instituie obligatia operatorului economic de a distribui sumele provenite din incasarea bacsisului, integral salariatilor, potrivit unui regulament intern si de a le inregistra in contabilitate pe seama conturilor de datorii/analitic distinct.

Daca plata contravalorii consumatiei se face prin ordin de plata si se emite factura, bacsisul se evidentiaza distinct pe aceasta. Se lasa la optiunea operatorului economic, posibilitatea marcarii bacsisului pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate sau pe un bon fiscal distinct, in functie de situatie, respectiv de momentul in care valoarea bacsisului este cunoscuta de catre emitentul bonului fiscal.
 

Ce inseamna pentru salariati aceasta schimbare?

Sumele provenite din bacsis sunt calificate ca venituri din alte surse, fiind supuse impunerii prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri. Veniturile obtinute nu se cuprind in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale.

Camera Deputatilor este for decizional in acest caz.

 

*************

 

In data de 14 august 2019 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de ordonanta pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale, precum si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.  Despre aceasta noutate v-am anuntat si intr-un articol anterior despre impozitarea bacsisului.
 

In Romania, o incercare de reglementare a bacsisului a fost facuta in anul 2015 prin O.U.G. nr. 8/2015 care prevedea ca operatorii caselor de marcat aveau obligatia sa evidentieze pe un bon fiscal distinct sumele de bani oferite in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de acesta in mod voluntar. Acestia trebuiau sa stabileasca prin regulament de ordine interioara daca veniturile provenite din incasarea bacsisului raman la dispozitia lor sau constituie o sursa de alte venituri care se distribuie salariatilor. Aceste prevederi au fost insa abrogate la scurt timp prin Legea 186/2015.

In prezent, incasarea pe bonul fiscal sau prin banca a ”bacsisului” nu mai este reglementata printr-un act normativ astfel ca prin proiectul de ordonanta se propune o noua reglementare a bacsisului ce ar putea intra in vigoare la data de 1 octombrie 2019.

 

In ceea ce priveste modificarea O.U.G. 28/1999 proiectul propune urmatoarele:

    • definitia bacsisului ca fiind orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5610 - „Restaurante”, 5630 - „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor” si mentiunea expresa ca bacsisul nu poate fi asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii.

    • Obligatia operatorilor economici care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5610 si 5630 - „Baruri si alte activitati de servire a bauturilor” de a evidentia bacsisul pe bonul fiscal, indiferent de incasarea acestuia. In situatia in care, la solicitarea clientilor, utilizatorii elibereaza acestora si factura, bacsisul se evidentiaza distinct si pe aceasta. Operatorii economici au obligatia de a inmana clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal, in care sunt prevazute rubrici destinate alegerii de catre client, a nivelului bacsisului oferit, intre 0% si 15% din valoarea consumatiei. Pentru operatorii economici care desfasoara alte activitati economice evidentierea bacsisului pe bonul fiscal este la optiunea acestora. In cazul in care opteaza, vor respecta toate reglementarile privind bacsisul.

    • Interzicerea conditionarii, sub orice forma, a livrari de bunuri sau prestarii de servicii de acordarea bacsisului.

    • Obligativitatea ca sumele provenite din incasarea bacsisului sa fie distribuite integral salariatilor, conform unei proceduri stabilita printr-un regulament intern.

    • Inregistrarea in contabilitate a sumelor provenite din incasarea bacsisului - pe seama conturilor de datorii/analitic distinct

 

Regimul fiscal aplicabil veniturilor provenite din incasarea bacsisului si distribuite salariatilor este cel prevazut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, acestea fiind calificate ca venituri din alte surse. Pentru acestea sunt aplicabile prevederile cap. X – Venituri din alte surse, din Titlul IV – Impozitul pe venit al Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind supuse impunerii prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, in conformitate cu prevederile art. 115 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru contributiile sociale obligatorii sunt aplicabile prevederile referitoare la veniturile din alte surse din Titlul V – Contributii sociale obligatorii, din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

 


de Irina Dumitrescu

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozitarea bacsisuluiregim fiscalimpozit pe venit


Data aparitiei: 19 August 2019
Ultima actualizare: 17 Octombrie 2019

Votati articolul "Proiectul de lege pentru impozitarea bacsisului a fost adoptat de Senat":
Rating:

Nota: 4.33 din 5 din 12 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X