Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile
mail
Taxe si impozite Contabilul.ro | Taxe si impozite | TVA

Transpunerea modificarilor directivei TVA . Proiect pentru modificarea Codului fiscal

Data aparitiei: 30 Decembrie 2019
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Transpunerea modificarilor directivei TVA . Proiect pentru modificarea Codului fiscal
tvadeclaratia 390impozit pe profitcod fiscal
In data de 23 decembrie 2019, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un Proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.
 
In materie de TVA modificarile propuse vizeaza transpunerea in legislatia nationala, incepand cu 01 ianuarie 2020, a prevederilor:
 
    • Directivei (UE) 2018/1910 a Consiliului din 4 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre si 
    • Directivei (UE) 2019/475 a Consiliului din 18 februarie 2019 de modificare a Directivelor 2006/112/CE si 2008/118/CE in ceea ce priveste includerea comunei italiene Campione d'Italia si a apelor italiene ale lacului Lugano in teritoriul vamal al Uniunii si in domeniul de aplicare teritoriala al Directivei 2008/118/CE.
 
 
Astfel, proiectul propune urmatoarele modificari:
 
    I. Aplicare teritoriala a prevederilor in materie de TVA si accize:
 
Comuna italiana Campione d ́Italia si apele italiene ale lacului Lugano desi au fost incluse in teritoriul vamal al Uniunii Europene sunt excluse in continuare din teritoriul Uniunii Europene din punctul de vedere al taxei pe valoare adaugata insa sunt incluse in domeniul de aplicare al Directivei 2008/118/CE a Consiliului in ceea ce priveste accizele. 
 
    II. Stocuri la dispozitia clientului
 
Operatiunile din cadrul contractelor de stocuri la  dispozitia clientului nu sunt tratate ca o livrare de bunuri cu titlu oneros atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:
 
a) bunurile sunt expediate sau transportate de o persoana impozabila sau de o parte terta in numele sau catre un alt stat membru, in vederea livrarii bunurilor respective in acel stat membru, intr-un stadiu ulterior si dupa sosire, catre alta persoana impozabila care are dreptul sa intre in posesia respectivelor bunuri in conformitate cu un acord existent intre ambele persoane impozabile;
 
b) persoana impozabila care expediaza sau transporta bunurile nu si-a stabilit activitatea economica si nici nu are un sediu fix in statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile;
 
c) persoana impozabila careia ii sunt destinate a fi livrate bunurile este identificata in scopuri de TVA in statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile si atat identitatea sa, cat si codul de inregistrare in scopuri de TVA care i-a fost atribuit de statul membru respectiv sunt cunoscute de persoana impozabila mentionata la lit. b) in momentul in care incepe expedierea sau transportul bunurilor. In situatia in care bunurile sunt expediate din alt stat membru in Romania,  codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile careia ii sunt destinate bunurile, este reprezentat de codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit conform art. 316 sau 317;
 
d) persoana impozabila care expediaza sau transporta bunurile inregistreaza transferul bunurilor in registrul pe care trebuie sa il pastreze, in cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate din Romania in alt stat membru, sau, in cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate din alt stat membru in Romania, in registrul corespunzator prevazut in legislatia acelui stat membru si include identitatea persoanei impozabile care achizitioneaza bunurile, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit acesteia de statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile in declaratia recapitulativa (Formular 390) sau la corespondentul acesteia din legislatia statului membru din care sunt expediate sau transportate bunurile.
 
In cazul in care sunt indeplinite aceste conditii si transferul dreptului de a dispune de bunuri ca proprietar catre persoana impozabila are loc in termen de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate, in momentul transferului se considera:
 
-  ca a fost realizata o livrare de bunuri scutita de TVA de catre persoana impozabila care a expediat sau a transportat bunurile, fie ea insasi, fie prin intermediul unei terte parti, in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, si o achizitie intracomunitara in statul membru de destinatie;
 
-  ca a fost realizata o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania de catre persoana impozabila careia ii sunt livrate bunurile respective, in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, si o livrare intracomunitara in statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile.
 
 
Incetarea regimului special pentru bunuri la dispozitia clientului:
 
    1. In cazul in care in termen de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate, bunurile nu au fost livrate persoanei impozabile careia i-au fost destinate se considera ca:
 
-  are loc un transfer impozabil,  in ziua urmatoare expirarii perioadei de 12 luni, in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, si o achizitie intracomunitara in statul membru de destinatie;
 
  -  are loc o achizitie intracomunitara asimilata, in ziua urmatoare expirarii perioadei de 12 luni, in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, si un transfer in statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile.
 
Exceptii de la aceasta regula: 
 
- nu se considera ca are loc un transfer impozabil  in cazul in care se indeplinesc urmatoarele conditii:
 
    • dreptul de a dispune de bunuri nu a fost transferat, iar bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate, in termenul de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate; si
    • persoana impozabila care a expediat sau transportat bunurile inregistreaza returul acestora in registrul special.
 
- In cazul in care in termenul de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate, persoana impozabila careia ii erau destinate a fi livrate bunurile este inlocuita cu o alta persoana impozabila, nu se considera ca are loc un transfer impozabil in momentul inlocuirii, cu urmatoarele conditii:
 
    • sunt indeplinite toate celelalte conditii aplicabile; si
    • inlocuirea se inregistreaza de catre persoana impozabila care a expediat sau transportat bunurile in registrul special.
 
    2. In cazul in care bunurile sunt livrate unei alte persoane decat persoana impozabila careia ii erau destinate a fi livrate bunurile sau celei cu care a fost inlocuita in conditiile mai sus redate, conditiile se considera ca inceteaza sa mai fie indeplinite imediat inainte de o astfel de livrare.  
 
    3. In cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate in alta tara decat statul membru din care au fost transferate initial, conditiile se considera ca inceteaza sa mai fie indeplinite imediat inainte de inceperea unei astfel de expedieri sau a unui astfel de transport in alta tara.
 
    4. In caz de distrugere, pierdere sau furt al bunurilor, conditiile se considera ca inceteaza sa mai fie indeplinite la data la care bunurile au fost efectiv pierdute, furate sau distruse sau, daca este imposibil sa se determine respectiva data, de la data in care s-a constatat lipsa sau distrugerea bunurilor. 
 
Obligatiile persoanelor impozabile care transfera bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului
 
Fiecare persoana impozabila care transfera bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului:
 
    • pastreaza un registru care permite autoritatilor fiscale sa verifice aplicarea corecta a articolului respectiv. Acest registru contine informatiile prevazute la articolul 54a alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
 
(a) statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile si data expeditiei sau transportului bunurilor; 
 
(b) numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile careia ii sunt destinate bunurile, eliberat de statul membru in care sunt expediate sau transportate bunurile;
 
(c) statul membru in care sunt expediate sau transportate bunurile, numarul de identificare in scopuri de TVA al antrepozitarului, adresa antrepozitului in care sunt depozitate bunurile la sosire si data sosirii bunurilor in antrepozit; 
 
(d) valoarea, descrierea si cantitatea bunurilor care au sosit in antrepozit; 
 
(e) numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care inlocuieste persoana mentionata la litera (b) daca sunt indeplinite conditiile pentru mentinerea regimului privind stocurile la dispozitia clientului; 
 
(f) suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor livrate si data la care se efectueaza livrarea bunurilor mentionate la articolul 17a alineatul (3) litera (a) din Directiva 2006/112/CE si numarul de identificare in scopuri de TVA al cumparatorului; 
 
(g) suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor si data aparitiei oricareia dintre situatiile care inceteaza aplicarea regimului  si temeiul corespunzator; 
 
(h) valoarea, descrierea si cantitatea bunurilor returnate si data returnarii bunurilor – in cazul bunurilor returnate in cadrul termenului de 12 luni. 
 
 
    • inscrie in declaratia recapitulativa (Formularul 390) informatii cu privire la identitatea si codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanelor impozabile carora le sunt destinate bunurile expediate sau transportate in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului si cu privire la orice modificare a informatiilor furnizate. Declaratia recapitulativa se intocmeste pentru fiecare luna calendaristica in care sunt expediate sau transportate bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului.
 
 
Fiecare persoana impozabila careia i se livreaza bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului trebuie sa tina un registru care sa contina urmatoarele informatii: 
 
(a) numarul de identificare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care transfera bunurile in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului; 
 
(b) descrierea si cantitatea bunurilor care ii sunt destinate; 
 
(c) data la care bunurile care ii sunt destinate sosesc in antrepozit; 
 
(d) suma impozabila, descrierea si cantitatea bunurilor care ii sunt livrate si data la care se efectueaza achizitia intracomunitara de bunuri; 
 
(e) descrierea si cantitatea bunurilor si data la care bunurile sunt scoase din antrepozit din ordinul persoanei impozabile mentionate la litera (a); 
 
(f) descrierea si cantitatea bunurilor distruse sau care lipsesc si data distrugerii, pierderii sau furtului bunurilor care au sosit anterior in antrepozit sau data la care s-a descoperit lipsa sau distrugerea bunurilor. 
 
In cazul in care bunurile sunt expediate sau transportate in regim de stocuri la dispozitia clientului la un antrepozitar diferit de persoana impozabila careia bunurile ii sunt destinate a fi livrate, nu este necesar ca registrul persoanei impozabile respective sa contina informatiile mentionate la literele (c), (e) si (f).
 
 
    III. Livrari successive in state membre
 
In cazul in care aceleasi bunuri sunt livrate succesiv si sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru direct de la primul furnizor la ultimul client din lant, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii efectuate catre operatorul intermediar. Prin exceptie, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii de bunuri efectuate de catre operatorul intermediar in cazul in care operatorul intermediar a comunicat furnizorului sau codul sau de inregistrare in scopuri de TVA care i-a fost eliberat de catre statul membru din care sunt expediate sau transportate bunurile.
In acest sens, operator intermediar  inseamna un furnizor din lant, altul decat primul furnizor din lant, care expediaza sau transporta bunurile, fie el insusi, fie prin intermediul unei parti terte care actioneaza in numele sau.
 
Aceste masuri au fost adoptate la nivel european intrucat, din cauza dificultatilor de alocare a transportului intracomunitar livrarii corespunzatoare in cadrul operatiunilor in lant, existau abordari diferite in randul statelor membre, ceea ce putea duce la o impozitare dubla sau la lipsa impozitarii. 
 
    IV. Scutirea pentru livrari intracomunitare
 
Scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a inscris livrarea intracomunitara in declaratia recapitulativa (Formularul 390) sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente.
 
Astfel, se introduce, drept conditie de fond pentru aplicarea scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare,  depunerea si  completarea corecta a declaratiei recapitulative (390), cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta, intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale.
 
Pe langa aceste propuneri din domeniul TVA, proiectul  prevede si transpunerea in legislatia interna (Capitolul II Impozit pe profit din Legea 227/2015 privind Codul fiscal) a prevederilor Directivei 2016/1164, modificată prin Directiva 2017/952 referitoare la tratamentul neuniform al elementelor hibride.





Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"


X