Programul Rabla Plus se va desfasura si in 2020 si va avea reguli noi pentru cumparatorii care vor sa vanda masina noua, potrivit Ordinului MMAP nr. 323/2020 publicat in Monitorul Oficial nr. 174 din 3 martie 2020. Acesta este programul prin care AFM stimuleaza transportul cu emisii ZERO sau aproape de ZERO.
Conditiile si alte caracteristici ale programului au fost anuntate intai de ministrul Mediului, Apelor si Padurilor, Costel Alexe, care a
a sustinut o conferinta de presa, in data de 11 februarie. O conditie extrem de importanta este ca masina nu trebuie instrainata cel putin un an. Mai multe informatii AICI.
Programul Rabla Plus 2020: ce spune Ordinul MMAP nr. 323/2020
Va prezentam mai jos cele mai importante informatii din Ghidul de finantare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024.
Programul vizeaza atingerea urmatoarelor deziderate de protectie a mediului de interes general:
a) diminuarea efectelor poluarii aerului asupra mediului si sanatatii populatiei, cauzate de emisiile de gaze de esapament;
b) diminuarea efectelor poluarii solului si apei cauzate de scurgerile de substante periculoase de la autovehiculele ce utilizeaza alte sisteme de propulsie decat cele electric si/sau electric hibrid prin inlocuirea treptata a acestora cu autovehicule pur electrice sau electrice hibride.
Manual de politici contabile - Stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ecotichetul
(1) Ecotichetul se acorda in cuantum de pana la:
a) 45.000 lei, dar nu mai mult de 50% din pretul de comercializare, calculat conform alin. (4), pentru achizitionarea unui autovehicul nou pur electric NEDC, exceptand motocicleta;
b) 20.000 lei, dar nu mai mult de 50% din pretul de comercializare, calculat conform alin. (4), pentru achizitionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptand motocicleta, care genereaza o cantitate de emisii de CO2 de maximum 50 g/km NEDC, in regim de functionare mixt, conform informatiilor inscrise in COC;
c) 20.000 lei, dar nu mai mult de 50% din pretul de comercializare, calculat conform alin. (4), in cazul in care in COC este inscrisa cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, se acorda pentru autovehiculul nou electric hibrid, exceptand motocicleta, care genereaza maximum 70 g CO2/km NEDC, in regim de functionare mixt;
d) 3.500 lei, dar nu mai mult de 50% din pretul de comercializare, calculat conform alin. (4), pentru achizitionarea unei motociclete electrice, conform informatiilor inscrise in COC.
(2) Solicitantul beneficiaza de 1 (un) ecotichet la achizitionarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou electric hibrid, sub rezerva indeplinirii conditiilor si respectarii termenelor prevazute in cuprinsul prezentului ghid.
(3) Solicitantul poate achizitiona mai multe autovehicule noi pur electrice sau autovehicule noi electrice hibride, beneficiind astfel, in mod corespunzator, de mai multe ecotichete.
(4) Ecotichetul se scade din pretul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou pur electric sau autovehiculului nou electric hibrid, denumit in continuare pret de comercializare, diferenta fiind asigurata de catre solicitant din surse financiare proprii si/sau surse financiare complementare: credite bancare ori finantare in baza unui contract de leasing financiar.
(5) In cazul in care solicitantul este acceptat in Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national 2020-2024 si doreste sa achizitioneze un autovehicul nou pur electric sau un autovehicul nou electric hibrid, prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024, ecotichetul se poate cumula numai cu prima de casare. Un ecotichet nu se poate cumula cu mai multe prime de casare.
(6) In cazul in care solicitantul este acceptat in Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national 2020-2024 si doreste sa achizitioneze o motocicleta electrica, ecotichetul se poate cumula numai cu prima de casare in valoare de 3.500 lei. Valoarea cumulata a ecotichetului si a primei de casare nu va depasi 50% din valoarea de achizitie a motocicletei electrice.
(7) Cumulul ecotichetului cu prima de casare se poate efectua doar in cazul in care solicitantul indeplineste conditiile prevazute in cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024 si in cadrul Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national 2020-2024. Programul nu se cumuleaza cu niciun alt program care finanteaza achizitionarea autovehiculelor noi pur electrice sau autovehiculelor noi electrice hibride cu sursa de alimentare externa, cu exceptia Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national.
(8) Prima de casare se poate obtine in conditiile prevazute de Ghidul de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national 2020-2024.
(9) Acordarea ecotichetului solicitantului - operator economic cu personalitate juridica sau entitate juridica fara personalitate juridica - se face in baza schemei intitulate "Ajutor de minimis pentru Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic", denumita in continuare schema de minimis, instituita in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
(10) Schema de minimis se aproba prin dispozitie a presedintelui Autoritatii, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(11) In situatia in care, in urma procesului de analiza, solicitantul prevazut la alin. (9) este declarat eligibil si este acceptat spre finantare, Autoritatea comunica in scris acestuia cuantumul ajutorului care poate fi acordat sub forma ecotichetului si caracterul acestuia de ajutor de minimis, cu referire expresa la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.
(12) Solicitantul prevazut la alin. (9) poate solicita prin cererea de finantare cel mult echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, daca activeaza in domeniul transporturilor rutiere de marfuri) la momentul depunerii dosarului de acceptare, in caz contrar solicitarea fiind nula, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
(13) In cadrul programului, solicitantul acceptat nu poate ceda dreptul sau de beneficiu asupra ecotichetului.
(14) In sensul prezentului ghid, cantitatea de emisii de CO2 /km in regim de functionare mixt/combinat este cea inscrisa in certificatul de conformitate al autovehiculului nou la rubrica 49 pct. 1 (valorile NEDC) sau in alte documente relevante.
Conditii de acordare a ecotichetului
(1) Beneficiaza de ecotichet persoana fizica care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are domiciliul sau resedinta in Romania;
b) nu are obligatii de plata la bugetul local;
c) s-a inscris la un producator validat in vederea achizitionarii unui autovehicul nou pur electric sau autovehicul nou electric hibrid, obtinand nota de inscriere;
d) a achizitionat autovehiculul nou pur electric sau autovehiculul nou electric hibrid de la producatorul validat care a eliberat nota de inscriere.
(2) Beneficiaza de ecotichet solicitantul persoana juridica, de drept public ori de drept privat, solicitantul entitate juridica fara personalitate juridica sau solicitantul organizatie profesionala care este organizata si isi desfasoara activitatea in una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, cu sediul profesional in Romania, care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) a obtinut din partea Autoritatii aprobarea dosarului de acceptare;
b) s-a inscris la un producator validat in vederea achizitionarii unui autovehicul nou pur electric sau autovehicul nou electric hibrid, perfectand contractul de finantare si obtinand nota de inscriere;
c) a achizitionat autovehiculul nou pur electric sau autovehiculul nou electric hibrid de la producatorul validat cu care a perfectat contractul de finantare si a eliberat nota de inscriere.
Solicitarea unitatilor de catre solicitantii persoane fizice
(1) Solicitarea unitatilor de catre solicitantul persoana fizica se face prin inscrierea la unul dintre producatorii validati care au incheiat contract de participare cu Autoritatea, in conditiile prevazute la art. 21, dar nu mai tarziu de 31 decembrie a fiecarui an aferent desfasurarii programului, cu exceptia anului 2024, cand data-limita de inscriere la unul din producatorii validati este 20 noiembrie.
(2) Finantarea unitatilor solicitate se face numai in limita fondurilor alocate de catre Autoritate solicitantilor persoane fizice.
(3) Unitatile pentru care nu s-au introdus in aplicatia PSIPAN & PVE facturi in termenul de valabilitate a notei de inscriere sunt anulate.
Solicitarea unitatilor de catre solicitantii persoane juridice, de drept public ori de drept privat, entitati juridice fara personalitate juridica si solicitantii organizatii profesionale care sunt organizate si isi desfasoara activitatea in una dintre formele de exercitare a profesiei liberale
(1) Solicitantul persoana juridica, de drept public ori de drept privat, entitate juridica fara personalitate juridica sau solicitantul organizatie profesionala care este organizata si isi desfasoara activitatea in una dintre formele de exercitare a profesiei liberale poate solicita alocarea unitatilor numai dupa includerea sa in lista solicitantilor acceptati, publicata pe pagina de internet a Autoritatii.
(2) Solicitarea unitatilor de catre persoanele juridice, de drept public ori de drept privat, entitatile juridice fara personalitate juridica sau solicitantii organizatii profesionale care sunt organizate si isi desfasoara activitatea in una dintre formele de exercitare a profesiei liberale se face prin inscrierea la unul dintre producatorii validati care au incheiat contract de participare cu Autoritatea, dar nu mai tarziu de 31 decembrie a fiecarui an aferent desfasurarii programului, cu exceptia anului 2024, cand data-limita de inscriere la unul din producatorii validati este 20 noiembrie.
(3) Finantarea unitatilor solicitate se face numai in limita fondurilor alocate de catre Autoritate solicitantilor persoane juridice, de drept public ori de drept privat, entitati juridice fara personalitate juridica si solicitantilor organizatii profesionale care sunt organizate si isi desfasoara activitatea in una dintre formele de exercitare a profesiei liberale.
(4) Unitatile pentru care nu s-au introdus in aplicatia PSIPAN&PVE facturi in termenul de valabilitate a notei de inscriere sunt anulate.
Obtinerea notei de inscriere pentru persoanele fizice
(1) Dupa publicarea listei producatorilor validati care au incheiat contract cu Autoritatea, solicitantul se poate prezenta la oricare dintre acestia in vederea inscrierii in program.
(2) Pentru inscriere, solicitantul constituie la producatorul validat un dosar de participare cuprinzand urmatoarele documente preliminare:
a) actul de identitate al solicitantului, in termen de valabilitate, in copie certificata "conform cu originalul";
b) certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, eliberat de autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta solicitantul, in termen de valabilitate la data prezentarii la producatorul validat, in original sau copie legalizata.
(3) Neprezentarea documentelor prevazute la alin. (2) sau prezentarea acestora intr-o alta forma decat cea solicitata atrage imposibilitatea eliberarii notei de inscriere.
(4) Producatorul validat elibereaza nota de inscriere, generata de aplicatia informatica, dupa verificarea documentelor prevazute la alin. (2) si introducerea in sistemul informatic a datelor prevazute la art. 17 alin. (2) lit. a).
Achizitionarea autovehiculului nou de catre persoana fizica
(1) In termenul prevazut la art. 17 alin. (6), producatorul validat si solicitantul inscris efectueaza formalitatile de vanzare- cumparare si predare-primire a autovehiculului nou, producatorul validat scazand din pretul de comercializare a acestuia cuantumul ecotichetului si, dupa caz, a primei de casare.
(2) La achizitionarea autovehiculului nou, producatorul validat elibereaza solicitantului factura si certificatul de conformitate.
(3) Este obligatorie inmatricularea permanenta pe numele beneficiarului a autovehiculului nou-achizitionat in cadrul programului in termen de 90 de zile de la emiterea facturii. Prin exceptie, in cazul in care autovehiculele noi, pentru care a fost acordata finantarea, sunt achizitionate in sistem leasing, inmatricularea permanenta pe numele beneficiarului este obligatorie la sfarsitul perioadei de leasing.
(4) Este interzisa persoanelor fizice instrainarea autovehiculelor nou-achizitionate in cadrul programului pe o perioada de un an de la data achizitiei, respectiv pe perioada derularii leasingului, in situatia in care autovehiculele noi sunt achizitionate in sistem leasing.
(5) In situatia in care, pe durata in care opereaza conditiile impuse prin prevederile de la alin. (3) si (4), autovehiculele noi, achizitionate prin program, sunt supuse unor proceduri de urmarire, beneficiarul este obligat la restituirea finantarii.
(6) In orice situatie, independenta de vointa beneficiarului, care poate conduce la scoaterea din patrimoniul acestuia a autovehiculului/autovehiculelor nou/noi achizitionate in cadrul programului, beneficiarii sunt obligati sa aduca la cunostinta organelor de executare, in scris, potentialilor terti dobanditori sau creditori, dupa caz, interdictia de instrainare prevazuta la alin. (3) si (4), precum si obligativitatea platii integrale catre Autoritate a sumelor de care au beneficiat in cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024, cu titlu de ecotichet.
Dosarul de acceptare trebuie sa cuprinda urmatoarele documente:
a) formularul cererii de finantare, prevazut in anexa nr. 6 la prezentul ghid, completat integral, prin tehnoredactare, in original, semnat de catre reprezentantul legal sau de catre imputernicitul acestuia;
b) imputernicire, in original, pentru cazul in care cererea de finantare este semnata de catre o persoana imputernicita; poate fi depusa imputernicirea notariala sau orice document administrativ emis de catre reprezentantul legal in acest sens, cu respectarea prevederilor legale;
c) certificatul de cazier fiscal emis pe numele solicitantului persoana juridica de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original, in copie legalizata sau emis in spatiul privat virtual;
d) certificatul de atestare fiscala privind obligatiile de plata catre bugetul de stat, emis pe numele solicitantului persoana juridica de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original, in copie legalizata sau emis in spatiul privat virtual;
e) certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului persoana juridica de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are sediul solicitantul, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau in copie legalizata;
f) certificatul de atestare privind obligatiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului persoana juridica, eliberat de catre Autoritate, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau in copie legalizata;
g) declaratia pe propria raspundere privind ajutoarele de minimis obtinute in ultimii 3 ani, respectiv 2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in cursul caruia solicitantul se inscrie in program, completata prin tehnoredactare, semnata de catre reprezentantul legal/imputernicit, in original, conform formularului prevazut in anexa nr. 7 la prezentul ghid. In situatia in care solicitantul are calitatea de intreprindere unica, asa cum este definita la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, valoarea totala a ajutoarelor de minimis se va calcula prin insumarea ajutoarelor de minimis acordate pe o perioada de 3 ani consecutivi intreprinderilor care fac parte din intreprinderea unica respectiva;
h) declaratia pe propria raspundere, conform formularului prevazut in anexa nr. 10 la prezentul ghid, in original, completata prin tehnoredactare, semnata de catre reprezentantul legal/imputernicit, care trebuie sa contina activitatile principale, sectoarele in care solicitantul isi desfasoara efectiv activitatea, precum si activitatea pentru care va fi utilizat autovehiculul nou ce urmeaza a fi achizitionat in cadrul programului (se vor mentiona codurile CAEN insotite de denumirea acestora in cazul solicitantilor care desfasoara si declara activitati economice).