MFP (Ministerul Finantelor Publice) au elaborat un proiect de OUG pentru modificarea si completarea Programului „IMM LEASING de echipamente si utilaje”. Documentele se afla in consultare publica pe site-ul institutiei.
Despre modificarea Programului IMM Leasing, Ionel Danca, seful Cancelariei prim-ministrului, a declarat la finalul sedintei de Guvern, ca a fost necesara "ca urmare a observatiilor aparute pe circuitul de avizare a acestui proiect de ordonanta de urgenta si ca urmare a consultarilor realizate cu reprezentantii sectorului financiar-bancar implicati in derularea acestui program."
"Odata adoptata aceasta modificare la Ordonanta de Urgenta privind Programul IMM LEASING, Fondul National de Garantare si Creditare a Intreprinderilor Mici si Mijlocii va putea inainta, in sedinta de guvern, urmatoare hotararea de guvern pentru normele de aplicare a acestui program. In cazul de fata, fiind vorba de o schema de minimis, nu este nevoie de o notificare a Comisiei Europene, prin urmare, acest program va putea demara imediat ce va fi adoptata intr-o sedinta de guvern ulterioara hotararea de guvern pentru aprobarea normelor de aplicare. Acest program beneficiaza de un plafon de garantii de 1,5 miliarde lei.", a completat Ionel Danca.
Modificarile aduse programului IMM Leasing
Potrivit notei de fundamentare, iata care sunt schimbarile preconizate:
Prin acest proiect de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/2020 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii – IMM LEASING DE ECHIPAMENTE SI UTILAJE se urmareste clarificarea unor termeni si expresii din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/2020, precum si introducerea unor dispozitii care sa faciliteze operationalizarea mai facila a Programului, fiind aduse urmatoarele modificari si completari:
1. clarificarea definitiilor aferente beneficiarului programului, contractului de garantare, finantarii de tip leasing si leasingului financiar, pe de o parte pentru a fi aliniate terminologiei utilizate in Ordonantei Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, iar pe de alta parte pentru ca structura garantiilor din cadrul Programului trebuie sa reflecte particularitatile produsului de leasing financiar;
2. clarificarea notiunii de leasing financiar, care face obiectul Programului, in sensul ca aceasta se refera la transmiterea dreptului de folosinta asupra bunurilor mobile noi si second hand destinate beneficiarilor eligibili;
3. asigurarea faptului ca Statul Roman beneficiaza de o garantie reala mobiliara constituita asupra bunului obiect al leasingului financiar, precum si securizarea incasarii sumelor cuvenite ca urmare a valorificarii activului. Astfel, au fost eliminate prevederile referitoare la garantiile colaterale din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 118/2020 si a fost introdusa obligatia finantatorului de distribuire a sumelor rezultate din valorificarea activelor, care este garantata cu o ipoteca legala mobiliara constituita asupra activului finantat prin contractul de leasing;
4. se introduce posibilitatea ca finantatorii sa solicite beneficiarului garantii accesorii finantarii garantate sub forma biletelor la ordin avalizate emise de beneficiar;
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
5. se introduce obligatia finantatorului de a incheia polite de asigurare a bunurilor mobile care fac obiectul contractului de leasing financiar, in conditiile prevederilor art. 9 lit. f) din Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing. Politele de asigurare se vor incheia la valoarea acceptata de societatea de asigurare, dar nu mai putin decat valoarea rezultata din rapoartele de evaluare intocmite de evaluatori autorizati de Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (A.N.E.V.A.R.) a bunurilor mobile pentru bunurile second-hand si respectiv valoarea de asigurare a bunului mobil pentru bunurile noi;
6. clarificarea faptului ca doar modificarile notificate de beneficiar finantatorului privind structura actionariatului/asociatilor si schimbarea sediului social al beneficiarului sunt notificate catre F.N.G.C.I.M.M. de catre finantator;
7. introducerea unor dispozitii privind valorificarea bunurilor din contractul de leasing financiar, avand in vedere calitatea acestuia de proprietar. Potrivit noilor prevederi finantatorul va depune toate diligentele pentru reposedarea si valorificarea echipamentelor, utilajelor si bunurilor mobile finantate prin leasing financiar, care fac obiectul contractului de garantare. De asemenea, este reglementata procedura de distribuire a sumelor provenite din valorificarea bunurilor care fac obiectul contractului de leasing financiar, precum si cea referitoare la sumele rezultate din executarea garantiilor accesorii, cat si din incasarile amiabile. In final, sunt introduse dispozitii in privinta recuperarii creantelor bugetare de catre organele fiscale in paralel cu procedura de executare a garantiilor demarata de catre finantator.
8. stabilirea competentelor pentru recuperarea a creantelor bugetare rezultate din plata garantiilor emise pentru finantarile acordate in cadrul programului, inclusiv introducerea unor noi precizari cu privire la eliminarea situatiilor in care atat finantatorii, cat si organele fiscale din subordinea ANAF demareaza simultan procedura de valorificare a aceluiasi bun.
Modificarile si completarile propuse conduc la crearea unui cadru mult mai functional de implementare a programului, adaptat atat cerintelor sectorului IMM in contextul actual cat si derularii corespunzatoare a acestuia de catre societatile de leasing financiar din Romania.
Dreptul de proprietate al companiei de leasing asupra activului finantat prin program confera acesteia o veritabila garantie cu rol semnificativ pentru acordarea finantarii, pe de o parte iar pe de alta parte faciliteaza reposedarea bunurilor mobile achizitionate in cadrul programului.
Societatile de leasing au o vasta expertiza referitoare la valorificarea bunurilor in situatia in care un beneficiar intra in incapacitate de plata sau nu isi indeplineste obligatiile de plata, fapt ce determina cresterea capacitatii de recuperare a creantelor si scurtarea timpului de recuperare.
Statului roman ii creste gradul de securizare al incasarii sumelor cuvenite ca urmare a valorificarii activului achizitionat prin program, avand in vederea ca beneficiaza de o garantie reala mobiliara constituita asupra bunului obiect al leasingului financiar, se mai mentioneaza in nota de fundamentare.
Consultati proiectele atasate:
Proiectul de OUG >>>
Nota de fundamentare >>>