email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

OUG 145/2020 - noi reguli privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate

OUG 145/2020 - noi reguli privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
monitorul oficialconcedii medicaleindemnizatii

In Monitorul Oficial nr. nr. 776 din 25 august 2020 a fost publicata OUG 145/2020. Noul act normativ introduce masuri noi atat in domeniul accesului la servicii medicale, cat si si in acordarea concediilor si indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate.

Denumirea completa a actului normativ este "Ordonanta de urgenta nr. 145/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, pentru abrogarea unor prevederi legale, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul sanatatii".


Articolul I al OUG 145/2020 prevede modificarile si completarile aduse Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, iar articolul II sunt modificarile aduse OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate.
 

Art. II. -

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1074 din 29 noiembrie 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 6, alineatul (31) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(31) Persoanele si institutia prevazute la alin. (3) sunt obligate sa depuna la casele de asigurari de sanatate in a caror raza administrativ-teritoriala isi au sediul social, respectiv domiciliul, pe suport hartie sau prin mijloace de transmitere la distanta, exemplarul 2 al certificatelor de concediu medical in conditiile in care se solicita restituirea sumelor reprezentand indemnizatii platite asiguratilor, care sunt suportate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate."

2. La articolul 8 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera d1), cu urmatorul cuprins:

"d1) persoanele asigurate au realizat, in temeiul legislatiei interne a unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau a Confederatiei Elvetiene pentru care sunt incidente prevederile legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, stagii de asigurare atestate prin intermediul formularului european privind totalizarea perioadelor de asigurare, eliberat de institutia competenta la care acestea au fost asigurate anterior;".

3. La articolul 10 alineatul (4), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera c1), cu urmatorul cuprins:

"
c1) veniturile asigurate in Romania in luna/lunile anterioara/anterioare lunii in care s-a eliberat certificatul de concediu medical sau, dupa caz, venitul lunar din prima luna de activitate/asigurare in Romania, pentru situatiile in care se utilizeaza perioadele prevazute la art. 8 alin. (2) lit. d1), astfel: veniturile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) sau, dupa caz, venitul lunar din prima luna de activitate, in cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B; veniturile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. c) sau, dupa caz, venitul lunar din prima luna de asigurare inscris in contractul de asigurare, in cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (2); veniturile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. d) sau, dupa caz, venitul lunar din prima luna de asigurare fara plata unei contributii, in cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) lit. C;".

4. La articolul 13, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
(3) Durata de acordare a concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este mai mare in cazul unor boli speciale si se diferentiaza dupa cum urmeaza:

a) un an, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru unele boli cardiovasculare, stabilite de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, denumita in continuare CNAS, cu acordul Ministerului Sanatatii;

b) un an si 6 luni, in intervalul ultimilor 2 ani, pentru SIDA si neoplazii, in functie de stadiul bolii;

c) pe toata perioada de tratament, pana la vindecare, pentru tuberculoza."

5. Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 38. -
(1) Sumele reprezentand indemnizatii, care se platesc asiguratilor si care, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se suporta din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie. Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributie de asigurari sociale de sanatate.

(2) Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora la care isi desfasoara activitatea persoanele fizice prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A, persoanele fizice prevazute la art. 1 alin. (1) lit. B, precum si agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti solicita sumele prevazute la alin. (1), pe suport hartie sau prin mijloace de transmitere la distanta, in termenul prevazut la art. 40 si in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.

(3) Din sumele solicitate prevazute la alin. (1), din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, se suporta sumele certe si exigibile la data depunerii cererii de restituire, in limita sumei aprobate pentru restituire in conditiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta."

6. La articolul 40, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 40. -
(1) Indemnizatiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, cu respectarea prevederilor art. 361, in termen de 90 de zile de la data de la care persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si (2), art. 32 alin. (1), precum si platitorii prevazuti la art. 36 alin. (3) lit. a) si b) erau in drept sa le solicite."

7. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"
Art. 61. -
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta sunt aplicabile si persoanelor care isi desfasoara activitatea in ministerele si institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala.
(2) Pentru personalul militar in activitate, politistii si politistii de penitenciare, drepturile banesti aferente concediilor medicale prevazute la art. 2 alin. (1) se calculeaza si se platesc conform prevederilor legale specifice acestor categorii de personal si se suporta din bugetul de stat, prin bugetele ministerelor si institutiilor din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala.

(3) Dispozitiile alin. (1) nu aduc atingere prevederilor referitoare la activitatea comisiilor de expertiza medico-militara prevazute de Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4) Prin exceptie de la prevederile art. 13 alin. (2) si art. 14 alin. (4), pentru personalul militar in activitate, politistii si politistii de penitenciare, in situatii temeinic motivate de posibilitatea recuperarii medicale, comisiile de expertiza medico-militara pot face propuneri de prelungire a unor concedii medicale peste 91 de zile pentru o perioada de pana la 550 de zile."

de Ghinea Viorica

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monitorul oficialconcedii medicaleindemnizatii

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 27 August 2020


Votati articolul "OUG 145/2020 - noi reguli privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Activ si pasiv la o asociatie de proprietari

Intrebare: Buna ziua.
Am o mare nedumerire cu privire la o predare de asociatie., va rog sa ma ajutati.
Iata ce scrie in Procesul verbal de predare-primire:

patrimoniul asociatiei este format dintr un activ si pasiv de 8253.24 lei
elemente de activ = 13235.60
-sold casa 1509.60
-restante proprietari -11721
chelt.nerepartizate -5
elemente de pasiv = 13235.60
-fond rulment -4920.67
-fond reparatii -3942.13
debite furnizori - 4372.80

Intrebarile mele:
- e corescta suma de 8253.24, daca ele sunt 13235.60?
- in restante proprietari, conform listelor afisate, sunt prinse si fondurile de reparatie si de rulment din activ care o data ce se vor achita vor mari pasivul?
Multumeec frumos celor care imi vor raspunde.

Raspuns: cel mai simplu e sa intelegi intai cum se face aceasta situatie...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 27 August 2020 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 5 + 2 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X