Ordinul nr. 47/2021 pentru aprobarea Regulamentului privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor a aparut in Monitor.
Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 270 din 18 martie 2021. Documentul stabileste modul de inregistrare a entitatilor raportoare in evidentele oficiului, prin intermediul aplicatiei „Sistemul electronic de transmisie de date“ in vederea obtinerii contului de raportor necesar transmiterii rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019.
Iata prevederile complete ale regulamentului!
Articolul 1
Prezentul regulament stabileste modul de inregistrare a entitatilor raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit in continuare Oficiu, prin intermediul aplicatiei „Sistemul electronic de transmisie de date“ in vederea obtinerii contului de raportor necesar transmiterii rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege.
Articolul 2
Intra sub incidenta prevederilor prezentului regulament entitatile raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) din Lege, dupa cum urmeaza:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
SAF-T Ghid de raportare corecta
a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine, cu exceptia institutiilor bancare;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
h) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
i) furnizorii de portofele digitale;
j) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
l) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
m) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.
Articolul 3
(1) Sistemul electronic de transmisie de date, denumit in continuare SETD, reprezinta platforma pusa la dispozitia entitatilor raportoare de catre Oficiu, in vederea inregistrarii si transmiterii de informatii prevazute de Lege.
(2) Modul de utilizare a sistemului SETD este prezentat in Manualul utilizatorului care se regaseste pe site-ul Oficiului, www.onpcsb.ro, sectiunea „raportare on-line“.
Articolul 4
(1) Pentru a avea acces la sistemul SETD, o entitate raportoare trebuie sa se inregistreze o singura data in sistemul SETD. Inregistrarea in sistemul SETD presupune alocarea unui cont.
(2) Entitatea raportoare solicita alocarea si activarea contului atunci cand are de transmis catre Oficiu un raport conform prevederilor art. 6 si 7 din Lege.
Articolul 5
Pentru inregistrarea in sistem entitatea trebuie sa realizeze urmatoarele actiuni:
a) acceseaza sistemul SETD la adresa https://raportare.onpcsb.ro;
b) apasa butonul „Inregistrati-va acum!“ de pe prima pagina, pentru a ajunge la formularul de inregistrare;
c) daca este de acord cu mesajul mai jos prezentat, apasa butonul „OK“ in fereastra de atentionare;
d) completeaza datele din pagina de inregistrare;
e) in urma completarii datelor de identificare cerute in formularul de inregistrare, sistemul genereaza un document .pdf de solicitare de alocare a contului de utilizator care trebuie descarcat, tiparit (doar prima pagina a documentului .pdf) si semnat de catre reprezentantul legal al entitatii;
f) documentul privind solicitarea de alocare de cont, semnat olograf sau cu semnatura electronica, se transmite prin posta, curier sau e-mail la Oficiu. Datele de contact ale Oficiului se regasesc pe pagina www.onpcsb.ro la sectiunea „CONTACT“;
g) dupa inregistrarea cererii la Oficiu, entitatea raportoare va primi parola pe baza careia va accesa sistemul. Parola de acces la sistem se va depozita intr-un loc sigur pentru a putea fi folosita si ulterior la accesarea sistemului, ori de cate ori va fi nevoie.