Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, la "Transparenta decizionala", a fost publicat un proiect de hotarare care vizeaza modificarea si completarea HG nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea MFP, precum si pentru modificarea si completarea HG nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea ANAF.
In Nota de fundamentare a proiectului sunt preconizate urmatoarele modificari:
A. La Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice:
1. modificarea in titlul actului normativ, precum si in cuprinsul acestuia a denumirii ministerului din “Ministerul Finantelor Publice” in “Ministerul Finantelor”
2. preluarea activitatii de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal, preluarea posturilor si personalului aferent acesteia de la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili si directiile generale regionale ale finantelor publice la Ministerul Finantelor conduce la:
3. modificarea prevederilor art. 3, alin.(1) din HG nr.34/2009, in sensul introducerii atributiei „solutioneaza contestatiile formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal” si a atributiei ” reprezinta statul in fata instantelor, ca subiect de drepturi si obligatii privind raporturile juridice fiscale si vamale rezultate din activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva titlurilor de creanta, precum si a altor acte administrativ fiscale emise de organul central fiscal”;
4. preluarea activitatii si a atributiilor aferente activitatii de reprezentare in fata instantelor, ca subiect de drepturi si obligatii privind raporturile juridice fiscale si vamale, precum si orice alte raporturi juridice rezultate din activitatea de solutionare a contestatiilor, in cadrul structurii juridice si ulterior, transferul, in conditiile legii, la Ministerul Finantelor a unei parti din personalul care a desfasurat aceste atributii in cadrul ANAF;
5. stabilirea numarului maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Finantelor la 1997 posturi exclusiv demnitarii, urmare preluarii de la ANAF a 220 de posturi alocate activitatii de solutionare contestatii si a 62 posturi vacante.
6. infiintarea unui post de secretar de stat si a 4 posturi aferente cabinetului demnitarului si infiintarea unei functii publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici de secretar general adjunct, tinand seama de necesitatea desfasurarii la nivelul ministerului a unor activitati suplimentare si cresterea semnificativa a numarului de personal;
7. modificarea si completarea functiilor si atributiilor prevazute la art.2 alin.(2) si la art.3 alin.(1), precum si a Notei de subsol din Anexa nr.1 referitoare la Autoritatea de certificare si plata, avand in vedere faptul ca potrivit prevederilor Hotaraarii Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar in vederea implicarii autoritatilor si institutiilor din Romania in procesul de programare si negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021 - 2027 si a cadrului institutional de coordonare, gestionare si control al acestor fonduri, Ministerul Finantelor, prin Autoritatea de Certificare si Plata (ACP), este desemnat:
⦁ organism contabil pentru programele operationale finantate din fondul european de dezvoltare regionala, fondul social european plus, fondul de coeziune si fondul pentru tranzitie justa, respectiv 8 programe operationale regionale, Programul operational Sanatate, Programul operational Incluziune si demnitate sociala, Programul operational Educatie si ocupare, Programul operational Crestere inteligenta, digitalizare si instrumente financiare, Programul operational Dezvoltare durabila, Programul operational Transport, Programul operational Tranzitie justa, Programul operational Asistenta tehnica si Programul pentru acvacultura si pescuit,
⦁ organism responsabil cu primirea fondurilor de la Comisia Europeana pentru programele operationale anterior mentionate, cu exceptia Programului pentru acvacultura si pescuit.
8. completarea art.3 alin.(1) cu o noua atributie, respectiv „realizeaza activitati privind educatia financiara, potrivit domeniului sau de competenta”, avand in vedere nivelul scazut de cunostinte financiare al adultilor din Romania care impune implementarea unor masuri de imbunatatire a cunostintelor si de modificare a atitudinii si comportamentului financiar al populatiei, precum si Acordul de colaborare pentru realizarea de activitati comune in domeniul educatiei financiare si pentru elaborarea Strategiei Nationale de Educatie Financiara, incheiat in acest sens, in anul 2018 intre Ministerul Finantelor, Banca Nationala a Romaniei, Autoritatea de Supraveghere financiara, Ministerul Educatiei Nationale si Asociatia Romana a Bancilor;
9.
in scopul eficientizarii activitatilor specifice si obtinerii celor mai bune rezultate profesionale la nivel institutional se impune reorganizarea unor structuri organizatorice din cadrul aparatului propriu al ministerului, cu respectarea art.63 si art.391 din
Codul administrativ si anume:
⦁ Directia de politici publice, relatia cu Parlamentul si dialog social se reorganizeaza in doua directii, respectiv Directia relatia cu Parlamentul si dialog social (care va prelua in subordine Serviciul pentru relatia cu Parlamentul si dialog social) si Directia de politici publice si pregatire sedinte de Guvern (organizata prin transformarea Serviciului unitatea de politici publice si pregatire sedinte de Guvern in Directia de politici publice si pregatire sedinte de Guvern). In subordinea acesteia din urma va fi preluat Serviciul monitorizare acte normative. Personalul Directiei de politici publice, relatia cu Parlamentul si dialog social va fi preluat corespunzator in cadrul celor doua directii si ii vor fi aplicate prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
Propunerea are la baza o si mai buna functionare a activitatii ministerului in domeniul aprobarii si avizarii actelor normative avand in vedere rolul important ca minister de sinteza al Ministerului Finantelor, precum si necesitatea adoptarii in regim de urgenta a unor masuri in ceea ce priveste circuitul electronic si arhivarea electronica a actelor normative, conform noilor reglementari in acest sens, acte care insumeaza anual peste 12.000 de proiecte. Prin urmare se impune crearea unei structuri distincte, Directia de politici publice si pregatire sedinte de Guvern, care pe langa cele mentionate mai sus, va prelua si atributia de monitorizare a respectarii procedurilor stabilite de Legea nr.52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, precum si analiza modului de atingere a obiectivelor stabilite prin acte normative initiate de Ministerul Finantelor.
⦁ Directia de programare a investitiilor publice functioneaza ca directie in cadrul Directiei generale de programare bugetara, in subordinea acesteia functionand Serviciul de programare a investitiilor publice, Unitatea de evaluare a investitiilor publice si Compartimentul de analiza si eficientizare a cheltuielilor publice.
Principalele atributii ale Directiei de programare a investitiilor publice sunt: elaboreaza programul de investitii publice, anexa la bugetul ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale si asigura monitorizarea acestuia, gestioneaza si deruleaza procesul de prioritizare a investitiilor publice semnificative conform prevederilor legale in vigoare, analizeaza cheltuielile publice in vederea prioritizarii si eficientizarii alocarii acestora prin propuneri de realocari in functie de sectoarele prioritare.