Incepand din aprilie, prin OUG 19/2021 a fost suspendata masura privind educatia timpurie (1.500 lei pentru cresa sau gradinita) pana la finalul anului. Totusi, exista contribuabili care au aplicat pentru aceasta in perioada noiembrie 2020 – martie 2021, astfel ca Ministerul Finantelor a publicat un proiect de OUG prin care doreste clarificarea situatiei.
In perioada noiembrie 2020 – martie 2021 contribuabilii au efectuat cheltuieli cu educatia timpurie, pentru care la art. 25 alin. (4) lit. i^2) din Codul fiscal se reglementa scaderea din impozitul pe profit datorat, iar pentru suma care depasea impozitul pe profit datorat, scaderea in ordine, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate.
Pentru scaderea cheltuielilor cu educatia timpurie efectuate pana la data suspendarii prevederilor mentionate, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate, este necesara reglementarea unei proceduri de aplicare.
Din document reiese ca Finantele propun instituirea unei declaratii de regularizare pentru scaderea sumei reprezentand cheltuieli cu educatia timpurie care depaseste impozitul pe profit datorat, in ordine, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate.
Modelul, continutul si modalitatea de depunere si gestionare a declaratiei de regularizare se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Declaratia de regularizare se depune pana la data de 25 aprilie 2021 inclusiv, cu urmatoarele exceptii:
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Examen Consultant Fiscal 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
a) in cazul contribuabililor care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, declaratia se depune la fiecare termen de declarare a impozitului pe profit potrivit art. 41 si 42 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dar nu mai tarziu de data de 25 august 2021 sau de data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat, dupa caz;
b) in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit, potrivit art. 41 si 42 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, declaratia se depune pana la data de 25 martie 2022 inclusiv sau pana la data de 25 iunie 2022 inclusiv, dupa caz.
Termenele de depunere a acestei declaratii se stabilesc prin raportare la termenele de declarare a impozitului pe profit, potrivit art. 41 si 42 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se propune ca suma care depaseste impozitul pe profit datorat sa se scada, in ordine, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate, cu data scadentei acestora, declarate in Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, in decontul de TVA, respectiv in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, care au acelasi termen de depunere cu cel al declaratiei prin care s-a efectuat scaderea acestor cheltuieli din impozitul pe profit datorat. De asemenea, se propune ca in cazul declararii trimestriale a impozitului pe salarii, scaderea sa se efectueze numai din impozitul aferent ultimei luni din trimestru.
In situatia in care termenul de depunere a declaratiei prin care s-a efectuat scaderea acestor cheltuieli din impozitul pe profit datorat, nu coincide cu termenul de depunere a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate si/sau a decontului de TVA (in cazul contribuabililor care depun trimestrial aceste declaratii), suma care depaseste impozitul pe profit datorat nu poate fi scazuta din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati si/sau din taxa pe valoarea adaugata datorata, urmand sa se scada din accizele datorate, dupa caz.