Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Baza legala a cheltuielilor sociale. Ce ne intereseaza din punct de vedere fiscal

Data aparitiei: 08 Februarie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Baza legala a cheltuielilor sociale. Ce ne intereseaza din punct de vedere fiscal
cheltuieli socialeexemple de cheltuieli socialeregulament internimpozite cheltuieli sociale
Cheltuielile sociale ale unei companii reprezinta acele costuri sau investitii efectuate in beneficiul angajatilor sau al comunitatii in care compania isi desfasoara activitatea. Aceste cheltuieli sunt adesea considerate o forma de responsabilitate sociala a intreprinderii si au scopul de a sprijini bunastarea angajatilor si de a contribui la dezvoltarea si imbunatatirea conditiilor sociale.
 
Este necesara o exemplificare si detaliere pe tipuri de cheltuieli in cele ce urmeaza, pentru a fi familiarizati cu ce tipuri de cheltuieli pot fi efectuate de firme in conditii avantajoase fiscal. Numai anumite tipuri de cheltuieli sociale sunt asadar netaxabile cu impozit pe salarii si contributii sociale obligatorii, in timp ce altele sunt pe deplin asimilate costurilor salariale si taxate ca atare.

Categorii de cheltuieli sociale

Iata lista cheltuielilor sociale ce pot fi avansate de firme fara plata taxelor salariale:
 
1. Ajutoarele pentru nastere;
2. Ajutoarele pentru proteze;
3. Ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii;
4. Ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;
5. cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: crese, gradinite, scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea;
6. Cadouri in bani sau in natura;
7. Tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora;
8. Servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara;
9. Tichete culturale;
10. Tichete de cresa acordate de angajator;
11. Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie;
12. Contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor;
13. Sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie;
14 Ajutoarele pentru bolile grave si incurabile;
15 Ajutoarele de inmormantare.
 
Cheltuielile sociale: Ce sunt si cum trebuie gestionate astfel incat sa nu intrati in vizorul ANAF! Care este tratamentul fiscal corect? Cum evitati plata impozitului si a contributiilor sociale? Aflati raspunsurile in lucrarea Cheltuieli sociale in conditii avantajoase fiscal!

Atentie la urmatorul aspect!
Acordarea cheltuielilor sociale trebuie reglementata prin Regulamentul intern!
Regulamentul intern trebuie sa prevada criteriile si conditiile in care se acorda ajutoarele sociale sau beneficiile, precum si procedurile de solicitare si documentele necesare.
Si este foarte important ca Regulamentul intern sa fie aplicat in mod consecvent si nediscriminatoriu, astfel incat sa se evite situatiile in care unii angajati primesc tratament preferential sau in care se fac exceptii nejustificate. Toti angajatii care indeplinesc criteriile stabilite in Regulamentul intern trebuie sa beneficieze de cheltuielile sociale in mod egal.

Important! In cazul unei aplicari selective a respectivelor prevederi, exista riscul ca beneficiile astfel acordate sa fie considerate avantaje salariale si sa fie supuse impozitarii in conformitate cu reglementarile fiscale aplicabile.
In cazul in care anumite cheltuieli sociale nu sunt prevazute in Regulamentul intern, este posibil sa se incheie un act aditional la contractul individual de munca pentru a introduce sau modifica aceste cheltuieli.

Baza legala a cheltuielilor sociale

Prevederea legala ce reglementeaza procentul deductibilitatii cheltuielilor sociale o gasim la art. 25 din Codul fiscal.
 
ART. 25 - Cheltuieli
(1) Pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, precum si taxele de inscriere, cotizatiile si contributiile datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale.

(2) Cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit titlului IV sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, cu exceptia celor reglementate la alin. (3) si (4).

(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
a) cheltuielile de protocol in limita unei cote de 2% aplicata asupra profitului contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol. In cadrul cheltuielilor de protocol se includ si cheltuielile inregistrate cu taxa pe valoarea adaugata colectata potrivit prevederilor titlului VII, pentru cadourile oferite de contribuabil, cu valoare mai mare de 100 lei;
b) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:
1. ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;
2. cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: crese, gradinite, scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea;
3. cheltuielile reprezentand: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, tichete culturale si tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor;
3.1 sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaţilor în unităţi de educaţie timpurie, potrivit reglementărilor legale din domeniul educaţiei naţionale, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil; în sensul prevederilor prezentului punct, condiţiile acordării sumelor pentru plasarea copiilor angajaţilor în unităţi de educaţie timpurie, supuse limitării fiscale, sunt cele prevăzute la art. 76 alin. (41) lit. i).
4. alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern.
 
Foto: pexels.com





Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X