Schema de ajutor de stat pentru compensarea cresterii pretului la combustibil din cauza situatiei internationale a fost oficializata. Hotararea 667/2022 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 503 din 23 mai 2022.
Potrivit actului normativ, valoarea ajutorului acordat este de 50 bani pe litrul de combustibil, dar nu mai mult de 400.000 euro per intreprindere, echivalent in lei. Termenul limita de depunere a cererilor de compensare este 1 decembrie 2022, precizeaza Finantele intr-un comunicat de presa.
"Scopul prezentei hotarari il constituie instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sustinerea intreprinderilor afectate de criza, prin atenuarea efectelor economice generate de conflictul armat din Ucraina. Procedura de compensare propriu zisa consta in depunerea si solutionarea cererii de compensare a cresterii pretului la combustibil", potrivit sursei citate
Cum va fi acordat ajutorul pentru transportatorii si distribuitorii din Romania
Ajutorul de stat va fi sub forma unui grant acordat operatorilor economici licentiati in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene, care efectueaza transport rutier de marfuri in cont propriu, contra cost sau transport de persoane, in mod regulat, inclusiv transport public local.
Deciziile de compensare se emit pana la 31.12.2022, iar plata efectiva a ajutorului de stat se poate face pana la 31 iulie 2023, inclusiv. Bugetul schemei de ajutor de stat este de 300 de milioane de lei pentru un numar estimat de 3000 de operatori economici.
Ajutorul de stat se acorda pentru combustibilul utilizat pentru alimentarea motoarelor in:
a) transportul rutier de marfuri in cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata de cel putin 7,5 tone;
b) transportul rutier de marfuri in cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata ce depaseste 3,5 tone, dar nu mai mult de 7,5 tone;
c) transportul rutier de marfuri national si international contra cost, cu ajutorul unor autovehicule sau combinatii de vehicule destinate exclusiv transportului rutier de marfuri si cu o greutate bruta maxima autorizata ce depaseste 2,5 tone, dar nu mai mult de 3,5 tone;
d) transportul de persoane, regulat si ocazional, inclusiv transportul public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit in Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European si al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea si supravegherea pietei autovehiculelor si remorcilor acestora, precum si ale sistemelor, componentelor si unitatilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 si (CE) nr. 595/2009 si de abrogare a Directivei 2007/46/CE.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Subventii la combustibil: care sunt conditiile pentru firme?
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
a) detin licenta comunitara eliberata in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene;
b) detin cel putin un vehicul eligibil;
c) nu sunt declarati inactivi potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, sau nu se afla in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, in cazul operatorilor economici stabiliti in Romania;
d) nu beneficiaza de alte compensatii pentru activitatea de transport desfasurata cu vehiculele eligibile, cu exceptia celor care efectueaza transport public local de persoane, in cazul operatorilor economici stabiliti in Romania;
e) nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate conform prevederilor legale in vigoare;
f) alimenteaza vehiculele eligibile dupa cum urmeaza:
(i) de la statiile de distributie ale operatorilor economici inregistrati potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in calitate de comercianti en détail de produse energetice, utilizand un card de gestiune a alimentarilor sau un inel emitator/receptor;
(ii) din rezervoarele pentru consum propriu detinute la punctele lor de alimentare, prin intermediul unor dispersoare electronice pentru distributie, in cazul operatorilor economici stabiliti in Romania. Operatorii economici trebuie sa tina in format electronic evidenta intrarilor/iesirilor de combustibil aferente fiecarui rezervor propriu, din care sa rezulte cantitatile de combustibil cu care au fost alimentate vehiculele eligibile in cursul trimestrului care face obiectul cererii de compensare a cresterii pretului pentru combustibil, sa detina pentru aceste rezervoare certificate de calibrare eliberate de Biroul Roman de Metrologie Legala sau de un laborator de metrologie agreat de acesta, iar rezervoarele sa fie dotate cu dispersoare electronice pentru distributie. Prin dispersor electronic pentru distributie se intelege pompa de combustibil care are integrat un debitmetru electronic si are cel putin urmatoarele specificatii tehnice:
1. accesul se realizeaza prin cheie magnetica sau cod PIN;
2. exista posibilitatea de a introduce numarul de inmatriculare al vehiculului si kilometrajul inainte de a alimenta;
3. exista posibilitatea inregistrarii datei si orei la care se face alimentarea;
4. dispune de o memorie locala care inregistreaza alimentarile, iar datele se transfera pe unitati electronice de stocare cu ajutorul unei chei magnetice sau direct prin cablu cu ajutorul unui convertor;
g) nu se afla in procedura de executare silita, faliment, dizolvare, inchidere operationala sau lichidare;
h) nu au beneficiat de alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleasi costuri eligibile;
i) nu fac obiectul sanctiunilor adoptate de Uniunea Europeana;
j) nu sunt desemnati in mod specific in actele juridice care impun sanctiunile respective;
k) nu sunt detinuti sau controlati de persoane, entitati sau organisme vizate de sanctiunile adoptate de Uniunea Europeana;
l) nu isi desfasoara activitatea in industrii vizate de sanctiunile adoptate de Uniunea Europeana, in masura in care ajutoarele ar submina obiectivele aferente sanctiunilor relevante, nelimitandu-se insa la acestea.
(2) In sensul prezentei hotarari sunt considerati operatori licentiati in Romania:
a) in cazul transportului rutier de marfuri in cont propriu prevazut la art. 1 alin. (5) lit. a), operatorii economici detinatori ai certificatului de transport in cont propriu definit la art. 3 pct. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) in cazul transportului rutier de marfuri contra cost prevazut la art. 1 alin. (5) lit. a), operatorii economici detinatori ai licentei comunitare definite la art. 3 pct. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) in cazul transportului de persoane prevazut la art. 1 alin. (5) lit. d), operatorii economici detinatori ai licentei comunitare definite la art. 3 pct. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In sensul prezentei hotarari sunt considerati operatori licentiati in alte state membre ale Uniunii Europene:
a) in cazul transportului rutier de marfuri in cont propriu, operatorii care prezinta o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca efectueaza transport rutier de marfuri in cont propriu, precum si o lista a vehiculelor eligibile utilizate in acest scop, care trebuie sa contina cel putin numarul de inmatriculare al vehiculului si statul membru in care este inmatriculat;
b) in cazul transportului rutier de marfuri contra cost prevazut la art. 1 alin. (5) lit. a), operatorii economici detinatori ai licentei comunitare definite la art. 3 pct. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazuta de Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri;
c) in cazul transportului de persoane prevazut la art. 1 alin. (5) lit. d), operatorii economici detinatori ai licentei comunitare definite la art. 3 pct. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazuta de Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006.
(4) In scopul obtinerii ajutorului de stat, operatorii economici licentiati in alt stat membru al Uniunii Europene pot sa isi desemneze un reprezentant in baza unei notificari depuse la administratorul schemei. Notificarea trebuie insotita de acceptul scris al persoanei propuse ca reprezentant.
(5) In sensul alin. (1) lit. b), prin detinator al vehiculelor eligibile se intelege proprietarul, respectiv locatarul acestora, in calitate de titular al unui contract de leasing sau al unui contract de inchiriere a unui vehicul incheiat potrivit art. 3 pct. 10 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
Subventii la combustibil: procedura de acordare a ajutorului de stat
Articolul 7
(1) Operatorul economic poate depune o cerere de compensare a cresterii pretului la combustibil pentru un trimestru calendaristic, in primele 15 zile ale trimestrului urmator celui pentru care se solicita plata ajutorului de stat.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru lunile aferente trimestrului IV, respectiv lunile octombrie si noiembrie, cererea de compensare a cresterii pretului la combustibil se depune pana cel tarziu la data de 1 decembrie 2022.
(3) In cazul operatorilor economici care aprovizioneaza vehiculele eligibile direct de la operatori economici inregistrati potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in calitate de comercianti en détail de produse energetice, prin intermediul unui card de gestiune a alimentarilor, respectiv al unui inel emitator/receptor, baza pentru calcularea ajutorului de stat o reprezinta cantitatea totala de combustibil rezultata prin insumarea cantitatilor alimentate efectiv de fiecare vehicul eligibil in parte.
(4) In cazul operatorilor economici care alimenteaza vehiculele eligibile pe care le detin din rezervoarele proprii de alimentare dotate cu dispersoare electronice pentru distributie, baza pentru compensarea cresterii pretului pentru combustibil o reprezinta cantitatea totala de combustibil obtinuta prin insumarea cantitatilor alimentate efectiv de fiecare vehicul eligibil de la rezervor.
(5) Baza pentru obtinerea ajutorului de stat o reprezinta cantitatea in litri alimentata efectiv.
(6) Operatorii economici eligibili pot solicita ajutor de stat pentru toate vehiculele eligibile detinute in cursul trimestrului pentru care se solicita compensarea.
Articolul 8
(1) Valoarea ajutorului de stat acordat pentru compensarea cresterii pretului pentru combustibil este de 50 de bani pe litrul de combustibil achizitionat, dar nu mai mult de 400.000 de euro per intreprindere.
(2) Suma de restituit se stabileste fara subdiviziuni, prin reducere atunci cand fractiunile in bani sunt mai mici de 50 si prin majorare atunci cand fractiunile in bani sunt mai mari sau egale cu 50.
Articolul 9
(1) In vederea solicitarii ajutorului de stat operatorii economici depun la administratorul schemei o cerere de compensare a cresterii pretului la combustibil, potrivit modelului din anexa nr. 1.
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) este insotita de urmatoarele documente, prezentate in format electronic:
a) copie de pe certificatul de inregistrare fiscala/inregistrare in scopuri de TVA;
b) copie de pe contractul/contractele incheiat/incheiate cu emitentul cardului de gestiune a alimentarilor ori cu emitentul inelului emitator/receptor, dupa caz;
c) copie de pe dovada detinerii dispersorului electronic pentru distributie prevazut la art. 5 alin. (1) lit. f) pct. (ii), in cazul operatorilor economici stabiliti in Romania;
d) declaratie pe propria raspundere din care rezulta ca indeplinesc conditiile prevazute la art. 5 alin. (1) lit. c) si d);
e) declaratie pe propria raspundere din care rezulta ca indeplinesc conditiile prevazute la art. 5 alin. (1) lit. e)-l);
f) declaratia pe propria raspundere privind incadrarea intreprinderii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii, prevazuta in anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere din care rezulta ca operatorul economic nu este incadrat in categoria intreprinderilor mici si mijlocii;
g) in cazul in care alimentarea vehiculelor se face de la statiile de distributie ale operatorilor economici inregistrati potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in calitate de comercianti en détail de produse energetice, un borderou centralizator al cantitatilor de combustibil alimentate de fiecare vehicul eligibil in parte, intocmit conform modelului prevazut in anexa nr. 2, precum si copii de pe facturile de achizitie a combustibilului, emise de catre statiile de distributie sau de catre terti. Borderoul se intocmeste pe baza informatiilor din facturile de achizitie a combustibilului si din anexele la facturi;
h) in cazul in care alimentarea vehiculelor se face de la rezervoarele proprii de alimentare, un borderou centralizator al cantitatilor de combustibil alimentate de fiecare vehicul eligibil in parte, intocmit conform modelului din anexa nr. 2, precum si copii de pe facturile de achizitie a combustibilului. Acest borderou se intocmeste pe baza informatiilor stocate pe unitatile electronice de stocare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. f) pct. (ii);
i) copie de pe documentul din care reiese detinerea contului de tipul 50.70 „Disponibil din subventii si transferuri“ deschis la unitatea Trezoreriei Statului in a carei raza isi are domiciliul fiscal intreprinderea, pentru operatorii economici stabiliti in Romania, sau contului bancar, pentru operatorii economici stabiliti in alte state membre;
j) copii ale scrisorilor de transport - C.M.R. prevazute in Conventia privind contractul pentru transportul rutier international de marfuri pe sosele, aferente transporturilor pentru care solicita compensarea, in cazul operatorilor economici stabiliti in alte state membre care efectueaza transport rutier de marfuri in cont propriu.
(3) Facturile de achizitie a combustibilului trebuie sa contina informatiile prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Facturile pentru alimentarile de combustibil si anexele acestora sunt emise, de regula, de statiile de distributie, in situatia in care cardurile de gestiune a alimentarilor sau inelele emitator/receptor sunt gestionate de catre aceste statii. In cazul in care cardurile de gestiune a alimentarilor sau inelele emitator/receptor nu sunt gestionate de statiile de distributie, ci de catre terti, acestia vor emite facturile pentru alimentarile de combustibil si anexele acestora.
(5) In cazul operatorilor economici care alimenteaza direct de la statiile de distributie ale operatorilor economici inregistrati potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in calitate de comercianti en détail de produse energetice, pe anexele la facturi trebuie sa fie inscrise cel putin urmatoarele informatii: statia de alimentare, data alimentarii, numarul de inmatriculare al vehiculului alimentat, numarul de identificare al cardului de gestiune a alimentarilor ori, dupa caz, al inelului emitator/receptor, cantitatea de combustibil alimentata exprimata in litri pe fiecare vehicul, numarul de kilometri inregistrati la bordul vehiculului la momentul alimentarii.
(6) Facturile de achizitie a combustibilului nu pot constitui prin ele insele o justificare a consumului pentru acordarea ajutorului de stat.
Articolul 10
(1) Cererile de compensare a cresterii pretului la combustibil, insotite de documentele justificative prevazute la art. 9 alin. (2), trebuie sa fie corect si complet intocmite, sa fie depuse in sistemul informatizat de administrare a schemei in termenele stabilite la art. 7 alin. (1) si (2) si sa fie semnate electronic sau olograf de catre operatorul economic solicitant sau de reprezentantul acestuia.
(2) In termen de 3 zile de la inregistrarea unei cereri de compensare a cresterii pretului la combustibil, operatorul economic are posibilitatea sa solicite in sistemul informatizat de administrare a schemei returnarea cererilor in situatia in care constata in acestea existenta unor inexactitati.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2), dupa inlaturarea cauzelor care au condus la solicitarea de returnare a cererii, operatorul economic depune o noua cerere de compensare a cresterii pretului la combustibil conform alin. (1), in termenul prevazut la art. 7 alin. (1) si (2).
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), operatorii economici licentiati in alte state membre ale Uniunii Europene pot sa depuna cererile de compensare a cresterii pretului la combustibil insotite de documentele justificative prevazute la art. 9 alin. (2) pe suport hartie.
(5) Cererile de compensare a cresterii pretului la combustibil se solutioneaza in ordinea inregistrarii acestora.
Articolul 11
Documentele prevazute la art. 9 alin. (2) lit. a), d) si e) se vor prezenta administratorului schemei cu ocazia depunerii primei cereri de compensare a cresterii pretului la combustibil. Orice modificare ulterioara a informatiilor din documentele prevazute mai sus se va prezenta administratorului schemei cu ocazia depunerii primei cereri de compensare a cresterii pretului la combustibil ulterioare datei la care a intervenit modificarea. In acest sens, operatorul economic depune documentele prevazute la art. 9 alin. (2) lit. a), d) si e), corespunzatoare modificarilor intervenite.
Articolul 12
(1) In vederea solutionarii cererii de compensare, administratorul schemei verifica:
a) indeplinirea conditiilor prevazute la art. 5 alin. (1) lit. a) prin confruntarea cu informatiile referitoare la operatorul economic pe care le detine in baza sa de date;
b) indeplinirea conditiilor prevazute la art. 5 alin. (1) lit. b) pe baza informatiilor referitoare la vehicule pe care le detine in baza sa de date;
c) indeplinirea conditiilor prevazute la art. 5 alin. (1) lit. c) si g) pe baza informatiilor furnizate conform alin. (5) lit. a);
d) indeplinirea conditiei prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d) si e) pe baza informatiilor furnizate conform alin. (5) lit. a);
e) indeplinirea conditiei prevazute la art. 5 alin. (1) lit. f), h)-l) prin analizarea informatiilor din documentele anexate cererii pentru compensare;
f) daca in perioada pentru care solicita compensarea cresterii pretului la combustibil operatorul economic este eligibil si daca fiecare vehicul pentru care se solicita compensarea cresterii pretului pentru combustibil este eligibil, prin confruntarea cu datele si informatiile pe care le detine in baza sa de date/furnizate de catre alte autoritati;
g) daca baza de compensare prevazuta la art. 7 alin. (4) este corect determinata, prin analizarea informatiilor prezentate in borderoul anexat cererii pentru compensare, prevazut in anexa nr. 2;
h) daca suma de restituit inscrisa in cererea solicitantului este corect determinata potrivit algoritmului prevazut la art. 8 si se refera numai la alimentari efectuate in perioada in care operatorul economic si vehiculele sunt eligibile.
(2) Inexistenta cel putin a uneia dintre informatiile privind o alimentare, prevazute in borderoul centralizator al cantitatilor de combustibil alimentate de fiecare vehicul eligibil in parte, atrage neluarea in calcul a respectivei alimentari pentru baza de compensare a cresterii pretului la combustibil prevazuta la art. 7 alin. (4).
(3) Baza de compensare a cresterii pretului la combustibil prevazuta la art. 7 alin. (4) nu poate depasi suma cantitatilor de combustibil din facturile de achizitie a acesteia care insotesc cererea de compensare a cresterii pretului la combustibil.
(4) Suma de compensare a cresterii pretului la combustibil determinata conform art. 8 nu poate depasi suma solicitata prin cerere.
(5) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, intre Ministerul Finantelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, se incheie un protocol de colaborare cu privire la transmiterea:
a) informatiilor referitoare la operatorii economici din Romania care nu mai indeplinesc conditiile prevazute la art. 5 alin. (1) lit. c), d), e) si g), care se transmit de catre Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. Protocolul va contine prevederi privind frecventa cu care se comunica informatiile catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. pentru operatorii economici care solicita compensarea cresterii pretului pentru combustibil;
b) informatiilor din Borderoul alimentarilor de combustibil prevazut in anexa nr. 2, necesare pentru efectuarea controlului ulterior, care se comunica de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. structurii de specialitate cu atributii privind inspectia economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor.
Articolul 13
In urma verificarilor prevazute la art. 12, cererea de compensare a cresterii pretului la combustibil:
a) se aproba, in situatia in care baza de compensare a cresterii pretului la combustibil prevazuta la art. 7 alin. (3) si (4) si suma de compensat inscrisa in cererea solicitantului sunt corect determinate;
b) se respinge, in situatia in care operatorul economic nu indeplineste cerintele prevazute in sarcina sa de prezenta hotarare.
Articolul 14
(1) Administratorul schemei trebuie sa solutioneze cererile de compensare a cresterii pretului la combustibil in termen de 30 de zile lucratoare de la data depunerii cererii prevazute la art. 10 alin. (1), (3) sau (4).
(2) In cazul aprobarii cererii se emite o decizie, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 3, care se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar ramane la administratorul schemei si un exemplar se comunica solicitantului. Comunicarea deciziei se va face si prin mijloace electronice, pentru diminuarea perioadei in care operatorul poate depune o cerere rectificativa.
(3) Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. transmite ordonatorului principal de credite in datele de 15 si 30 ale fiecarei luni cate o dispozitie de plata, conform anexei nr. 6. Dispozitiile de plata a ajutorului de stat aprobat pentru compensarea cresterii pretului la combustibil pentru care nu se poate efectua plata ca urmare a completarii unor informatii eronate se restituie Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. de catre ordonatorul principal de credite, care are obligatia de a emite o noua dispozitie pe care o va transmite Ministerului Finantelor.
(4) In cazul respingerii cererii se emite o decizie, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4, care se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar ramane la administratorul schemei si un exemplar se comunica solicitantului. Comunicarea deciziei se va face si prin mijloace electronice, pentru diminuarea perioadei in care operatorul poate depune o cerere rectificativa.
(5) Decizia de aprobare ori de respingere a cererii de compensare este comunicata operatorului economic solicitant in termen de maximum 30 de zile lucratoare de la data depunerii cererii prevazute la art. 10 alin. (1), (3) sau (4), cu justificarea corespunzatoare a motivelor care au condus la aceasta.
(6) Dupa aprobarea legilor bugetare anuale si a celor de rectificare, Ministerul Finantelor transmite administratorului schemei plafoane trimestriale. Administratorul schemei emite decizii de aprobare a cererii de compensare a cresterii pretului pentru combustibil in limita plafoanelor trimestriale comunicate de Ministerul Finantelor. Plafonul trimestrial alocat si neconsumat se reporteaza in trimestrul urmator.
(7) In situatia in care administratorului schemei nu i s-au transmis plafoanele trimestriale prevazute la alin. (6), termenul maxim de solutionare a cererilor de compensare prevazut la alin. (1) curge de la data primirii de catre administratorul schemei a respectivelor plafoane.
(8) Angajarea, lichidarea si ordonantarea cheltuielilor se realizeaza de catre ordonatorul principal de credite exclusiv in baza dispozitiei de plata a ajutorului de stat aprobat pentru compensarea cresterii pretului la combustibil emise de catre administratorul schemei, care constituie document justificativ prin care se atesta realitatea si modul de determinare a cuantumului obligatiei de plata.
(9) Plata se efectueaza in lei, in termen de 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii la Registratura generala a Ministerului Finantelor a deciziei, astfel:
a) intr-un cont bancar din Romania, in cazul operatorilor economici stabiliti in alte state membre ale Uniunii Europene;
b) intr-un cont deschis la Trezoreria Statului, in cazul operatorilor economici stabiliti in Romania.
(10) In termen de 30 de zile lucratoare de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari se va aproba prin ordin al ministrului finantelor procedura de punere in aplicare a prevederilor alin. (8) si (9).
Articolul 15
(1) In cazul in care operatorul economic a primit o decizie de aprobare partiala sau de respingere, acesta poate depune la administratorul schemei o cerere rectificativa, al carei model este prezentat in anexa nr. 5, insotita de documentele justificative aferente.
(2) Termenul de depunere a cererii rectificative prevazute la alin. (1) este de 10 zile de la data comunicarii prin mijloace electronice a deciziei emise cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (5), cu exceptia trimestrului IV, pentru care cererile rectificative se pot depune pana cel tarziu la data de 1 decembrie 2022.
Articolul 16
(1) In vederea efectuarii controlului ulterior momentului platii ajutorului de stat, operatorii economici au obligatia sa pastreze documentele prevazute la art. 9, precum si:
a) fisele de magazie pentru fiecare rezervor pentru consum propriu detinut la punctele lor de alimentare, precum si bonurile de consum intocmite la fiecare alimentare a vehiculelor eligibile din rezervorul respectiv, pe care in mod obligatoriu sa fie inscrise cel putin urmatoarele informatii: data alimentarii, numarul de inmatriculare al vehiculului alimentat, cantitatea de combustibil alimentata exprimata in litri pe fiecare vehicul, numarul de kilometri inregistrati la bordul vehiculului la momentul alimentarii;
b) inregistrarile tahografului din prima si din ultima zi a trimestrului pentru care se depune cererea de compensare;
c) documentele de transport prevazute la art. 3 pct. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, cum ar fi, dar fara a se limita la scrisoarea de transport C.M.R., avizele de transport, foile de parcurs care atesta faptul ca vehiculele au fost efectiv utilizate pentru transportul de marfuri, respectiv pentru transportul de persoane regulat sau ocazional, exclusiv transportul public de persoane in interiorul localitatii, precum si in limitele unei asociatii de dezvoltare intercomunitare;
d) documentele care atesta dreptul de detinere a vehiculelor pentru care se acorda dreptul de compensare;
e) documentele de vanzare, distrugere, export, pentru toate vehiculele ale caror consumuri sunt incluse in cerere;
f) anexele la facturile de achizitie a carburantilor;
g) unitatile electronice de stocare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. f) pct. (ii).
(2) Documentele prevazute la alin. (1) se arhiveaza pentru o perioada de 10 ani de la data depunerii cererii de compensare.
(3) Controlul ulterior al schemei de ajutor de stat prevazute la alin. (1) se efectueaza potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, prin structura de specialitate cu atributii privind inspectia economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor.
Articolul 17
(1) In cazul in care in urma controlului ulterior se constata ca aceasta compensare a cresterii pretului la combustibil a fost obtinuta prin frauda, aceasta constituie ajutor de stat utilizat in mod abuziv si se aplica in mod corespunzator procedurile de recuperare prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, precum si pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Ajutorul de stat care trebuie recuperat include si dobanda aferenta, datorata de la data platii pana la data recuperarii. Rata dobanzii aplicabile este cea stabilita potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
(3) Recuperarea ajutorului de stat, precum si a accesoriilor aferente se realizeaza dupa cum urmeaza:
a) in cazul operatorilor economici licentiati in Romania, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) in cazul operatorilor economici licentiati in alte state membre, potrivit prevederilor referitoare la asistenta reciproca in materie de colectare.
(4) In vederea dispunerii stoparii sau recuperarii ajutoarelor de stat acordate, furnizorul masurii de ajutor emite decizii, acestea avand caracter de titlu executoriu. Furnizorul are obligatia transmiterii la Consiliul Concurentei, spre informare, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.
Articolul 18
(1) Nerespectarea de catre operatorul economic a obligatiilor de pastrare a evidentei informatiilor despre ajutoarele primite, inclusiv a documentelor prevazute la art. 16 alin. (1), constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit art. 45 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 20/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul imputernicit de A.R.R.
Articolul 19
(1) Prevederile art. 18 se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Contraventiei prevazute la art. 18 ii sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 20
(1) Administratorul schemei trebuie sa pastreze inregistrari detaliate referitoare la ajutoarele de stat acordate in cadrul schemei pe o perioada de 10 ani de la data acordarii ultimului ajutor de stat.
(2) Administratorul schemei are obligatia de a incarca in Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate in Romania - RegAS contractele de finantare, actele de acordare a ajutoarelor de stat, precum si platile efectuate de catre ordonatorul principal de credite.
(3) Ordonatorul de credite are obligatia de a incarca in Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate in Romania - RegAS obligatiile de recuperare a ajutoarelor si rambursarea efectiva a respectivelor obligatii aferente masurii.
(4) Administratorul schemei are obligatia sa raporteze anual Consiliului Concurentei date si informatii privind ajutoarele de stat acordate, in conformitate cu Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 441/2022 pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat si de minimis.
(5) Administratorul schemei va incarca in Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate in Romania - RegAS datele si informatiile referitoare la schema de ajutor de stat prevazuta la alin. (1) in termen de 5 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 437/2016.
(6) Actele de acordare a ajutoarelor, platile, obligatiile de recuperare a ajutoarelor si rambursarea efectiva a respectivelor obligatii, aferente acestei masuri, se vor incarca in Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate in Romania - RegAS, de catre administratorul schemei de ajutor de stat, in termen de 7 zile lucratoare de la data semnarii actelor de acordare a ajutoarelor si in 7 zile lucratoare de la data instituirii platilor, a obligatiilor de recuperare sau a rambursarii efective a respectivelor obligatii.
(7) Situatia platilor efectuate potrivit deciziilor de aprobare a cererilor de compensare a cresterii pretului la combustibil va fi transmisa de catre Ministerul Finantelor in termen de 5 zile lucratoare de la data comunicarii extraselor de cont de catre directia de specialitate, fara a depasi termenul prevazut la alin. (6).
Articolul 21
Schema de ajutor de stat se publica pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii impreuna cu rezumatul informatiilor legate de aceasta.
Articolul 22
La anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 333 din 1 aprilie 2021, cu modificarile si completarile ulterioare, la litera D, in tabel, la numarul curent 4, coloana 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
540
Articolul 23
Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Sursa foto: Pixabay