In urma inspectiilor fiscale desfasurate in luna august 2023, ANAF a prezentat cateva cazuri in care societatile controlate nu si-au indeplinit obligatiile fiscale pe care le aveau. Numele, denumirile si sumele sunt anonimizate de ANAF.
In vederea cresterii transparentei cu privire la activitatea institutiei si a comunicarii cu mediul de afaceri, ANAF va publica lunar rapoarte cu privire la actiunile intreprinse de catre directiile de specialitate din cadrul Agentiei si la rezultatele generate de acestea.
Controale ANAF: ce nereguli au descoperit inspectorii la firmele verificate
1. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate "Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice", cod CAEN 2511.
Perioada verificata: 01.01.2019 - 31.05.2021 - Impozit pe veniturile din salarii si contributii sociale aferente.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Urmare refacerii inspectiei fiscale partiale conform deciziei de solutionare a contestatiei, organele de inspectie fiscala au efectuat urmatoarele demersuri:
-solicitarea unei expertize in vederea incadrarii/neincadrarii activitatii S.C. X S.R.L. in legatura cu sectorul constructiilor si stabilirii daca societatea a aplicat in mod corect sau eronat facilitatile/scutirile in domeniul constructiilor, prevazute la art. 60, pct. 5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare;
- a fost solicitat un punct de vedere la Institutul National de Statistica, referitor la incadrarea sau neincadrarea in codul CAEN 2511 a activitatii desfasurate de catre societatea verificata, respectiv, privind incadrarea produselor fabricate conform Catalogului produselor fabricate in Romania.
Urmare expertizei tehnice conform careia expertii au apreciat ca piesele/componentele metalice produse de catre S.C. X S.R.L. nu se incadreaza in codul CAEN 2511, acestea incadrandu-se, in parte, in codul CAEN 2822 "subansamble produse si utilizate pentru masini de ridicat/manevrat (ca macarale turn pe senile si alte masini de ridicat)", iar altele "subansamble produse si utilizate pentru utilaje de forat, excavat, nivelat etc. (excavatoare, buldozere si alte utilaje pentru trasarea, nivelarea, excavarea, extractia sau forarea pamantului si echipamente de forat)", in codul CAEN 2892, organele de inspectie fiscala au concluzionat ca nu au fost indeplinite conditiile cumulative de acordare a facilitatilor fiscale prevazute pentru sectorul constructiilor.
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Examen Consultant Fiscal 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
In concluzie, organele de inspectie fiscala au constatat ca persoanele fizice, in calitate de angajati ai S.C. X S.R.L. nu puteau sa beneficieze de scutirea de la plata impozitului pe venitul din salarii, de reducerea cu 3,75 puncte procentuale a contributiei de asigurari sociale retinuta de la salariati, de exceptarea de la plata contributiei de asigurari de sanatate retinuta de la salariati si nici de reducerea cotei contributiei asiguratorii pentru munca la nivelul cotei care se constituie venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Astfel, consecinta fiscala urmare inspectiei fiscale desfasurate pentru perioada 01.01.2019 - 31.05.2021, a fost stabilirea unor obligatii suplimentare in suma totala de x lei, din care:
- x lei impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor;
- x lei contributii sociale.
2. S.C. X S.A. are ca obiect de activitate "Fabricarea hartiei si cartonului", cod CAEN 1712.
Perioada verificata: 01.01.2015 - 31.12.2020.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
a) Diferenta de taxa pe valoarea adaugata stabilita suplimentar de x lei a avut la baza urmatoarele constatari:
- TVA deductibila aferenta unor cheltuieli arbitrar si de executare silita pentru care agentul economic verificat nu a prezentat documente justificative;
- TVA deductibila in baza unor facturi care nu indeplinesc calitatea de documente justificative;
- TVA deductibila aferenta unor facturi reprezentand contravaloarea unor servicii "de consultanta pentru organizarea, conducerea si gestionarea activitatii", documentele prezentate nejustificand prestarea efectiva a unor servicii si necesitatea acestora in scopul desfasurarii activitatii;
- TVA deductibila aferenta unor servicii de promovare care nu se incadreaza in prevederile contractuale incheiate, respectiv a unor servicii reprezentand "valoare finala si capital" pentru un autoturism care nu mai face parte din patrimoniul societatii verificate, contractul de leasing fiind cedat altei persoane juridice;
- TVA deductibila in baza unor facturi emise de S.C. L S.R.L. reprezentand contravaloarea unor servicii facturate (analiza parametri chimici, fizici, microbiologici, analize calitative, senzoriale, analiza si evaluarea pietei etc), aferente carora s-a platit remuneratie bianuala stabilita sub forma de cheltuieli forfetare;
- TVA deductibila, fara a limita la 50% dreptul de deducere aferent achizitiei, functionarii si intretinerii unor vehicule rutiere motorizate pentru care contribuabilul nu a demonstrat cu documente justificative utilizarea exclusiva in scopul activitatii economice;
- TVA deductibila aferenta unor servicii intracomunitare pentru care contribuabilul nu a putut demonstra utilizarea acestora in scopul operatiunilor sale taxabile;
b) Impozitul pe profit stabilit suplimentar de x lei a avut la baza urmatoarele deficiente identificate in timpul actiunii de control fiscal:
- In perioada 2015-2017, contribuabilul verificat nu a considerat nedeductibile la calculul profitului impozabil cheltuielile cu dobanda si diferentele de curs valutar aferente imprumuturilor in conditiile in care capitalul propriu calculat pentru fiecare an fiscal in parte avea valoare negativa;
- Nu a fost luata in considerare la calculul profitului impozabil aferent anilor 2015 si 2016 valoarea deprecierilor unor bunuri imobile (terenuri si constructii) care au facut obiectul unor reevaluari, iar valoarea acestora a scazut fata de valoarea contabila neta;
- Nu a considerat in anul 2015, la calculul profitului impozabil, ca element similar veniturilor, rezerva din reevaluare aferenta cheltuielilor privind mijloacele fixe cedate si scoase din gestiune;
- Calcularea eronata a rezultatului fiscal aferent anului 2015 prin considerarea eronata ca si cheltuiala deductibila din punct de vedere fiscal reprezentand consultanta pentru derularea unei investitii constand in infiintarea unei unitati pentru producerea si prelucrarea hartiei, in conditiile in care conform prevederilor legale aceste sume se includ in valoarea de intrare a imobilizarii corporale;
- Cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal in conditiile in care nu au fost prezentate documente justificative din care sa rezulte utilizarea bunurilor si serviciilor achizitionate in scopul activitatii economice;
- Nu au fost luate in considerare ca deductibile din punct de vedere fiscal in anul 2016 unele cheltuieli cu impozitul pe profit datorat.
3. S.C. X S.A. are ca obiect de activitate "Fabricarea echipamentelor de comunicatii", cod CAEN 2630.
Perioada verificata: 01.01.2017 - 31.12.2021.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
a) Cu privire la impozitul pe profit:
Urmare analizarii dosarului preturilor de transfer, organele de inspectie fiscala au procedat la ajustarea veniturilor din tranzactiile cu persoanele afiliate, la nivelul preturilor de transfer date de tendinta centrala a pietei cu suma de x lei. Din analiza cheltuielilor inregistrate de societatea verificata s-a constatat ca au fost inregistrate cheltuieli deductibile cu achizitia de bunuri si servicii care nu au fost efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, achizitii pentru care societatea nu a prezentat documente care sa justifice necesitatea efectuarii acestora (servicii hoteliere, mentenanta, backup, repararea pieselor, etc), fiind astfel stabilit impozit pe profit suplimentar in suma de x lei.
b) Cu privire la taxa pe valoarea adaugata:
Din verificarea efectuata, s-a constatat ca societatea a dedus in mod eronat TVA in suma de x lei, in baza unor facturi in care s-au consemnat achizitii de bunuri si servicii care nu au fost destinate utilizarii in folosul operatiunilor taxabile. Astfel, suma de x lei reprezinta TVA suplimentara stabilita de catre organele de inspectie fiscala.
In concluzie urmare verificarilor efectuate, organele de inspectie fiscala au stabilit suplimentar suma de x lei reprezentand:
- x lei impozit pe profit;
- x lei TVA.
4. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate "Lucrari de constructii a proiectelor utilitare pentru fluide", cod CAEN 4221.
Perioada verificata: 01.01.2022 - 31.12.2022 - Impozit pe profit. Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
Urmare a verificarii efectuate, organele de inspectie fiscala au constatat ca S.C. X
S.R.L. nu a respectat prevederile legale in ceea ce priveste acordarea scutirii de impozit pentru profitul reinvestit.
Astfel, contribuabilul i-a acordat in mod eronat facilitatea privind scutirea de impozit a profitului reinvestit in trimestrul 4 al anului 2022, pe de o parte, luand in calcul toate achizitiile de echipamente efectuate de la inceputul anului 2022 si pana la data de 31.12.2022 (indiferent daca s-a inregistrat sau nu profit la finele trimestrului in care s-au facut achizitii), iar, pe de alta parte, considerand ca si "impozit pe profit scutit" intreaga valoare a achizitiilor de active corporale efectuate in anul 2022 in loc sa aplice cota de 16% la valoarea acestora si sa aplice neimpozitarea sumei din profit reinvestita in active corporale, asa cum se precizeaza la art. 22 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare.
Drept urmare, s-a procedat la recalcularea impozitului pe profit aferent anului fiscal 2022 in baza documentelor si a situatiilor financiar-contabile puse la dispozitie organelor de inspectie fiscala de catre societatea verificata, respectiv, din suma totala de x lei, reprezentand profit reinvestit, acestea au recalculat impozitul scutit doar la valoarea de x1 lei reprezentand achizitii in perioada 01.04.2022 - 31.12.2022, cand contribuabilul a inregistrat profit contabil brut.
De asemenea, organele de inspectie fiscala au constatat urmatoarele aspecte:
- la calculul impozitului pe profit nu s-a tinut cont de unele cheltuieli considerate nedeductibile in conformitate cu legislatia in vigoare, respectiv sume inregistrate in conturile 6814 "Cheltuieli cu ajustarile pentru deprecierea creantelor" si 6588 "Alte cheltuieli de exploatare" unde au fost inregistrate sume reprezentand cheltuieli cu ajustarea creantelor (sume facturate si neincasate pentru clienti; incertititudini in litigiu) care au fost considerate cheltuieli deductibile integral la calculul impozitului pe profit, nerespectandu-se prevederile art. 26, alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227 /2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare.
- la calculul impozitului pe profit nu s-a tinut cont de unele cheltuieli considerate nedeductibile in conformitate cu legislatia in vigoare, respectiv sume inregistrate in conturile 6588 "Alte cheltuieli de exploatare" pentru care nu existau documente justificative, nerespectandu-se prevederile art.19, alin.(1) din Legea nr. 227 /2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare.
In concluzie, pentru intreaga perioada supusa verificarii, respectiv 01.01.2022 - 31.12.2022 s-a stabilit impozit pe profit suplimentar in suma totala de x lei.
5. S.C. X S.R.L. are ca obiect de activitate "Lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor", cod CAEN 4211.
Perioada verificata: 01.01.2017 - 31.05.2023.
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala au fost:
- calcularea si declararea eronata a impozitului pe profit, societatea verificata nu a luat in calcul la stabilirea profitului impozabil toate cheltuielile nedeductibile din punct de vedere fiscal, reprezentand despagubiri, amenzi si penalitati;
- inregistrarea in mod eronat ca cheltuieli deductibile a sumelor reprezentand provizioane de garantie si buna executie care nu sunt aferente anului curent (sumele fiind aferente anilor anteriori inregistrarii in evidenta contabila);
- diminuarea bazei impozabile a taxei pe valoarea adaugata cu sumele reprezentand garantii potrivit clauzelor contractuale, desi acestea nu au reprezentat operatiuni in sfera aplicarii taxei pe valoarea adaugata;
- nedeclararea in totalitate la organul fiscal a taxei pe valoarea adaugata;
- deducerea in mod eronat a taxei pe valoarea adaugata pe baza unei facturi proforma;
- neadmiterea la deducere a 50% din taxa pe valoarea adaugata aferenta avansului ratelor de leasing si a cheltuielilor cu combustibilul aferente unui mijloc de transport, intrucat societatea verificata nu a facut dovada utilizarii exclusive pentru desfasurarea activitatii economice;
- societatea verificata nu a colectat taxa pe valoarea adaugata aferenta avansurilor incasate;
- neadmiterea la deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta cheltuielilor nedeductibile din punct de vedere fiscal;
- reincadrarea ca dividende a sumelor ridicate de asociatul societatii fara a prezenta documente justificative privind utilizarea acestora.
In concluzie urmare verificarilor efectuate, organele de inspectie fiscala au stabilit suplimentar suma de x lei, din care:
- x lei impozit pe profit;
- x lei TVA;
- x lei impozit pe dividende.
Raportul privind inspectiile fiscale incheiate de ANAF in august 2023 poate fi consultat aici >>
Foto: pexels.com