Din punctul de vedere al impozitului pe venit, incepand cu data de 01.01.2024, potrivit art. 84 indice 1 din Codul fiscal, in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, venitul brut reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti.
Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
In situatia in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei valute, venitul brut se determina pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza plata.
Venitul net din cedarea folosintei bunurilor, altul decat venitul din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, se stabileste la fiecare plata, de catre platitorii de venit, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra acestuia.
Platitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au si obligatia de a calcula, retine, declara si plati impozitul corespunzator sumelor platite.
Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net si se retine la sursa, de catre platitorii de venituri prevazuti la alin. (4), la momentul platii veniturilor.
Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Contribuabilii nu au obligatia de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile.
Venituri din chirii obtinute de la persoane juridice in anul 2024 - studiu de caz
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
In continuare, analizam urmatorul studiu de caz: "O persoana fizica care detine un apartament l-a inchiriat unei firme pentru un salariat al acesteia, cetatean strain, in anul 2023 pentru suma de 600 euro lunar, contractul de inchiriere fiind inregistrat online la ANAF. Cum vor afecta modificarile din OUG 115/2023 obligatiile fiscale pe care persoana fizica le va avea de platit incepand cu 1.01.2024?
1. Care vor fi taxele de plata si de declarat de catre persoana fizica in Declaratia Unica care se va depune in luna mai 2025 pentru anul fiscal 2024?
2. Care vor fi taxele de plata si de declarat care vor fi in responsabilitatea firmei incepand cu 1.01.2024?
3. Trebuie modificat cumva si contractul de inchiriere intre parti printr-un act aditional ca urmare a noilor prevederi legale, si daca da, care anume prevedere ar trebui modificata si in cat timp trebuie sa se depuna din nou la ANAF contractul modificat?
4. In ceea ce priveste deducerea cotei forfetare de 20% din valoarea chiriei brute, vor tine cont de aceasta deducere atat proprietarul, cat si chiriasul (firma)? Mai precis, aceasta deducere va afecta si cuantumul taxelor de platit de catre proprietar sau numai pe acela care trebuie platit de chirias?"
Venituri din chirii 2024 - raspunsul specialistului
Avand in vedere ca imobilul este inchiriat pentru suma de 600 euro lunar, venitul din chirii aproximativ obtinut in anul 2024 va fi mai mare de 6 salarii minime, dar mai mic de 12 salarii minime.
Voi presupune ca acesta este singurul venit dintre cele mentionate la art. 155 alin. (1) din Codul fiscal obtinut de persoana fizica. In caz contrar, plafonul de 12 salarii poate fi depasit.
Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate datoreaza CASS pentru venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83, conform art. 155 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal.
Potrivit art. 170 alin. (2)-(5) din Codul fiscal:
(2) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (5), daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.
(3) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), dupa cum urmeaza:
a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 721, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
b)venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);
c)venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
d)venitul si/sau castigul/castigul net din investitii, stabilit conform art. 94-97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele platite, diminuate cu impozitul retinut, distribuite incepand cu anul 2018;
e)venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;
f)venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.
(4) La incadrarea in plafonul prevazut la alin. (3) nu se iau in calcul veniturile neimpozabile, prevazute la art. 93 si 105.
(5) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) o reprezinta:
a)nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b)nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c)nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Potrivit art. 174 indice 1 alin. (3) si (4) din Codul fiscal:
(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), cu exceptia celor pentru care platitorii de venituri prevazuti la alin. (2) stabilesc si declara contributia, depun declaratia prevazuta la art. 120 pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia.
(4) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), cu exceptia celor pentru care platitorii de venituri prevazuti la alin. (2) stabilesc si declara contributia, depun declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122, pana la termenul de 25 mai inclusiv al anului urmator celui pentru care se stabileste contributia datorata, daca realizeaza venituri peste plafoanele prevazute la art. 170 alin. (3), dupa caz.
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, raspunsurile la intrebarile dumneavoastra sunt:
1. Persoana fizica va depune declaratia unica pana pe 25 mai 2024, deoarece estimeaza venituri peste plafonul de 6 salarii minime.
Termenul de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate este pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia, deci veti plati contributia pana pe 25 mai 2025.
2. Societatea va calcula, va retine si va declara impozitul datorat de persoana fizica prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net (venit brut diminuat cu 20% cota forfetara).
Persoana fizica nu mai are obligatia declararii impozitului prin declaratia unica.
3. Tratamentul fiscal descris este obligatoriu indiferent de prevederile contractului de inchiriere. Societatea este obligata sa retina la sursa impozitului, iar persoana fizica are in continuare obligatia de a depune declararia unica pentru a plati CASS.
In opinia mea, nu este necesar sa se modifice contractul de inchiriere.
4. Cota forfetara de 20% este aplicabila atat in cazul cand o societate retine impozitul pe venituri din chirii (conform art. 84 indice 1 alin. (3) din Codul fiscal), cat si in cazul in care proprietarul trebuie sa declara impozitul pe venituri din chirii (conform art. 84 alin.
Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com