email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrarea unor operatiuni economico-financiare efectuate de catre o gradinita particulara in contabilitatea unei fundatii

fundatiigradinita particularacontabilitate

Multumim Revistei de Monografii Contabile

 

conf. dr. Cristina Nicolaescu

Inregistrarea unor operatiuni economico-financiare efectuate
de catre o gradinita particulara in contabilitatea unei fundatii

Prevederile legislative referitoare la organizarea contabilitatii fundatiilor sunt cuprinse in Reglementarile contabile privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial - Anexa nr. 1, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.969/2007.

Aceste reglementari contabile se refera in principal la activitatile desfasurate de catre persoanele juridice fara scop patrimonial si in subsidiar la activitatile economice desfasurate, potrivit legii, de catre aceste persoane.

  Pentru activitatile economice desfasurate, potrivit legii, aceste reglementari se completeaza, dupa caz, cu Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, prevazute in anexa la O.M.F.P. nr. 1.752/2005, modificat si completat prin Ordinul nr. 2.374/2007.

Din punct de vedere fiscal, aceste entitati sunt tratate diferit pentru activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice. Astfel, pentru activitatile economice se aplica aceleasi prevederi fiscale ca si in cazul societatilor comerciale. Pentru activitatile fara scop patrimonial exista o serie de facilitati in ceea ce priveste obligatiile fiscale. Un caz special este cel al fundatiilor a caror activitate este recunoscuta ca si activitate de utilitate publica conform prevederilor O.G. nr. 26/2000 cu modificarile ulterioare.

ATENTIE!

In cazul unei gradinite particulare, aceasta se incadreaza in prevederile art. 141 lit. f) din Codul fiscal privind scutirile de T.V.A. in conditiile in care exista o autorizatie emisa de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului care sa permita functionarea gradinitei ca institutie de invatamant, conform prevederilor Legii invatamantului nr. 48/1995. In caz contrar, activitatea este considerata activitate economica o prestare de servicii si este tratata ca atare.

EXEMPLU

In urmatoarea monografie prezentata consideram activitatea ca fiind activitate economica. Ca urmare, in cele ce urmeaza se vor aplica prevederile O.M.F.P. nr. 1.752/2005 pentru organizarea contabilitatii. Pentru a putea extrapola exemplul pentru situatia in care activitatea gradinitei este considerata ca fiind fara scop patrimonial, se va preciza, cand este cazul, modalitatea de abordare a operatiei economice.

Pentru a prezenta o monografie cat mai complexa, consideram situatia unei gradinite cu program prelungit in care copii servesc si masa de pranz.

In aceste conditii, principalele operatiuni care apar intr-o astfel de activitate sunt:

  • achizitia de materiale si servicii de la terti, necesare pentru buna desfasurare a activitatii;
  • darea in consum a materialelor achizitionate;
  • inregistrarea salariilor persoanelor implicate in activitatea gradinitei si a contributiilor aferente;
  • incasarea contributiei parintilor;
  • achitarea facturilor furnizorilor (in numerar sau prin virament bancar);
  • achitarea salariilor angajatilor si a contributiilor aferente;
  • inregistrarea amortizarii pentru imobilizarile detinute de gradinita;
  • inregistrarea altor venituri (de exemplu, din sponzorizari sau din dobanzi);
  • operatii de trezorerie diverse (prin banca si in numerar).

Exemple de operatiuni desfasurate

1. Se achizitioneaza alimente de la furnizori, in valoare de 700 lei, T.V.A. 19%. In gestiunea gradinitei se va inregistra intrarea in fisele de magazie a produselor achizitionate.

 

                  %                    =                401                     833
                3028                                Furnizori                 700
   Alte materiale consumabile
               4426                                                                133
     T.V.A. deductibila

NOTA

In cazul in care, prin optiune, fundatia nu este platitoare de T.V.A., nu se inregistreaza la achizitie T.V.A. deductibila. Aceasta se considera taxa nerecuperabila si se include in costul de achizitie al bunurilor. In cazul in care cifra de afaceri a fundatiei (calculata ca si suma a veniturilor din activitati economice) depaseste contravaloarea a 35.000 euro (calculati la cursul din data de 31 decembrie a anului precedent) ea trebuie sa se declare platitoare de T.V.A. In acest scop se va completa declaratia 010 privind vectorul fiscal, la rubrica privitoare la T.V.A.

2. Se achita in numerar acest furnizor. Chitanta emisa de acesta se consemneaza prin inregistrarea:

                   401             =              5311                          833
              Furnizori                    Casa in lei

 

3. In vederea achizitionarii de diverse materiale didactice, se acorda un avans in numerar de 600 lei.

                 542              =                  5311                        600
   Avansuri de trezorerie                 Casa in lei

4. Se achizitioneaza obiecte de inventar (cum ar fi, jucarii, materiale didactice) in valoare de 500 lei, T.V.A. 19%, pentru care se intocmesc fise de magazie.

 

                %           =                401                      595
               303                        Furnizori                 500
  Materiale de natura obiectelor de inventar
               4426                                                       95
     T.V.A. deductibila

5. Se dau in consum, pe baza bonului de consum, materialele achizitionate.

                 603              =                    303                     500
Cheltuieli privind materiale           Materiale de natura obiectelor
de natura obiectelor de inventar                 de inventar

6. Se achita furnizorul din avansul primit.

                 401               =                 542                       595
           Furnizori                   Avansuri de trezorerie

7. Se restituie avansul neutilizat.

               5311               =                   542                         5
           Casa in lei                  Avansuri de trezorerie

8. Se inregistreaza factura de achizitie a unui mobilier de natura mijloacelor fixe, in valoare de 2.000 lei, T.V.A. 19%:

                 %                =                      404                    2.380
                                                 Furnizori de imobilizari
              214                                                                   2.000
  Mobilier, aparatura birotica, echipamente
   de protectie a valorilor umane si materiale
           si alte active corporale
              4426                                                                    380
       T.V.A. deductibila

9. Se inregistreaza factura de transport pe luna curenta, emisa de firma care asigura transportul copiilor la gradinita in valoare de 250 lei, T.V.A. 19%.

                 %              =             401                          297,5
                624                        Furnizori                        250
Cheltuieli cu transportul de bunuri si persoane
               4426                                                             47,5
T.V.A. deductibila

10. Se achita prin virament bancar (ordin de plata) furnizorii de imobilizari si de servicii de transport. Comisionul retinut de banca pentru viramente este de 6 lei. Pe baza extrasului de cont din ziua respectiva se face inregistrarea:

                 %            =             5121                                2.683,5
                404              Conturi la banci in lei                      2.380
     Furnizori de imobilizari
                401                                                                  297,5
            Furnizori
                 627                                                                       6
Cheltuieli cu serviciile bancare si asimilate

 

11. Se incaseaza in numerar contributia de la parinti pentru luna curenta in valoare de 10.000 lei, T.V.A. 19%.

                  5311           =               %                          11.900
              Casa in lei                    704                          10.000
  Venituri din prestari servicii
                 4427                                                           1.900
       T.V.A. colectata

ATENTIE!

Daca activitatea gradinitei este incadrata in categoria activitatilor fara scop patrimonial, insemna ca ingrijirea copiilor este suportata din alte fonduri decat contributiile parintilor. Acordarea acestei gratuitati pentru categoriile sociale sarace, de exemplu, ar permite incadrarea activitatii ca nonlucrativa. In acest caz, entitatea nu este platitoare de T.V.A. si, ca urmare, nu colecteaza T.V.A.

Nu se colecteaza T.V.A. nici in situatia in care fundatia nu este platitoare de T.V.A.

 

12. Se depun la banca 10.000 lei. Pe baza Registrului de casa se face inregistrarea:

                  581           =             5311                      10.000
        Viramente interne           Casa in lei

  iar pe baza extrasului de cont bancar:

                5121           =               581                      10.000
   Conturi la banci in lei        Viramente interne

 

13. Se primeste o donatie in numerar in valoare de 500 lei.

               5311           =                7582                        500
       Casa in lei         Venituri din donatii si subventii primite

ATENTIE!

In mod similar se inregistreaza orice donatie de bunuri de natura stocurilor, prin debitarea conturilor de stocuri corespunzatoare.

In cazul in care sumele sau bunurile primite sunt destinate unor activitati fara scop patrimonial din cadrul fundatiei, se utilizeaza contul de venituri 733 Venituri din donatii si sume sau bunuri primite prin sponsorizare.

In cazul in care se primesc active de natura imobilizarilor, pentru inregistrarea intrarii lor in patrimoniu se debiteaza contul de active corespunzator si se crediteaza contul 133 Donatii pentru investitii. In aceasta situatie, concomitent cu amortizarea imobilizarii, se recunoaste venitul din donatii prin formula contabila:

133 = 7584

Donatii pentru investitii Venituri din subventii pentru investitii

In cazul in care imobilizarile care intra cu titlu gratuit sunt destinate activitatii fara scop patrimonial, se utilizeaza in locul contului 7584 Venituri din subventii pentru investitii, contul 739 Alte venituri din activitati fara scop patrimonial.

14. Pe baza bonurilor de consum se inregistreaza darea in consum a alimentelor.

             6028          =                 3028                   700
Cheltuieli privind alte            Alte materiale consumabile
 materiale consumabile

 

15. Se achita, in numerar, avansurile personalului angajat.

              425           =                   5311                  2.000
 Avansuri acordate personalului      Casa

16. Se inregistreaza factura de telefon in valoare de 200 lei si factura de energie electrica de 100 lei.

Factura de telefon :

             %             =               401                     238
             626                       Furnizori                 200
Cheltuieli postale si taxe telecomunicatii
            4426                                                      38
   T.V.A. deductibila

Factura de energie electrica:

              %            =               401                      119
              605                      Furnizori                  100
  Cheltuieli cu energia si apa
            4426                                                       19
   T.V.A. deductibila

17. La sfarsitul lunii se inregistreaza salariile angajatilor, suita de inregistrari contabile fiind aceeasi ca si cea in cazul societatilor comerciale.

18. Se calculeaza amortizarea pentru mijloacele fixe din dotare.

                 6811             =             281                 200
       Cheltuieli de exploatare     Amortizari privind imobilizarile
privind amortizarea imobilizarilor              corporale

Specific fundatiilor este faptul ca rezultatul exercitiului financiar se inregistreaza diferit in functie de natura activitatii care l-a generat. In acest scop, contul 121 Excedent/profit sau deficit/pierdere se dezvolta pe 2 conturi sintetice de gradul II: 1211 Excedent sau deficit privind activitatile fara scop patrimonial (in care se inregistreaza, intr-un analitic distinct, inclusiv rezultatul activitatilor cu destinatie speciala) si 1212 Profit sau pierdere privind activitatile economice.

ATENTIE!

Pentru a putea realiza aceasta detaliere a rezultatului, este necesar sa se creeze in cadrul conturilor de cheltuieli si venituri, analitice distincte pentru cele 2 categorii de activitati.

19. Deoarece in exemplul nostru am considerat activitatea din cadrul gradinitei ca fiind activitate economica, vom inchide conturile de cheltuieli si venituri astfel:

                 1212           =                     %                     1.956
      Profit sau pierdere                          6028                    700
privind activitatile economice Cheltuieli privind alte materiale consumabile
                                                         603                       500
                                         Cheltuieli privind materiale de natura
                                               obiectelor de inventar
                                                          605                       100
                                             Cheltuieli privind energia si apa
                                                          624                        250
                               Cheltuieli cu transportul de bunuri si persoane
                                                         626                         200
                                 Cheltuieli postale si taxe telecomomunicatii
                                                        627                             6
                                   Cheltuieli cu servicii bancare si asimilate
                                                       6811                          200
                                         Cheltuieli de exploatare privind
                                                 amortizarea imobilizarilor

                  %                  =                1212                    10.500
                                               Profit sau pierdere
                  704                 privind activitatile economice     10.000
  Venituri din lucrari executate
    si servicii prestate                           7582                          500
Venituri din donatii si subventii primite

La sfarsitul anului soldul contului 1212 Profit sau pierdere privind activitatile economice se reporteaza prin preluare in contul 1172 Rezultatul reportat reprezentand profitul nerepartizat sau pierderea neacoperita privind activitatile economice.

 

NOTA

In cazul activitatilor fara scop patrimonial sau cu destinatie speciala, se utilizeaza 1171 Rezultat reportat reprezentand excedentul nerepartizat sau deficitul neacoperit privind activitatile fara scop patrimonial dezvoltat pe 2 conturi sintetice de gradul II: unul pentru activitatile fara scop patrimonial si unul pentru activitatile cu destinatie speciala.

Monografii contabile marca Rentrop & Straton
sau
Cum sa devii expert in contabilitate

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 e caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro"si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
fundatiigradinita particularacontabilitate


Data aparitiei: 28 Ianuarie 2009

Votati articolul "Inregistrarea unor operatiuni economico-financiare efectuate de catre o gradinita particulara in contabilitatea unei fundatii":
Rating:

Nota: 4.34 din 5 din 22 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X