Reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni privind activitatea hoteliera
Reflectarea in contabilitate a operatiunilor economice desfasurate in cadrul unui hotel trebuie sa se efectueze in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest sens, trebuie avut in vedere faptul ca in cadrul unui hotel se desfasoara mai multe tipuri de activitati distincte, cum ar fi:
- alimentatie publica (restaurant),
- comert (bar) si
- prestari servicii (cazarea in hotel).
Aceasta inseamna ca ne asteptam ca in cadrul unei activitati hoteliere sa intalnim toate cele 3 activitati, motiv pentru care conducerea societatii trebuie sa fie preocupata de organizarea contabilitatii pe tipurile de activitati desfasurate.
In cadrul celor 3 tipuri de activitati intalnim operatiuni distincte acestora, cum ar fi:
- Alimentatia publica (restaurant) aprovizionare cu marfuri alimentare si nealimentare, productia de produse alimentare, vanzarea de produse alimentare, intretinere, curatenie, obiecte de inventar (cum ar fi vesela, decoratiuni)
- Comert (bar) aprovizionare cu produse alcoolice, cu produse alimentare si nealimentare, intretinere, curatenie, obiecte de inventar (cum ar fi vesela, decoratiuni)
- Prestari servicii (hotel): cazare clienti, activitati minibar, servire in camera, intretinere, curatenie, obiecte de inventar (cum ar fi vesela, decoratiuni), precum si alte servicii prestate clientilor (cum ar fi spalatorie, calcatorie, rezervari bilete), aprovizionare cu marfuri alimentare si nealimentare, produse alcoolice si non-alcoolice, vanzarea de produse alimentare.
In continuare prezentam in detaliu monografia contabila pe cele 3 tipuri de activitati.
EXEMPLU
Activitatea de alimentatie publica (restaurant)
De regula, pentru realizarea activitatii desfasurate de catre restaurantul unui hotel avem de a face cu urmatoarele tipuri de operatiuni a caror reflectare in contabilitate se face dupa cum urmeaza.
![Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete](https://www.rs.ro/dbimg/product/3035-ghidul-practic-.jpg)
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
![Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3020-examenul-de-acc.jpg)
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
![Dosarul Permanent al Clientului Model Editabil si Recomandari](https://www.rs.ro/dbimg/product/3210-dosarul-permane.jpg)
Dosarul Permanent al Clientului Model Editabil si Recomandari
a) Aprovizionarea cu marfuri alimentare, nealimentare, materiale consumabile, produse de curatenie, vesela, alte obiecte de inventar, presupunand ca gestiunea de stocuri se tine la costul de achizitie:
% = 401
Furnizori
371
Marfuri
302
Materiale consumabile
303
Materiale de natura obiectelor de inventar
In cazul in care achizitiile se fac de la persoane fizice, acestea se consemneaza intr-un borderou de achizitii si se inregistreaza direct prin casa.
% = 5311
Casa in lei
371
Marfuri
302
Materiale consumabile
303
Materiale de natura obiectelor de inventar
b) Pentru marfurile si produsele cumparate care se vand ca atare, se va asigura evidenta la pret de vanzare cu amanuntul cu TVA (pret de raft), astfel ca inregistrarea in gestiune se va face astfel:
371 = %
Marfuri/analitic distinct 401
Furnizori (la valoarea de achizitie fara TVA)
378
Diferente de pret la marfuri (adaosul comercial)
4428
TVA neexigibila
c) Realizarea portiilor alimentare, pe baza de retetar
- Consum de materii prime, materiale:
Conturi din grupa de conturi 60 (dupa natura) = %
301
Materii prime
302
Materiale consumabile
- Obtinerea portiilor alimentare:
345 = 711
Produse finite Variatia stocurilor
si descarcarea de gestiune:
711 = 345
Variatia stocurilor Produse finite
Consum de alte materiale necuprinse in retete, daca este cazul:
60 = %
Cheltuieli privind stocurile 301
Materii prime
302
Materiale consumabile
d) Descarcarea gestiunii aferente vanzarii de marfuri (bauturi alcoolice si nealcoolice):
607 = 371
Cheltuieli cu marfurile Marfuri
e) Inregistrarea notei de plata intocmita clientului:
411 = %
Clienti 701
Venituri din vanzari de produse finite
707
Venituri din vanzari de marfuri
4427
TVA colectata
EXEMPLU
Activitatea de comert (bar)
a) Aprovizionarea cu marfuri alimentare, nealimentare, materiale consumabile, produse de curatenie, vesela, alte obiecte de inventar, presupunand ca gestiunea de stocuri se va tine la costul de achizitie:
% = 401
Furnizori
371
Marfuri/analitic distinct
302
Materiale consumabile
303
Materiale de natura obiectelor de inventar
b) Pentru marfurile si produsele cumparate care se vand ca atare, se va asigura evidenta la pret de vanzare cu amanuntul cu TVA (pret de raft), astfel ca inregistrarea in gestiune se va face astfel:
371 = %
Marfuri 401
Furnizori (la valoarea de achizitie fara TVA)
378
Diferente de pret la marfuri (adaosul comercial)
4428
TVA neexigibila
c) Realizarea produselor combinate (cocktailuri), pe baza de retetar:
- Consum de materii prime
60 = %
Cheltuieli privind stocurile 301
Materii prime
302
Materiale consumabile
- Obtinerea produselor combinate
345 = 711
Produse finite Variatia stocurilor
si descarcarea de gestiune
711 = 345
Variatia stocurilor Produse finite
- Consum de alte materiale necuprinse in reteta cockteilului, daca este cazul
60 = %
Cheltuieli privind stocurile 301
Materii prime
302
Materiale consumabile
d) Descarcarea gestiunii aferente vanzarii de marfuri (bauturi alcoolice si nealcoolice):
607 = 371
Cheltuieli cu marfurile Marfuri
e) Inregistrarea notei de plata intocmite clientului:
411 = %
Clienti 701
Venituri din vanzari de produse finite
707
Venituri din vanzari de marfuri
4427
TVA colectata
EXEMPLU
Activitea de prestari servicii (hotel)
a) Aprovizionarea cu marfuri alimentare si nealimentare (pentru minibaruri), materiale consumabile, produse de curatenie, vesela, alte obiecte de inventar, presupunand ca gestiunea de stocuri se va tine la costul de achizitie:
% = 401
Furnizori
371
Marfuri
302
Materiale consumabile
303
Materiale de natura obiectelor de inventar
b) Pentru marfurile si produsele cumparate care se vand ca atare, se va asigura evidenta la pret de vanzare cu amanuntul cu TVA (pret de raft), astfel ca inregistrarea in gestiune se va face astfel:
371 = %
Marfuri 401
Furnizori (la valoarea de achizitie fara TVA)
378
Diferente de pret la marfuri (adaosul comercial)
4428
TVA neexigibila
c) Descarcarea gestiunii aferente vanzarii de marfuri (bauturi alcoolice si nealcoolice):
607 = 371
Cheltuieli cu marfurile Marfuri
d) Inregistrarea notei de plata intocmite clientului:
411 = %
Clienti 701
Venituri din vanzari de produse finite
707
Venituri din vanzari de marfuri
4427
TVA colectata
Pentru toate tipurile de activitati (restaurant, bar, hotel) consumul de materiale pentru curatenie se inregistreaza pe baza de bon de consum intocmit si aprobat de persoanele responsabile, inregistrandu-se astfel:
602 = 302
Cheltuieli cu materialele consumabile Materiale consumabile
ATENTIE
In concluzie, se observa ca in mare parte operatiunile desfasurate sunt similare pe cele 3 categorii de activitati, dar este esential ca respectivele operatiuni sa se inregistreze in contabilitate pe analitice distincte, in special cele care reflecta realizarea de venituri (venituri din comert, prestari servicii si produse preparate) si cele care reflecta achizitia si consumul de stocuri (materiale consumabile, produse finite si marfuri).
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.