email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Monografie privind operatiunile legate de vanzarea unui imobil vechi

monografievanzareimobil

O societate SRL vinde un imobil catre o persoana fizica. Cladirea este construita in perioada 2000-2004. Se factureaza cu TVA? Ce presupune acest lucru din punct de vedere al TVA si al amortizarii?

TVA

Livrarea unei constructii care nu este noua reprezinta o operatiune scutita de taxa pe valoarea adaugata, asa cum este prevazut la art.141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal:

(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:

………….

f) livrarea de catre orice persoana a unei constructii, a unei parti a acesteia si a terenului pe care este construita, precum si a oricarui alt teren. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea unei constructii noi, a unei parti a acesteia sau a unui teren construibil. In sensul prezentului articol, se definesc urmatoarele:

1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;

2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;

3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;

4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata astfel incat structura, natura ori destinatia sa au fost modificate sau, in absenta acestor modificari, daca costul transformarilor, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii.

Totusi, pentru aceste livrari legea prevede posibilitatea optarii pentru taxarea operatiunii.

In sensul art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea livrarii bunurilor imobile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, in conditiile prevazute in norme.

Optiunea de taxare se notifica organelor fiscale teritoriale, pe formularul prezentat in Normele metodologice la Codul fiscal si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului.

Vanzarea cu TVA sau fara TVA este optiunea societatii, dar trebuie sa aveti in vedere mai multe aspecte.

Daca este achizitionata cladirea cu TVA (inclusiv cu taxare inversa) si acum este vanduta fara TVA, atunci trebuie ajustata TVA dedusa, asa cum este prevazut in Codul fiscal art.161, Dispozitii tranzitorii alin. (2):

(2) Persoana impozabila care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei si care, la sau dupa data aderarii, nu opteaza pentru taxare sau anuleaza optiunea de taxare a oricareia dintre operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e), pentru un bun imobil sau o parte din acesta, construit, achizitionat, transformat sau modernizat inainte de data aderarii, prin derogare de la prevederile art. 149, va ajusta taxa, conform normelor.

 

Avand in vedere ca acest imobil a fost achizitionat/construit inainte de data aderarii, se vor lua in considerare si prevederile art. 161 Dispozitii tranzitorii alin.(8):

(8) Persoana impozabila care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei aferente unei constructii sau unei parti din aceasta, terenului pe care este situata sau oricarui alt teren care nu este construibil, construite, achizitionate, transformate sau modernizate inainte de data aderarii, si care, la sau dupa data aderarii, nu opteaza pentru taxarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f), va ajusta taxa deductibila aferenta, in conditiile prevazute la art. 149, dar perioada de ajustare este limitata la 5 ani .

In cazul in care societatea. va notifica organele fiscale ca pentru livrarea acestei cladiri opteaza pentru regim de taxare, atunci nu mai exista obligatia ajustarii taxei pe valoarea adaugata. La vanzarea cladirii societatea va intocmi factura cu TVA colectata.

In cazul in care societatea nu opteaza pentru aplicarea TVA, atunci aceasta, dedusa la achizitia/constructia bunului imobil, trebuie ajustata pe o perioada maxima de 5 ani.

Persoanele juridice platitoare de TVA trebuie sa tina registrul bunurilor de capital. Acesta trebuie pastrat pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada.

Un model de registru al bunurilor de capital este urmatorul:

REGISTRU AL BUNURILOR DE CAPITAL

Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital Art. 149 - (1). In sensul

prezentului articol: (11) In vederea ajustarii taxei deductibile aferente bunurilor

de capital, persoanele impozabile sunt obligate sa tina un Registru al bunurilor de capital,

in care sa evidentieze pentru fiecare bun de capital, astfel cum este definit la art. 149

alin. (1) din Codul fiscal, urmatoarele informatii:

RON

Document

Furnizor/

Prestator

Cod

Total

Bunuri de

capital

tva

ajustari

Explicatii

tip

nr.

data

de inreg.

valoare

baza

TVA

dedusa

art. 149 alin. (4) din Codul fiscal

IMPOZIT CLADIRI

  1. Reevaluarea periodica in vederea aplicarii unei cote de impozit mai mici

Deoarece au trecut mai mult de 3 ani de la data primei evaluari, este necesara efectuarea unei reevaluari, conform art. 253, alin. (6):

In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre 5% si 10% si se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare. Fac exceptie cladirile care au fost amortizate potrivit legii, in cazul carora cota impozitului pe cladiri este cea prevazuta la alin. (2).

Inregistrarea este urmatoarea:

212 = 105

„Cladiri” „Rezerve din reevaluare”

  1. Inregistrarea vanzarii mijlocului fix la DITL

In ceea ce priveste instrainarea propriu-zisa a mijlocului fix, conform Codului Fiscal, art. 254, alin. 5, trebuie depusa o declaratie fiscala la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii , instrainarii sau construirii.

Impozitul aferent inceteaza a se mai datora de persoana respectiva cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost instrainata.

Acesta se va recalcula pentru a fi aferent doar perioadei in care a apartinut societatii.

AMORTIZARE

In ceea ce priveste amortizarea, aceasta a fost calculata si inregistrata in contabilitatea societatii, iar vanzarea si scoaterea din patrimoniu a mijlocului fix vandut se vor inregistra astfel:

461 = % - cu valoarea de vanzare

„Debitori diversi” 7583

„Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital”

4427

„TVA colectata” – daca este cazul

Scoaterea din patrimoniu a cladirii cedate:

% = 212

281 „Cladiri”

„Amortizarea constructiilor”

6583

„Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital”

Din punct de vedere fiscal, potrivit Codului Fiscal art. 24 alineatul (15), castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezinta valoarea fiscala de intrare a mijloacelor fixe, diminuata cu amortizarea fiscala.

ATENTIE

Se pune problema daca diferenta este cost deductibil sau nu.

De-a lungul timpului au existat in legislatie diverse limitari privind vanzarea de mijloace fixe, insa la acest moment nu exista restrictii fiscale privind vanzarea de active imobilizate .

Datorita faptului ca incepand cu anul 2007 a fost eliminata prevederea restrictiva referitoare la valorificarea mijloacelor fixe prin unitati specializate, apreciem ca cheltuielile cu valoarea ramasa neamortizata sunt deductibile la calculul profitului impozabil.

 

de Contabilul.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monografievanzareimobil

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 26 Ianuarie 2010


Votati articolul "Monografie privind operatiunile legate de vanzarea unui imobil vechi":
Rating:

Nota: 3.69 din 5 din 8 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Se pot trimite 2 opinii - Prejudiciu, iar instanta sa aleaga ?

Intrebare: In Dosarul penal, la ultimul Termen,
cand institutia noastra, ca parte civila vatamata,
trebuia sa depuna Concluzii scrise - privind pretentiile banesti
pe care le are impotriva celor 2 inculpati salariati,
s-a inaintat instantei penale 2 inscrisuri:
- Adresa - contabilului sef,
in care s-au indicat anumite sume,
dar fara sa fie insotite de argumente sau de calcule proprii,
ci s-a facut trimitere doar la unele Concluzii /prejudicii preliminare
puse /calculate de catre experti ( contabil + muzeografic )
si
- Concluzii scrise - semnate de catre directorul institutiei
in care s-a facut referire ca,
referitor la pretentiile banesti ale institutiei noastre,
instanta penala sa ia in calcul
si precizarile contabilului sef,
dar s-a spus ca prejudiciul il constituie
cval Contractelor de vanzare-cumparare nelegale.

Opinia directorului este si cea a Procurorului,
( Adresa Procurorului catre instanta
in ce priveste modul de stabilire al prejudiciului ),
insa
contabilul sef nu a vrut sa-si insuseasca punctul de vedere /opinia /modul de calcul
al procurorului,
asaa incat nu a semnat Concluziile scrise ale institutiei alaturi de director
si a inaintat opinia sa, separat.

La aceasta data, fiind amanata Pronuntarea,
se asteapta solutia judecatorului.

Va rog sa imi spuneti:
1. - ce prejudiciu va lua in calcul instanta penala ?
2. - trebuie sa se mai trimita instantei penale nistre Precizari
privind prejudiciul ?
Intrucat, in Concluziile scrise,
institutia a facut referire la Adresa contabilului sef,
in sensul ca a indicat sumele acestuia ca si pretentii,
insa, totodata, in aceleasi Concluzii scrise,
directorul a considerat ca prejudiciul este altul,
respectiv, cval Contractelor, adica alte sume, mai mari decat cele prezentate de contabilul sef.

3. - Sa se indice si suma cval. Contractelor ?
Pentru ca s-a facut referire la acest lucru,
dar nu s-a spus si cae ar fi suma acestora.

4. - Ce se poate solicita instantei penale,
ce suma /prejudiciu sa ia in calcul ?

5. - Se pot trimite instantei penale 2 opinii /2 moduri de calcul al prejudiciului
iar instanta sa aleaga ?








Raspuns: Daca dosarul este deja dat in Pronuntare, e tarziu daca se mai trimit Precizari, pentru lamurirea...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Ianuarie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 6 - 5 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X